Hvis du synes det er noe kjent med den nye Ioniq 6, kan det skyldes at du har sett Hyundai Prophecy Concept, som vi har omtalt før. Den nye Ioniq 6 er veldig lik, ikke identisk – det skal vi komme tilbake til, men det er liten tvil om at konseptbilen har stått modell for Ioniq 6.
Som blir en elbil i mellomklassen. Med en lengde på 485 cm, er den litt lengre enn bestselgeren Ioniq 5, og stiller i samme klasse som blant andre Tesla Model 3. Det er neppe tilfeldig, og i likhet med Model 3, har den konvensjonell bakluke. Og ikke kombiluke som Ioniq 5 har.
Ioniq 6:
- Lengde 485.5 cm
- Høyde: 149,5 cm
- Bredde: 188 cm
- Akselavstand: 295 cm
- Prisantydning: cirka 600.000 kr
- Rekkevidde: Antatt mellom 500 -600 km
Interessant nok er Huyndai mest opptatt av å snakke om designet, og så langt sier de ingenting om motorisering, batterikapasitet eller rekkevidde. Men siden den er basert på Hyundais 800 V Global Modular Platform (E-GMP) regner vi med at den får batteripakken fra Ioniq 5 på 77,4 kWt. Den klarer 480 km etter WLTP-standarden, men siden Ioniq 6 er enda glattere med en luftmotstandskoeffisient på svært lave 0,21, vil den sannsynligvis rekke enda lengre.
Streamline-designet (ja de kaller det faktisk det), som minner litt om silhuetten til en Mercedes CLA, skiller seg fra konseptbilen på flere områder. De spesielle dørene har åpenbart blitt for spesielle, og her er det konvensjonelle dører med b-stolpe i midten, og tradisjonelt bagasjerom med samme type luke som Model 3 har.
Vi snakker altså om en sedan, og ikke en kombikupé, for å bruke kjente betegnelser.
Hyundai lover et romslig interiør. Med flatt gulv og tilstrekkelig takhøyde i baksetet, også med plass til barneseter, og foran har den et skjermarrangement som ligner det vi kjenner fra Ioniq 5 og KIA EV6.
Gjennomsiktige dørlommer, dynamisk interiørbelysning – og kameraer med innvendige skjermer istedet for ytterspeil (ekstrautstyr), kan spottes på pressebildene. Som har fått navn som Mindful Coocon og Ethical Uniqueness. Jeg tuller ikke, bare se selv:
Det er selvsagt mange bevingede ord om bærekraft og inspirasjon (hvorfra er litt uklart), med blant annet gulvmatter laget av resirkulerte fiskegarn, økologisk behandlet skinn i setene. Mens taktrekket er laget av bio-PET, og dashbordet i bio-TPO, brukes det biolakk med vegetabilske oljer.
Vi er litt skuffet over at Hyundai ikke tok med hekken fra konseptbilen. Hvor kult hadde det ikke vært med den bakre ‘grillen’ som ikke ligner noe annet man ser på veiene. I stedet har Huyndais designere valgt den safe løsningen med over 700 – parametriske – piksler i baklysene, hovedlykter, rundt ventiler og sensorer, og man finner dem sågar igjen i midtkonsollen.
Flere detaljer om Ioniq 6 vil dukke opp til høsten, da vet vi mer om batteri, rekkevidde, effekt og kanskje pris.
Les også testen av Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD
Dette er fremtidens bil
Hyundai Ioniq 5 er som en fremtidsvisjon fra 1980-tallet. Og vi elsker den!