TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Sony RX1

Verdensklasse

Verdens minste fullformat kamera, er også verdens beste, men er ikke feilfritt.

Av / 07.03.13 - 11:25
Sony RX1

Lyd & Bilde mener

  • Klasseledende bildekvalitet Høy optisk kvalitet Solid bygget
  • Trenger en søker Mangler separat batterilader Høyt priset Batteritiden

Man må ta av seg hatten for Sony. På rekordtid har de gått fra å være den grå musen til klassens duks. Veien fra transistorradioer, Trinitron-tv-er og Walkman, til ledende på digitalkameraer, har vært brolagt med snublesteiner. Men den teknologiske kjempen har gjort alle negative spådommer til skamme, og er blitt en av de mest innovative kameraprodusentene i senere tid.

Etter en offensiv, men ikke alt for vellykket start i det voksende markedet for kompakte systemkameraer, har siste generasjon NEX-modeller seilet opp som mange anmelderes favoritter. Og Alpha-serien med speilreflekser, må vi medgi er blant de mest interessante i markedet i dag. Slikt skaper selvtillit i et selskap som har slitt med å finne fotfeste i kameramarkedet.

Med selvtillit kommer også viljen til å ta sjanser og risiko, og aller tydeligst kommer det frem i Sony RX1. Verdens minste digitalkamera i proffklassen, med fullformat bildebrikke, og 24 x 36 mm bildeflate. Noe som høres ut som det perfekte verktøyet for reportasje, dokumentar, reise og allroundfotografering.

Det er vanskelig å se at Canon eller Nikon skulle tørre å brøyte vei i et markedssegment som hittil ikke har eksistert. Men Sony er lekne nok til å prøve, og RX1 seiler opp som et av de mest interessante kameraene siste tiår. Men til 24.000 kr, også det desidert dyreste kompaktkameraet.

Sony-RX1-blits
Den oppfellbare blitsen er ikke særlig kraftig, men godt egnet til å lyse opp skygger i motivet.

Kombinasjonen av kvalitetsoptikk fra Carl Zeiss, med 35mm brennvidde og god lysstyrke på f2.0, en 24,3 megapiksler bildebrikke i 24 x 36 mm småbildeformat, og et svært kompakt ytre, gjør RX1 til et helt unikt kamera. Det finnes ikke maken. Nærmest kommer FujiFilm X100, nylig erstattet av X100S som begge har en svært bra 23mm f2.0 (tilsvarer 35mm) optikk, og Leica X2. Også det med optikk tilsvarende 35mm brennvidde.

Annonse

Rå optikk
Men ingen av dem har så stor bildebrikke, verken i bildeflate eller oppløsning. Selv om man kan argumentere med at X100S og X2s 16 megapiksler bildebrikker i APS-C-format (16 x 24 mm), tilsvarer oppløsningen til 24 megapiksler i fullformat.

Sony-RX1-blenderring
Full kontroll på blenderåpning i tredjedels trinn, legg merke til makroinnstillingen på den fremre ringen.

Hjertet og hjernen i RX1 er kombinasjonen av skreddersydd optikk og bildebrikke. Det fastmonterte objektivet er spesiallaget for kameraets bildebrikke, og kombinerer åtte linseelementer i sju grupper, hvor tre er av såkalt asfærisk slipning. Som reduserer brytning betydelig, og den ene av dem kalles sågar advanced aspherical lens, spesielt tilpasset for maksimalt jevn skarphet over hele bildeflaten.

Med en nærgrense på 20 cm og blendervalg i 1/3 trinn fra f2.0 til 22, med ni avrundede blenderlameller, er 35mm objektivet svært anvendelig. Bildevinkelen passer til det aller meste, med unntak av portretter med tette utsnitt. Men da kan man bruke kameraets innebyggede digitalkonverter, som med et tastetrykk eller to, gir deg bildevinkel tilsvarende 49 eller 75mm brennvidde. Uten at det går ut over oppløsningen, i følge Sony.

Brukervennlighet

Alt dette har Sony klart å klemme inn i et kamera som ikke er stort større en et Canon Powershot G15. Det er også mindre enn FujiFilm X100 og X100S, men de har til gjengjeld en integrert hybridsøker. Leica X2 kommer nærmest blant high-end kompakter uten søker, men Sony-kameraet hemmes av at objektivet stikker hele fire cm ut fra kamerakroppen, og gjør det betydelig tykkere enn både Fuji- og Leica-kameraet.

Dermed er ikke RX1 ultrabærbart, men det er kanskje for mye forlangt, tatt i betraktning at objektivets konstruksjon er prisgitt ønsket om høy lysstyrke og ytelse, på en fullformat CMOS bildebrikke.

Kameraet har ikke noe formet håndgrep. To gummierte flater sikrer likevel et godt grep, og betjeningen ellers er forbilledlig oversiktlig. Skjermen er skarp og lys nok til at den fungerer godt i sollys, blender- og fokusringen glir silkemykt, og kvalitetsfølelsen er påtagelig, Selv objektivdekselet i lettmetall oser av kvalitet.Sony har forkastet Minoltas blitssko og laget en ny såkalt multikontakt, hvor små kontaktpunkter i enden, brukes for å kommunisere mellom kamera og ekstrautstyr som blitser og søkere.

Sony-RX1-kontroller
Klassisk betjening, men programhjul i stedet for lukkertidshjul.

Fireveishjulet og funksjonsknappen på baksiden kan tildeles selvvalgte funksjoner, det samme kan C-knappen på toppen av kameraet. Der sitter også hjulet for eksponeringskompensasjon, og programhjulet. Som kan gi fotografen tilgang til tre selvvalgte grupper av forhåndsinnstillinger. Veldig praktisk for erfarne fotografer, som vil ha hurtig tilgang til innstillinger de bruker ofte.

