Det er en kjensgjerning at nordboere ønsker firehjulsdrift, spesielt når de kjøper SUV. Slik er det ikke lenger sørover, hvor de med varmere vintre fint klarer seg med drift på to av hjulene. Av samme grunn kommer gjerne nye biler først med bak- eller forhjulsdrift, deretter lanseres firehjulstrekkeren siden, for å tilfredsstille det mindre vintermarkedet. Hvis en slik er på planen i det hele tatt.
Men Subaru er ikke som andre bilprodusenter, da de lager omtrent utelukkende firehjulstrekkere. Den nye el-SUV-en Solterra er i så måte intet unntak. Denne kommer nemlig kun som firehjulstrekker! Sammen med en bakkeklaring på 21 cm bør den derfor klare turen til hytta på strak arm.
Hyggelig startpris, kommer i juni
Med en startpris på hyggelige 479.000 kroner og godt med standardutstyr selv på innstegsnivået Nordic (ikke minst med full sikkerhetspakke) ligger det an til at denne kan bli riktig så populær her til lands. Mye vil nok avhenge av tilgang og leveringsforsinkelser, som hele bilbransjen har opplevd, men noen mer enn andre.
Til sammenligning starter Toyota bZ4X på 438.500 kroner for sin rimeligste firehjulsdrevne utgave, som er bygget på samme plattform som Subaruen. Begge har et batteri på 71,4 kWt, og en rekkevidde på inntil 466 km (WLTP).
De første bilene leveres ut til kunder allerede i juni, så bestill nå hvis du trenger den raskt.
150 kW lading
Solterra AWD, som er dens fulle navn, lader med opptil 150 kW hurtiglading, og har en ombordlader på 7 kW. Det betyr antakelig at den kun støtter 1 fase 32A. Har du installert en ladeboks med 3-fase 16A TN-kurs, som normalt gir 11 kW, så vil du da bli avkortet med 3,5 kW i Solterra, som ikke får utnyttet de tre fasene. Så vær klar over hva slags hjemmelader du installerer.
Multimedia
Multimediasenteret er sentrert rundt en 12,3 tommers pekeskjerm. I tillegg til bilens innebygde navigasjonssystem støtter den både Apple CarPlay og Androd Auto trådløst, og med utstyrsnivå Limited og Sport (hvor Sport har panorama soltak) har bilen trådløs Qi-lading av mobilen i midtkonsollen.
Enkelte funksjoner kan styres fra smartmobilen, via appen Subaru Care, som å åpne og låse dører, programmere klimaanlegget og planlegge neste kjøretur med ladestasjoner langs ruten.
Ytelse
Subaru Solterra AWD skal akselerere fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder uansett utgave. Fremre og bakre motor har nøyaktig samme effekt (80 kW / 168,5 Nm), der hvor enkelte andre har mer trøkk på bakakslene.
Rekkevidden er oppgitt til 466 km for innstegsutgaven Nordic, mens Limited og Sport er begrenset til 419 og 416 km på grunn av mer tyngde. Blant annet på grunn av aat felgene da har vokst seg fra 18 til 20 tommer.
Lydanlegg og bagasjeplass
Innstegsversjonen av Subaru Solterra AWD har et standard lydanlegg med 6 høyttalere. Limited og Sport har derimot et premium lydanlegg fra Harman Kardon, med 10 høyttalerenheter og en subwoofer.
Det er nok denne subwooferen som gjør at bagasjerommet i Limited og Sport rommer 11 liter mindre enn Nordic-utgaven. Vi snakker 441 mot 452 liter, begge inkluderer den «falske bunnen» under lastegulvet. Uten bunnen, hvor man normalt har utstyr som ladekabler, hengerfeste og hjulmutternøkkel, snakker vi 410 og 421 liter. Med andre ord må du pakke smart, når du skal ta med familien på hyttetur.
Er bagasjeromsplass viktig for deg, bør du heller se i retning Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Hvis ikke, men du heller prioriterer mest mulig plass til passasjerene kan Solterra AWD være akkurat det du ser etter.