TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Fujifilm XF 30mm F2.8 R LM WR Macro

Budsjettvennlig og skarp makro

Et makroobjektiv uten begrensninger er ikke lett å finne. Fujifilms kommer veldig nært.

Av / 23.11.22 - 10:00
Fujifilm XF 30mm F2.8 R LM WR Macro

Lyd & Bilde mener

  • Svært godt korrigert optikk med 10 cm nærgrense, og jevn skarphet på alle blendere. Prisgunstig og kompakt makro med anvendelige egenskaper.
  • Ingen bildestabilisering.

Alle som ønsker å dykke ned i en verden hvor alt er så smått at det ikke holder med forstørrelsesglass, trenger et makroobjektiv. Da kan man komme nærmere enn det er mulig med andre objektiver, og oppdafge en ny verden.

De fleste makroobjektivene er laget for ett formål, og har ulemper som begrenser bruksområdet utover makrobilder. Ta autofokus for eksempel. Den er ofte treg fordi objektivet er bygget for presisonsfokus på korte avstander. Det gir fotografen mye å gå på ved manuell fokus, fordi det er lettere å stille skarpheten akkurat der man vil ha den med presisjon. 

Makroobjektiver er gjerne korrigert for best mulig skarphet på korte avstander. Perfekt for makro, men ikke så mye annet. Lysstyrken er begrenset fordi blender 1,4 på 15 cm fokusavstand, gir alt for smal skarphetsdyde til at det gir mening. Da er nytter det ikke med fokus stabling heller (focus stacking).

Fujifilm XF 30mm F2.8 R LM WR Macro 1
Fokusringen er myk, følsom og nøyaktig.
Foto: Lasse Svendsen

Et makroobjektiv bør helst ikke ha for kort brennvidde heller, fordi de gir uheldig perspektivfortegning, og i mange tilfeller er det vanskelig å lyssette et makromotiv når objektivet må plasseres så nærme som man må med en 20mm makro.

De fleste makroobjektiver er som regel en 50, 60, 80 eller 90mm med lysstyrke typisk på f2.8. I motsetning til en vanlig 50- eller 80mm, er ikke nærgrensen begrenset til 50-60 cm, men man kommer så tett på som 10-20 cm. 

Annonse

Som med Fujifilm XF 30mm, en lyssterk makro med f2.8 og en nærgrense på 10 cm. Som gir et forstørrelsesforhold på 1:1. Man kommer med andre ord så nært at et insekt som er 1 cm stort, vil oppta 1 cm av bildebrikkens bredde på bildet. 

Fujifilm XF 30mm F2.8 R LM WR Macro 2
10 cm nærgrense. Foto: Lasse Svendsen


Værtettet og kompakt

Den nye XF 30mm F2.8 R LM WR Macro, har en bildevinkel som tilsvarer 46mm sammenlignet med 35-formatets såkalte fullformat bildeflate. Det er en nær ideell brennvidde for mange fotografer, fordi det gir en passe distanse til motivet uten mye perspektivfortegning, selv med en nærgrense på 10 cm.

Det 70 mm korte og 195 gram lette makroobjektivet er værtettet, og leveres med en solblender i plast. Det har ikke innebygget bildestabilisator, som Fujis dobbelt så dyre XF 80mm f2.8 Macro, men det er mer kompakt og fremfor alt, mye raskere enn den eldre XF 60mm f2.4 Macro.

Objektivet har blenderring og lineær fokusmotor, og er frostsikret ned til minus 10 grader. Makrofotografer som tar naturbilder også om vinteren, kan med andre ord ta det helt med ro.

Fujifilm XF 30mm F2.8 R LM WR Macro 3
Solbender følger med. Foto: Lasse Svendsen

Optisk ytelse

Moderne digitale kameraer er mye lettere å fokusere nøyaktig med. Fokus peaking som markerer hvor motivet er i fokus med markeringer i søkeren, digitale splittbilder og muligheten til digital forstørrelse i søker og på skjerm, hjelper makrofotografen. Fuji-objekivets følsomme og nøyaktige fokusring hjelper også når man fokuserer manuelt på korte avstander.  

Hele 9 avrundede blenderlameller sørger for veldig myktegnende bakgrunner, og en optisk konstruksjon med blant annet 3 asfæriske og 2 ED-elementer (Extra Dispersion), gir bildene svært høy skarphet over hele bildeflaten. Det er knapt synlig fall i skarphet i hjørnene på 10 cm fokusavstand, og blender f2.8. Det er ganske rått.

Fujifilm XF 30mm test 3 Fujifilm XF 30mm test 5 Fujifilm XF 30mm test 3 Fujifilm XF 30mm test 2 Fujifilm XF 30mm 6 Fujifilm XF 30mm test 1
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Men ikke uventet. Et godt korrigert makroobjektivet er som regel best i sånne disipliner, hvor man fotograferer på full blenderåpning og tett på. Da er det mer overraskende å se hvor bra bildene blir når man bruker makroobjektivet som en hvilken som helst 50mm normal. Med andre ord, til gatefoto, portretter, landskap og generell allroundfotografering.

Autofokusen som jeg fryktet ville være treg og ubesluttsom på normale avstander, fokuserte lynraskt og stille på et Fujifilm X-T5. Selv på f2.8 var det knapt mulig å se noe vignettering eller fortegning. Skarpheten blir dog bedre på f4, og fra f5,6, er den ekstremt høy, over hele bildeflaten, og vitner om et perfekt korrigert objektiv.

Det er heller ikke noe kromafeil å spore og med solblenderen på, er det ikke noen tilløp til strølys eller ghosting heller.

Fujifilm XF 30mm F2.8 R LM WR Macro 4
Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Man ser ikke mye til makroobjektivenes normale begrensinger i Fujis lille 30mm makro. Til prisen er den oppsiktsvekkende god, med svært jevn skarphet og knapt synlige optiske utfordringer. I motsetning til mange andre makroobjektiver, kan denne fungere utmerket som et allroundobjektiv for mange som trenger en 50mm (46mm) med ekstrem nærgrense. Med lynrask autofokus og værtetting er den kompakte 30mm-en et av de mest allsidige makroobjektivene vi har testet.

  1. Fujifilm X-H2S systemkamera

    Klassens raskeste kamera

    Fujifilm X-H2S er kameraet man skal ha når man trenger skarpe actionbilder.

    Lynrask autofokus og skuddtakt på 40 bps, kombinert med upåklagelig bildekvalitet, fortreffelig ergonomi og ekstrem kvalitet på 6,2K-video. Superb søker uten black out, integrert 7-trinns bildestabilisator.
    Flytter ingen grenser på bildekvalitet. Høy pris.
    Les hele testen
Karakter
Fujifilm XF 30mm F2.8 R LM WR Macro
Basic
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fire trådløse mikrofoner som gir deg proffe videoer

Helrått hybridkamera

Setter en ny standard

Canons beste kamera noensinne

Sånn skal det gjøres

Mellomformat med mer fart

Slik velger du riktig objektiv til kameraet

Kompakt og kompetent

Trekker motivet mye nærmere

Det beste fullformat videokameraet?

Sylskarp portrettele

Rålekkert kamera i 80-talls kostyme