Skuddhastigheten er respektable 5 bilder/s, og autofokusen er kjapp. Ikke Olympus OM-D-kjapp, men mye kjappere og mer presis enn hos de fleste – påkostede – kompaktkameraer. Unntatt i lite lys, eller omgivelser med lite kontrast. Da jager autofokusen unødig mye, men fotografen kan enkelt overstyre autofokusen, og selv stille skarpt med kameraets fokusmarkering (peaking).

Ekstrautstyr
Man kan argumentere for RX1 absolutt burde ha en integrert søker, tatt i betraktning den høye prisen. Men det er blant ekstrautstyret. Og en optisk søker med Zeiss-glass og markeringer for 35mm brennvidde, koster 4.800 kroner. Den vippbare OLED-søkeren med 2,4 Mp oppløsning, som også kobles til multikontakten på RX2!, koster 3.300 kr. Solblender koster 1.400 kr, skinnvesken 2.000 kr, og det praktiske tommelgrepet som festes i blitsskoen, hele 2.000 kr. Kostbart tilbehør til et fra før kostbart kamera, som ikke en gang leveres med en skikkelig batterilader. Det koster 600 ekstra, i stedet må man lade batteriet i kameraet.

Klasseledende bildekvalitet
Joda, det er tydelig bildestøy på 25600 ISO. Men av den typen som ikke skjemmer et sorthvittbilde, men i stedet bidrar til å gi det karakter. Fargebilder derimot, får markert kornstøy i kombinasjon med fargestøy, og personlig vil jeg holde meg under 6400 ISO, når mulig. Og i stedet utnytte lysstyrken på objektivet til fulle, ved å velge stor blenderåpning, typisk f2.0 eller f2.8.

Sony-RX1-meny
Samme menysystem som i Sonys speilreflekser, som er oversiktlig å navigere i.

 

Så bildestøy er så godt kontrollert at man knapt behøver å bekymre seg for å la kameraet styre ISO-valgene selv, i hvert fall opp til 6400 ISO, hvor kameraet virkelig banker det meste vi har sett. Oppløsning og skarphet er i en klasse for seg, og bedre enn fra Sonys eget SLT Alpha 99, som bruker en tilsvarende bildebrikke. Nikon D600 kommer nærmest mikroskarpheten til RX1, og har i praksis litt bedre støyegenskaper på høy ISO, over 6400, men er et betydelig større og tyngre kamera.

Kameraet skaper en dybde i bildene som man nesten bare ser fra kameraer med fullformat bildebrikke. Og FujiFilms X-E1 med X-Trans bildebrikke, for øvrig. Bildedynamikken er bedre enn på X100 og X2, og på høyde med det jeg har sett fra Nikon D800, D600 og Sony A99. Med andre ord i verdensklasse.

Sony-RX1-multikontakt
Den nye blitsskoen har små kontakter i enden som er tilpasset Sonys nye blitser, og OLED-søkeren som finnes som ekstrautstyr til RX1.

Zeiss-objektivet tegner et sylskarpt bilde, selv ved blender 2.0. Da er det riktignok synlig tønneformet fortegning og vignettering i hjørner, men skarpheten er fremragende for denne type optisk konstruksjon. Vignetteringen faller merkbart allerede på blender 2.8, og er beskjeden fra blender 4.0. Bildekvaliteten er kort sagt fremragende, og gjør RX1 til et unikt kamera også på det området. Og siden det er et Sony-kamera, er videokvaliteten av høy klasse. Man kanlagre HD-video i full 1080p/50-kvalitet med respektable 28 Mbps videostrøm, som gir støyfrie og skarpe videobilder, ikke noe annet kompaktkamera jeg kjenner, er i nærheten av

Men…
Sony RX1 er det vellykkede resultatet av en enestående bragd. Ingeniørene hos Sony har lyktes over all forventning, men å lage ikke bare det beste kompaktkameraet til dato, men også et av de aller beste kameraene uansett kategori. Perfekt er det ikke. For eksempel er Sonys måte å lagre video- og stillbildefiler på klønete, siden man må bytte mellom mapper for å se videoene.

Og…
Autofokusens respons kan sikkert bli bedre i en oppdatering av kameraet, men noen ting er ikke enkle å forbedre. Batteritiden er latterlig lav for et kamera i denne klassen. Det følger ikke en gang med en skikkelig batterilader, og det kan anføres at et kamera i denne klassen, absolutt burde ha en integrert søker.

Sony-RX1-fokusbryter
DMF gir fotografen manuell overstyring av autofokusen.

Sonys fremragende NEX-6 til 6.000 kr har det i form av en nydelig OLED-søker, men her koster den 3.200 kr ekstra. Det er 27.200 kroner totalt. Mer enn et Canon EOS 6D koster, med Canons nye 35mm f2.0. Da får man bildestabilisator og stor søker i det som er det mest kompakte av alle speilreflekskameraer med fullformat bildebrikke.

Uten sammenligning for øvrig.
Bildekvaliteten og den praktiske bærbarheten til tross, prisen kan bli RX1s akilleshæl: For selv om kameraet residerer i en klasse for seg, virker det høyt priset, og det kan holde mange potensielle fotografer unna. Selv om bildekvaliteten er i en klasse for seg.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Helrått hybridkamera

Setter en ny standard

Canons beste kamera noensinne

Sånn skal det gjøres

Mellomformat med mer fart

Slik velger du riktig objektiv til kameraet

Kompakt og kompetent

Trekker motivet mye nærmere

Det beste fullformat videokameraet?

Sylskarp portrettele

Rålekkert kamera i 80-talls kostyme

Kan DJI slå GoPro?