Et 50 årsjubileum skal selvsagt feires, og Monitor Audio gjør det med stil. De kunne gjort som mange andre som feirer seg selv, og laget noe hinsides dyrt som ingen kan kjøpe, eller de kunne laget en signatur-serie hvor de klistrer på en messingfarget plakett, til applaus fra, vel, ingen.
De har i stedet valgt en langt mer nøktern, og om jeg får avsløre det allerede, svært vellykket løsning.
Med Monitor Audios Silver 100 7G (sjuende generasjon) som utgangspunkt, har de laget en spesialversjon for å feire 50 år som høyttalerprodusent. Teknisk sett er den identisk med Silver 100 7G, som du kan få i flere lakkfarger og trefinerte utgaver.
Silver 100 7G Limited Edition, skiller seg ut med en nydelig silkematt og grønnlakkert overflate, gullfarget membran på den 20 cm store C-CAM bass/mellomtoneelementet, og en forgylt plate på baksiden som viser hvilket nummer av de 999 produserte ditt par er.
Det koster litt ekstra å lage en relativt liten serie av en høyttalermodell, så den grønne jubileumsutgaven legger et par tusenlapper på prisen til et par vanlige Silver 100 7G.
Om det er verdt det, kommer an på øynene som ser, for som jeg allerede har antydet, er det ingen lydmessige fordeler ved å velge et par Silver 100 7G Limited Edition 50.
Slik er de laget
Men du verden så lekkert det ser ut, mot den blågrønne veggen jeg satte dem inntil i første fase av testen. Høyttalerne er slett ikke blant de minste bokhyllehøyttalerne vi har testet. Med en høyde på drøyt 37 cm og en dybde over 33 cm, tar de mye plass i bokhyllen. Mitt forslag er å sette dem på et par stativer, eller på en benk.
Gjerne med tre dempeføtter fra IsoAcoustics under hvert par, for å dempe resonanser og rydde opp i bassen.
Man klarer seg normalt fint med gummiføttene høyttalerne leveres med, og må man plassere dem nært bakveggen, kan man dempe overdrevet bass med skumplastpropper som dyttes forsiktig inn i bassrefleksporten på baksiden.
Siden vi snakker om den nyeste, altså sjuende generasjon Silver-høyttalere, har den grønne høyttalerne Monitor Audios mest moderne elementer. Her er det en 20 cm bass/mellomtone med Monitor Audios andre generasjon Rigid Surface Technology – RST II.
Den kjennetegnes med de små innpressede gropene i membranens aluminiumlegering. Hensikten er å stive av membranen uten å øke vekten, og hindre at den bryter opp og forvrenger.
Diskanten under gitteret over, har fått Monitor Audios Uniform Dispersion Waveguide II. Den er oppgradert med en kompresjonsring som demper forvrengning og øker følsomheten til elementet. Monitor Audio har også forbedret magnetstrukturen, laget et nytt grilldesign i et sekskantet mønster, og satt inn et ventilert bakkammer som slipper ut uønsket energi bak membranen og gir en jevnere frekvensrespons.
Det er også et nytt tredjeordens delefilter her.
Kommer til å ryste deg
Tidligere generasjoner høyttalere fra Monitor Audio, har ofte vunnet tester hos oss. Med noen få unntak har de alltid laget meget lyttervennlige og velspillende høyttalere. Denne, er helt klart den beste generasjonen hittil, for de kompakte Silver 100 7G blåser konkurrentene av banen med en bassgjengivelse man ikke skulle tro var mulig fra en kompakthøyttaler.
Den relativt rimelige NAD AMP1, en liten strømmeforsterker med Chromecast og Bluetooth, leverer 40 W effekt per kanal og hadde ingen problemer med Silver 100 7G.
Med den kunne jeg spille Marius Nesets Happy fra albumet med samme navn, så høyt jeg ville. Bassen i begynnelsen av Happy høres ut som den spilles gjennom en mye større høyttaler. Kantslagene på trommene er godt definert og lydbildet er stort, luftig og varmt. Ikke så slankt som enkelte tidligere Monitor Audio-høyttalere har vært.
Med den seks ganger dyrere Hegel H190, blir det enda mer fart i sakene. Bassen går med ett mye dypere – du trenger ikke subwoofer, og lydbildet åpner seg enda mer opp. Høyttalerne får plutselig evnen til å hente fram nyanser og detaljer i lydbildet, og når jeg bytter til Thomas Dybdahl og Beharies Treat Me So Bad, får lydbildet med ett mer dybde. Disse små høyttalerne spiller ikke akkurat smått.
Det fikk jeg erfare på Bruce Springsteen og Sam Moores Soul Days, hvor høyttalernes vokalgjengivelse var så virkelighetsnær og definert, at jeg kom til å tenke på høyttalere i en helt annen prisklasse. Blåserrekken på opptaket gjengis med smittende energi, det kommer aldri en skarp tone ut av høyttalerne, og bassgjengivelsen har en forbilledlig autoritet.
Det virker som om de små høyttalerne nesten ikke har noen begrensninger. Det er sjeldent, spesielt i denne prisklassen.
For moro skyld koblet jeg til en av våre referanseforsterkere, i enda høyere prisklasse. Yamaha A-S3200. En aldeles praktfull konstruksjon som åpnet opp høyttalerne enda mer, og fortalte meg hvor mye som faktisk bor i de små høyttalerne. Som koster en sjettedel av forsterkeren. Med A-S3200 tilkoblet strakk bassen seg ytterligere ned i frekvens, og viste at Monitor Audio har lyktes overmåte med høyttalerne.
