Helt siden Crayford Engineering gladelig kappet taket av Mini-en din for 150 Pund på 60-tallet, har cabriolet-versjonen av den knøttelille bilen vært populær. Den langt mer moderne utgaven av Mini som kom på begynnelsen av 2000-tallet, kom også i en åpen utgave i 2004, og nå er det endelig den helelektriske versjonen sin tur.
Mini Cooper SE Cabriolet er basert på den elektriske Cooper SE som vi testet for tre år siden, og drivlinjen er den samme på den åpne utgaven av Mini-en.
Med en lengde på 386 cm, snakker vi virkelig kompakt bil. I åpen utgave tar taket litt av plassen i baksetet og bagasjerommet, som er redusert til 160 liter, men som man kan se ligger det elektriske taket pent på plass når bilen kjøres åpen.
Taket kan åpnes og lukkes med en bryter, i opptil 30 km/t, og siden Mini er like engelsk som Yorkshire pai, har taket Union Jack-mønster, som man kan se når taket er på.
Den elektriske motoren leverer 135 kW eller 184 hk, og det rekker til en null til 100-tid på friske 7,3 sekunder. Du kjenner fartsvinden i håret med taket nede. Rekkevidden er oppgitt til 201 km etter WLTP-standarden.
Dessverre skal det bare lages 999 eksemplarer av cabriolet-versjonen. Den kan snart bestilles, i en av to farger, Enigmatic Black og White Silver, med skinnkledt interiør og utvendige detaljer i sort og bronse.
– Vi vil kun få en håndfull biler MINI Cooper SE Cabriolet til Norge, så entusiaster som vil ha den elektriske og helt spesielle MINI-følelsen under åpen himmel bør kjenne sin besøkelsestid når vi om kort tid åpner for bestilling. Da vil også prisen bli kjent, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge, i en pressemelding.
Mini Cooper SE med Harman Kardon
Gokart-følelse og go-lyd
En elektrisk utgave av den snertne Mini Cooper S, med lydanlegg fra Harman Kardon – what's not to like?