BMW utvider utvalget av elektriske modeller med den nye i4 eDrive35. Den settes i produksjon 1. mars, og blir en billigere utgave av i4 eDrive40.
Den oppgitte rekkevidden på 490 km etter WLTP-normen, holder i massevis for mange. Batteriet på 66 kWt netto, er litt mindre enn på BMW i4 M50 og i4 eDrive40, og ladekapasiteten på 180 kW er også litt lavere.
286 elektiske hestekrefter driver bakhjulene på en i4 eDrive35. Og den er ingen sinke. 0-100 km/t tar bare seks sekunder, mot 5,7 for i4 eDrive40, og toppfarten er begrenset til 190 km/t.
Det er foreløpig usikkert om den kommer til alle nordiske land.
– Vi tilbyr pt BMW i4 eDrive35 i Danmark og vurderer nå om flere nordiske markeder vil bli aktuelle fremover, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group.
I Danmark koster den 469.500 danske kroner, det er nesten 45.000 kroner lavere enn i4 eDrive40.
Kjapt omregnet til norske priser, kan det bety at en i4 eDrive35 kan snike seg under mva-grensen i Norge på 500.000 kr.
innvendig er den gjenkjennbar med det samme 12,3-tommers instrumentpanelet, og den buede 14,9-tommers pekeskjermen med BMWs iDrive 8 operativsystem og Apple CarPlay.
i4 eDrive35 leveres blant annet med sportsratt i skinn, oppvarmede forseter, elektriske sidespeil, komfortlukking av bagasjerommet, tre-soners klimaanlegg, parkeringsassistent, fartsholder, FM- og DAB-radio, fotgjengervarsling, Live Cockpit Plus, og 17-tommers hjul.
BMW i4 eDrive35
Lengde 4.783 mm
Akselavstand 2.856 mm
Effekt 210 kW
Dreiemoment 400 Nm
0-100 km/h 6,0 s
Rekkevidde (WLTP) 490 km
Batterikapasitet 70,2 kWh (brutto) / 66,0 kWh (netto)
Maks ladeeffekt 180 kW (DC), 11 kW (AC)
Ladetid 10-80 % SOC med DC 32 min.
BMW i4 eDrive40
BMW i4 eDrive40
Lengre rekkevidde og lavere pris, men fremdeles med kjøreglede i førersetet.