Alternativer
De litt mindre JBL L52 Classic, er et godt alternativ som med sin retrolook appellerer til følelsene like mye som til ørene. Der får man leken bass, gnistrende dynamikk, men ikke det samme raffinementet som i Silver 100 7G. De får man i Audiovector QR1, men de har ikke den samme autoriteten i bassen. Det har de små Lumina II fra Sonus Faber. Et av våre favorittpar i denne klassen, med en utsøkt klang og mesterlig balanse, men de er ikke like dynamiske. Og spiller heller ikke like høyt, for de som bryr seg om den slags. Men sabla fine høyttalere er det.
Konklusjon
De små Silver 100 7G i Limited Edition koster et par tusenlapper mer enn utgaven som ikke er en Limited Edition. Man kan altså spare penger på å kjøpe den vanlige utgaven, og få akkurat den samme fantastiske lydkvaliteten. For dette er virkelig et særdeles godt kjøp, også den dyrere og meget grønne Limited Edition, som gjør høyttalerne mer eksklusive. Disse høyttalerne har langt færre av de manglene man vanligvis forbinder med bokhyllehøyttaleren i denne prisklassen, og er en fest å lytte til. Hver gang. Det finnes trolig ikke bedre lyd for pengene enn i Monitor Audio Silver 100 7G. Limited Edition eller ei.
JBL L52 Classic kompakthøyttaler
Et knallkjøp
JBLs minste er kanskje liten, men den vet å sparke fra seg.
Jeg tror nok du vil oppleve at Silver 100 7G har mer trøkk og dynamikk enn 707 S2, som ellers er en fin høyttaler på alle måter. Så ja, de vil nok passe utmerket til din musikksmak. Powernode Edge står på testplanen.
Hei
Takk for svar Lasse, gleder meg og ser fram til test av Powernode Edge.
Var og hørte på Silver 100 7G og Bronze 100 6G på min lokale Soundgarden.
Begge to låt veldig godt, bra med trøkk og dynamikk, men Silver 100 7G var merkbart bedre i mellomtonen og diskanten, i bassen hadde jeg vanskelig for å skille dem, kanskje bassen var litt tightere på Silver 100 7G. Gøye høyttalere å høre på, synes også de helte mot det varme, men synes mine B&W 707 S2 låter enda litt varmere. Bronze 100 6G koster rundt 5000kr, Silver 100 7G 12000kr.
Vet ikke om jeg synes Silver 100 7G låter 7000kr bedre enn Bronze 100 6G, det er jo ikke bare lyden du betaler for, Silver 100 7G har jo også en helt annen finish og byggekvalitet, man betaler også for det. Ble litt usikker, skal uansett ikke kjøpe høyttalere før 12 desember når det er halv skatt på lønningen, så har litt tid å tenke på.
Jeg tror nok du vil oppleve at Silver 100 7G har mer trøkk og dynamikk enn 707 S2, som ellers er en fin høyttaler på alle måter. Så ja, de vil nok passe utmerket til din musikksmak. Powernode Edge står på tekstplanen.
Hei. Spennende anmeldelse. Dette høres ut som en svært god høyttaler. MEN, jeg lurer på følgende: I følge din review, så får jeg inntrykk av at høyttaleren har en varm klang? Andre anmeldere (nær alle) omtaler den mer som svært nøytral og litt på den kjølige siden klangmessig. Hvordan kommer anmeldere til så forskjellig resultat? Er det da egentlig elektronikken som skinner gjennom, og at det er den dere gir høyttalerne «æren» for…?
Hei, sammenlignet med forrige generasjon, er klangbalansen varmere, men det betyr ikke at de har en varm klang a la eldre Sonus Faber høyttalere. Jeg mener dog at de heller mer i retning varm glød, enn kjølig nøytral.
Har sett endel på disse fra Monitor Audio, hvordan vil Bluesound Powernode drive disse Monitor Audio Silver 100 7G? Vil Powernode ha nok kraft til å drive disse? Har den gamle Powernode 2 (60 watt), men tenker på å oppgradere til enten den nye Powernode (80 watt) eller NAD C700. Vil min Powernode 2 på 60 watt være nok til å drive disse Silver 100 7G? Kunne dere i Lyd & Bilde testet Monitor Audio Bronze 100 6G? Har lest og sett mye godt om Bronze 100, virker som at du får mye av samme kvalitetene som i Silver serien, til en mye billigere pris. Hadde vært fint om dere kunne tatt de inn til test, de vant vell også EISA prisen i 2021/22?
Hei, du kan fint bruke en Powernode 2, det handler ikke så mye om watt egentlig. Mer hvordan forsterkeren styrer høyttalerne. Forrige generasjon Bronze står nok ikke på testplanen med det første.
Hei
Takk for svar, Monitor Audio Bronze 100 6G er ikke helt forrige generasjon, de kom i 2020 og er siste generasjon av Monitor Audio Bronze. Har dere planer om å teste den nye Bluesound forsterkeren Powernode Edge? Har som sagt Powernode 2 nå med Bowers & Wilkins 707 S2, men er veldig nysgjerrig på Monitor Audio Silver 100 7G, den har jo gjort det meget skarpt i tester rundt om. Å gå fra B&W 707 S2 til Monitor Audio Silver 100 7G, vil du si det er en oppgradering? Er egentlig ute etter en høyttaler med litt mer sprut og trøkk.
B&W 707 S2 låter egentlig utrolig godt på min Powernode, men er samtidig litt snill i spillestilen, vil ha litt mer trøkk og bass. Hører for det meste på 90 og 2000-talls Hip Hop/Rap, 90-talls Euro-Dane/Club Dance og dagens Pop musikk. (Tidal topp 100). Vil Monitor Audio 100 7G passe disse sjangrene?