TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

Nyhet

Hyundai Ioniq 6 lansert

Ekstremt lav luftmotstand gir lengre rekkevidde.

Av / 29.06.22 - 10:53
Hyundai Ioniq 6 lansert

Hvis du synes det er noe kjent med den nye Ioniq 6, kan det skyldes at du har sett Hyundai Prophecy Concept, som vi har omtalt før. Den nye Ioniq 6 er veldig lik, ikke identisk – det skal vi komme tilbake til, men det er liten tvil om at konseptbilen har stått modell for Ioniq 6.

Som blir en elbil i mellomklassen. Med en lengde på 485 cm, er den litt lengre enn bestselgeren Ioniq 5, og stiller i samme klasse som blant andre Tesla Model 3. Det er neppe tilfeldig, og i likhet med Model 3, har den konvensjonell bakluke. Og ikke kombiluke som Ioniq 5 har.

Ioniq 6:

  • Lengde 485.5 cm
  • Høyde: 149,5 cm
  • Bredde: 188 cm
  • Akselavstand: 295 cm
  • Prisantydning: cirka 600.000 kr
  • Rekkevidde: Antatt mellom 500 -600 km
★03 CE Main KV Streamliner
★03 CE Main KV Streamliner

Interessant nok er Huyndai mest opptatt av å snakke om designet, og så langt sier de ingenting om motorisering, batterikapasitet eller rekkevidde. Men siden den er basert på Hyundais 800 V Global Modular Platform (E-GMP) regner vi med at den får batteripakken fra Ioniq 5 på 77,4 kWt. Den klarer 480 km etter WLTP-standarden, men siden  Ioniq 6 er enda glattere med en luftmotstandskoeffisient på svært lave 0,21, vil den sannsynligvis rekke enda lengre.

08 CE KV Ethical Uniqueness
08 CE KV Ethical Uniqueness

Streamline-designet (ja de kaller det faktisk det), som minner litt om silhuetten til en Mercedes CLA, skiller seg fra konseptbilen på flere områder. De spesielle dørene har åpenbart blitt for spesielle, og her er det konvensjonelle dører med b-stolpe i midten, og tradisjonelt bagasjerom med samme type luke som Model 3 har.

Vi snakker altså om en sedan, og ikke en kombikupé, for å bruke kjente betegnelser.

Annonse
★03 CE Main KV Mindful Cocoon rev
★03 CE Main KV Mindful Cocoon rev

Hyundai lover et romslig interiør. Med flatt gulv og tilstrekkelig takhøyde i baksetet, også med plass til barneseter, og foran har den et skjermarrangement som ligner det vi kjenner fra Ioniq 5 og KIA EV6.

Gjennomsiktige dørlommer, dynamisk interiørbelysning – og kameraer med innvendige skjermer istedet for ytterspeil (ekstrautstyr), kan spottes på pressebildene. Som har fått navn som Mindful Coocon og Ethical Uniqueness. Jeg tuller ikke, bare se selv:

★01 CE Main KV Mindful Cocoon
★01 CE Main KV Mindful Cocoon

Det er selvsagt mange bevingede ord om bærekraft og inspirasjon (hvorfra er litt uklart), med blant annet gulvmatter laget av resirkulerte fiskegarn, økologisk behandlet skinn i setene. Mens taktrekket er laget av bio-PET, og dashbordet i bio-TPO, brukes det biolakk med vegetabilske oljer.

★04 CE Main KV Streamliner
★04 CE Main KV Streamliner

Vi er litt skuffet over at Hyundai ikke tok med hekken fra konseptbilen. Hvor kult hadde det ikke vært med den bakre ‘grillen’ som ikke ligner noe annet man ser på veiene. I stedet har Huyndais designere valgt den safe løsningen med over 700 – parametriske – piksler i baklysene, hovedlykter, rundt ventiler og sensorer, og man finner dem sågar igjen i midtkonsollen.

★01 CE Main KV Streamliner
★01 CE Main KV Streamliner

Flere detaljer om Ioniq 6 vil dukke opp til høsten, da vet vi mer om batteri, rekkevidde, effekt og kanskje pris.

07 CE KV Ethical Uniqueness
07 CE KV Ethical Uniqueness

Les også testen av Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD

Dette er fremtidens bil

Hyundai Ioniq 5 er som en fremtidsvisjon fra 1980-tallet. Og vi elsker den!

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Lyd & Bilde