TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige

Renault forbereder seg på lanseringen av den nye R5-elbilen neste år, og gjennomfører nå hard testing under tøffe skandinaviske forhold.

Av / 04.04.23 - 09:00
Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige

Renaults kommende elbil, Renault 5, vil erstatte ZOE i samme størrelsesklasse. Denne nye elbilen bygger på en helt ny elbil-plattform kalt CMF-B EV, som er 30% billigere å produsere enn ZOE-plattformen. Årsaken til den lavere produksjonskostnaden er at den nye plattformen er basert på Clio-plattformen for forbrenningsmotorer.

Chassiset, infotainmentsystemet og assistentsystemene er stort sett identiske, men chassiset har blitt tilpasset batteriets lavere tyngdepunkt for å optimalisere bilens kjøreegenskaper.

Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige 1
Den nye CMF-B EV plattformen (Foto: Renault)

Gjenbruk og vektreduksjon

I den nye modellen vil 70 prosent av komponentene fra bensinversjonene av Clio og Captur bli gjenbrukt. I tillegg bruker bilen den samme typen elmotor som man finner i Megane E-Tech, en motor som er helt fri for sjeldne jordmetaller. Motoren har også blitt 20 kg lettere ved å kombinere moduler for DC-omformere, lading og kraftfordeling.

Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige 2
Forbrenningsmotor erstattes av elmotor (Foto: Renault)

Batteriet er plassert på innsiden av plattformen for ekstra beskyttelse. Som en bonus gjør dette understellet stivere, samtidig som akustikk og kjøreglede forbedres, sier Renault. Batteripakken har fire store moduler i stedet for 12, slik som i dagens Zoe. Dermed reduseres vekten med 15 kg, i tillegg til at rekkevidden forlenges.

Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige 3
Det lettere og forenklede batteriet (Foto: Renault)

Vintertesting

Akkurat nå utføres tester for å sjekke at alt fungerer som det skal. I Arvidsjaur, i nord-Sverige, ruller prototyper forkledd som Renault Clio. Der tester de alt fra oppvarming, avising og avriming. De sjekker også at bremsene, støtdemperne og ESC (Electronic Stability Control) fungerer på vinterføre.

Annonse

Testene som gjennomføres på rullende chassiprototyper vil hjelpe oss med å bekrefte nye valg som er tatt når det gjelder komfort og håndtering på den kommende elektriske Renault 5. Uten å avsløre for mye, er de tidlige testkjøringene en klar indikasjon på at bilen er en verdig etterfølger til Megane E-Tech, med den beste ytelsen i sin klasse, det forteller sjefsingeniør Jérémie Coiffier.

Verdenspremieren for den elektriske Renault 5 er planlagt til 2024.

 

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring