Ventetiden er over – nå settes endelig villkattene Tesla Model S Plaid og den større Model X Plaid endelig i produksjon! Med 1020 hestekrefter og en 0-100-akselerasjon på henholdsvis 2,1 og 2,6 sekunder med rullende start, skal det nok bli vei i vellinga!
Utseendet på bilene er til forveksling veldig lik de gamle. Men det meste ellers er nytt: Både interiør, drivlinje, termiske systemer, elektronikk, chassis og mer.
Bilene får også et «firkantet» ratt (yoke) lignende styringskontrolleren i en fly-cockpit, med steer-by-wire for en mer nøyaktig styring som automatisk tilpasses hastigheten.
Vekten er redusert siden sist, og vi loves «helt nye nivåer av luksus, teknologi og ytelse», og dessuten «rekordhøye standarder».
Det må bety at interiøret er mer premium enn tidligere, og vi er veldig spent på å få klørne i et testeksemplar!
Lang rekkevidde
Model S Plaid har en estimert rekkevidde på 600 km (WLTP), mens den større Model X nødvendigvis går noe kortere. 528 kilometer er likevel mer enn respektabelt for en bil på nesten 2,5 tonn.
Lydanlegg med aktiv støydemping
Vi har tidligere skrevet om det nye lydanlegget bilene får, med hele 22 høyttalere og 960 watt forsterkereffekt! Ikke nok med det – lydanlegget skal også være utstyrt med aktiv støydemping.
Teslas modeller har tidligere måttet tåle noe kritikk for vind- og veistøy utenfra. Men med aktiv støydemping kan man oppnå lavere støy og høyere kjørekomfort – uten å legge til ekstra vekt. Vi er spent på hvordan dette fungerer i praksis!
Priser og tilgjengelighet
Model S Plaid starter på 1.196.990 kroner, mens Model X Plaid får en startpris på 1.225.990 kroner. Men med disse ytelsene kan det kanskje være smart å gå opp til de største felgene, noe som vil koste 43.000 kroner ekstra for Model S (21″), og 53.000 kroner ekstra for Model X (22″).
Bestiller du nå, beregner Tesla å kunne levere bilen en gang mellom desember 2022 og februar 2023. For noen få vil bilen dermed forhåpentligvis komme akkurat tidsnok før momsen!
Mer info: tesla.com
Korte fakta:
- Rekkevidde (WLTP est.) : 600 km
- 0-100 km/t : 2,1 sekund
- Toppfart : 322 km/t
- 1,020 hestekrefter
- Tre høyytelsesmotorer med karbonhylsede rotorer
- Startpris i Norge : 1.196.990 NOK
- Rekkevidde (WLTP est.) : 528 km
- 0-100 km/t : 2,6 sekund
- Topfart : 262 km/t
- 1,020 hestekrefter
- Tre høyytelsesmotorer med karbonhylsede rotorer
- Startpris i Norge : 1.225.990 NOK
Når en jobber aktivt for trafikksikkerhet og begrense antall døde i trafikken, hvorfor skal vi da tillate biler som går 0-100 på 2,5 sekunder?
Ville det ikke heller vært greit å sette et krav at det bør ta minimum 8 sekunder for en bil som ferdes på offentlig vei ?
Her vil det nok dukke opp mange tullete argumenter for at rask akselerasjon er viktig osv, men slik er det alltid. Vi har samme diskusjon om fartsertifikat for båter og politiet tapte sin argumentasjon for 40 knop, men hvor høyre ville ha 50, noe som da er godkjent.
Nå får vi mange pappagutter rasende forbi i biler som gjør 0-100 på 2,5 sekunder. Ja det blir spennende.