Roar Uthaug slo igjennom som regissør med den særnorske skrekkfilmen Fritt vilt (2006). I 2015 kom så monsterhiten, katastrofefilmen Bølgen; og selv toppfolk i Hollywood sperret øynene opp.
To år senere fikk han jobbe med Alicia Vikander, Dominic West (The Crown), Kristin Scott Thomas og Derek Jacobi i relanseringen av Tomb Raider-franchisen; i en høyst fornøyelig actionfilm.
Troll er erkenorsk i sin essens, men så definitivt inspirert av sine amerikanske «fettere» og bør kunne nå er stort, internasjonalt publikum. Den realistiske, jordnære tilnærmingen til katastrofer han fremviste i Bølgen, samt glimtet i øyet, og lekenheten fra Tom Raider har Uthaug tatt med seg til Netflix, og serverer oss en befriende morsom, herlig eventyr-katastrofe.
Folkeeventyr
Med eldgamle norske folkeeventyr, og mytologi, som bakteppe blir vi med den driftige paleontolog Nora (Ine M. Wilmann), den pertentlige stabssjefen på statsministerens kontor, Andreas (Kim Falck), den sjarmerende macho-kapteinen Kris (Mads S. Pettersen), samt Noras eremitt av en far, folkloristen Tobias Tidemann på vaskekte troll-jakt.
Høyt oppe i Norges nasjonalromantiske fjellkjede, Dovre, jobber ivrige ingeniører med et nyskapende samferdselsprosjekt. Men i det en dundrende dynamittsalve fyres av, våkner det noe fra det dypeste dype inne i fjellet.
Et (enormt!) vesen som har sovet i over tusen år slår seg ut, og skaper kaos, død, skrekk og fordervelse på sin vei.
Klassisk katastrofe
Regjeringen trommer sammen til katastroferåd, og en sindig statsminister (Anneken von der Lippe) legger bånd på en i overkant trigger-happy forsvarsminister (Fridtjov Såheim).
Når så video fra åstedet granskes og gigantiske fotspor observeres, kaller man inn fagekspertisen. Inn i den smått kaotiske manesjen kommer den selvsikre paleontolog Nora Tidemann. Men har hun bevart «barnetroen», og fortsatt tror at troll eksisterer?
Legg merke til at vi her har lagt til et adjektiv i forbindelse med samtlige av karakterene. Og det er da heller ikke tilfeldig, Uthaug og manusforfatteren (Aukan) har vært seg meget bevisst i hvilke karaktertyper de har skapt, og fulgt «katastrofefilm-formlene» nærmest til punkt og prikke.
Det sagt, i motsetning til brorparten av sine mer kjente amerikanske søsterfilmer, så tar Troll seg fullstendig uhøytidelig, har lekent glimt i øyet og makter å kombinere topp moderne actionsekvenser med eldgamle sagn og skrømt. Legg til en dæsj snerten sarkasme og en god dose sprudlende spenning, og vi har en vinner.
Homage
Ingen tvil om at Uthaug har latt seg inspirere av filmer som Independence Day, 2012 og Kong: Skull Island. Enkelte av scenene er så godt som en remake (homage?) av scener fra den store, sinte apen som bare vil være i fred, men som myndighetene på død og liv må skyte på – heri personifisert av et ur-troll av stein og jord, på godt over 40 meters høyde.
Det mest interessante karakteren er gamlefar Tidemann, gestaltet av en av Nordens fremste karakterskuespillere, Gard B. Eidsvold (Kjærlighetens kjøtere, Velkommen til Utmark).
Hellig overbevist om at troll eksisterer, og at det har pågått en tusenårig dekkoperasjon fra myndighetenes side, ble han stemplet som gal og sperret inne. Siden har han levd i mutters ensomhet, i en liten tømmerkoie opp i uren-luren.
Om han har fått en selvbevisst datter, så er far hakket mer av en påståelig stabeis. Eidsvold får faktisk frem kompleksiteten i denne karikerte personen, og manuset makter å flette inn en hel rekke underfundige særtrekk fra tradisjonell folklore (som at troll lukter kristenmanns blod) i historien.
Det tar helt av når trollet nærmer seg Kongens slott, dets absurde forhistorie, mysteriet avdekkes og vi får hodeskaller i vill biljakt gjennom Oslos gater. Fantastisk morsomt, uten at det tipper over i det outrert parodiske.
At filmen i tillegg er gjennomsyret at spesialeffekter på det fremste internasjonalt nivå, er ikke bare en fjær i hatten til Uthaug, men det bidrar til å løfte historien og autentisiteten. Både trollet selv og de mange actionscenene er utrolig godt dataanimert.
Finn frem popcornet!
Filmen er tidvis hårete pompøs, men det er da også med viten og vilje; og med det lekne manuset som kommer Uthaug unna med det. Troll er laget med ett mål for øyet – å underholde.
Og der de fleste katastrofefilmer er latterlig forutsigbare, evner Troll å trekke frem noen uventede «kaniner» fra hatten.
Her er det bare én ting å gjøre: Finn frem den største skålen med popcorn, skru opp lyden på TV-en, sende ut nabovarsel, og så storkose seg med et sint, såret og ensomt troll. Troll er blitt et eklatant eksempel på film-eskapisme på sitt beste! 5 stjerner.
Troll får premiere på Netflix den 1. desember.
Fakta:
- Netflix
- Release: 1. desember 2022
- Regi: Roar Uthaug
- Med: Ine M. Wilmann, Gard B. Eidsvold, Kim Falck, Mads S. Pettersen, Anneke von der Lippe, Fridtjov Såheim, Dennis Storhøi, Karoline V. S. Garvang, Bjarne Hjelde, Paal H. Ims
- Genre: Eventyr
- Land: Norge
- År: 2022
- Tid: 1:44 t.
- Karakter: 5
Utrolig gode effekter og lyd-design. Men utrolig dårlig dialog og under-pari skuespiller-prestasjoner. Jeg orket ikke mer av den norske dialogen og byttet til engelsk lydspor. Jeg ser alltid film og serie med original lydspor, men Troll tok fra meg den lysten…..