De første eksemplarene av NIO ET5 har allerede ankommet Norge, og står hos Birger og Haug i Åros der de klargjøres for utlevering til de første kundene.
– Dette blir vår første bil under moms-grensen. Det er en praktisk, litt mindre, Sedan; men den inneholder mye av det våre brukere forventer fra en NIO. Den er blant annet utstyrt med det samme, markedsledende, pilot-systemet som NIO ET7, sier Asbjørn Mitusch, pressetalsmann for NIO Norge.
Vi vet ennå ikke nøyaktig dato for når de første bilene blir utlevert, men det blir «i løpet av denne måneden».
Dette er NIO ET5
NIO ET5 er NIOs første mellomstore sedan i Europa. Med fokus på aerodynamikk med «fastback» silhuett, og «et rent design», 1,25 m2 panorama glasstak, baklykter av typen IllumiBlade, som er «slanke men vakre». Dørene er av typen «soft close», altså trenger du ikke smelle dem igjen for at de skal lukkes.
Med en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4 sekunder blåser ET5 akkurat forbi Long Range-versjonen av Tesla Model 3 (4,4 s), mens den må se seg slått av den dyrere Performance-utgaven (3,3 s) av den amerikanske konkurrenten.
Der hvor man av merkelige årsaker ikke kan legge ned baksetene på storebror ET7 for å utvide bagasjeplassen, kan man det her.
Det meste av utstyr er inkludert i utropsprisen på 429.000 kroner, deriblant to klimasoner med antimikrobisk & antiallergen-filtre, massasjeseter og seteventilasjon i forsetene, varme i alle seter og 4K dashbordkamera. Og dessuten selvkjøringssystem med fire Nvidia Drive prosessorer, med en total regnekraft på over 1000 TOPS (Tensor Operations pr. sekund). Det skal visst være mye. NIO kaller dette Adam Super Computing. Kombinert med NIO Aquila Super Sensing, med til sammen 33 sensorer, 8 megapikslers HD-kameraer, LiDAR og 360 graders syn, skal dette by på meget pålitelig kjøreassistanse.
I tillegg kan du velge komfortpakke til 12.000 kroner ekstra. Da får du i tillegg ventilerte forseter, oppvarmet ratt, oppvarmede bakseter, intelligent duftsystem og belysning i innstigningslister.
Et ekstra sett med hjul kommer i tillegg.
Mer info: nio.com
Varme i ratt er ekstrautstyr. I Norge… 😂