Siden Tesla ønsker å minimere antall fysiske knapper og paneler på innsiden, er det ingen egen førerskjerm på eller over rattet på Model Y Performance. Her er heller ingen Head-Up-skjerm i frontruta.
Nesten alt av innstillinger gjøres på infotainment-skjermen. Lyd, klimaanlegg, styringsassistenter og så videre.
Det kan virke rart å skulle vende blikket ned og til høyre for å få informasjon om hva som skjer foran deg. Men dette er ren tilvenning, for siden skjermen er såpass stor og dessuten liggende, kommer denne infoen såpass nært synsfeltet, at det i praksis ikke er noe problem.
Autopilot
Autopiloten i Teslaen har en velfungerende, aktiv filholder – og adaptiv hastighetskontroll som holder hastigheten i henhold til trafikken. En annen fin detalj med Teslas hastighetskontroll, er at den setter seg automatisk til fartsgrensen der du er, i stedet for å først låse seg til hastigheten bilen holder på daværende tidspunkt. Står du og stanger i 20 km/t i 80-sone, vil bilen med andre ord sette seg rett til 80, men følge trafikken, slik at du slipper å justere denne opp når det endelig løsner opp.
Betaler du ekstra for en mer avansert Autopilot, får du summon-funksjon, og på høyeste nivå er bilen klar for total selvkjøring. Noe som ikke er lov, og ikke kan aktiveres, på nåværende tidspunkt.
Plass, rekkevidde – og underholdning!
Model Y Performance har rekkevidden og ytelsen man forventer fra en bil med T-en i «grillen», og da har vi ikke nevnt Teslas overlegne ladenettverk.
Model Y har MASSE bagasjeplass, og ytelsen på Performance-versjonen er spinnvill! Ser man så på prislappen, er den vesentlig lavere enn nærmeste konkurrent (Mustang Mach-E GT), og om du i tillegg liker den høyteknologiske men likevel minimalistiske tilnærmingen, begynner det å bli få grunne til å ikke anbefale dette beistet fra Tesla.