Svenske myndigheter har innført salgsstans på to elbilladere fra Easee, og snart kan norske myndigheter følge etter. Dagens Næringsliv slapp onsdag morgen nyheten om at salget av Easee sine ladere Easee Home og Easee Charge stanses i Sverige. Salgsforbudet skyldes blant annet manglende jordfeilbryter som oppfyller svenske krav.
Til NRK har flere norske Easee-forhandlere sagt de også midlertidig har stanset salg og montering av Easee-ladere. I stedet vil de tilby elbilladere fra konkurrenten Zaptec.
Leidulf Ims, daglig leder i Kreatel Elektro som forhandler Easee-ladere, sier at kundene deres stiller mange spørsmål om Easee-laderen. I påvente av avklaring selger de derfor flere av konkurrentens lader. Han er klar på at Easee-laderen har vært tilnærmet feilfri og en bestselger i flere år. Men grunnen til stansen er kundene.
Easee får salgsforbud, men «ingen fare»
Haugaland Kraft, Bravida og Tibber er blant selskapene som midlertidig har stanset salg og installasjon i påvente av en avgjørelse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet Nkom. Elsäkerhetsverket har bedt Easee trekke ladeboksene, som har fått salgsforbud fra sine forhandlere, samt fikse feilen på de rundt 100.000 boksene som allerede er installert i landet.
Ifølge avdelingsdirektør i Nkom, John-Eivind Velure, kan salgsstansen i Sverige også gjelde i Norge, ettersom landene er en del av samme EØS-regulering. De følger nå beslutningen fra Sverige nøye.
Velure understreker likevel til NRK at det ikke er noen umiddelbar fare med å bruke laderne, og at folk fortsatt kan trygt lade bilen hjemme. De har heller ikke noe grunnlag for å stanse salget av Easee-ladere i Norge, slik de vurderer situasjonen nå.
Elsäkerhetsverket sier i sitt vedtak at det ikke er umiddelbar fare for liv og helse ved å bruke produktene, men de har pålagt Easee å stanse salget og utbedre feilene som de har påpekt.
NAF reagerer
På spørsmål fra Motor om hvorvidt Easee-eiere bør være bekymret, sier NAFs ladeekspert Jan Tore Gjøby:
– Nei, ikke på kort sikt. Men jeg ville ikke hatt en slik ladestasjon hengende i flere år. Det blir litt som å konsekvent kjøre 90 km/t i 80-sone. Det vil stort sett gå bra, men før eller senere kjører du av veien.
Han er skuffet over at norske myndigheter ikke har tatt tak tidligere.
– Det var kjent i elektrobransjen og hos norske myndigheter i god tid før vi testet. Derfor er jeg skuffet over at myndighetene ikke så på dette for flere år siden, sier Gjøby.
Han og NAF krever at norske myndigheter sørger for en avklaring så fort som mulig.
Les hele saken hos NRK og Motor.