Da de fortalte om den lekre toseteren MC20, sa Maserati to ting som fikk oss ekstra interessert. Den lave sportsbilen kommer i en batterielektrisk utgave, og den vil bli levert med et heftig lydanlegg fra Sonus Faber. Det hørtes bokstavelig talt ut som musikk i våre ører, og akkurat nå er vi litt ekstra begeistret, fordi Maserati planlegger det samme for flere bilmodeller.
Den ene er Gran Turismo Folgore, en lav fireseter coupe som de lanserer i 2023. Her sier Maserati allerede at vi snakker rundt 1200 hk, tre elmotorer, og 100 skal ikke ta mye mer enn tre sekunder.
Gran Turismo Folgore (Folgore betyr lyn på italiensk), blir som dagens modeller med brenselmotor, tilgjengelig i flere utstyrsvarianter fra Gran Lusso til Trofeo, og tilgjengelig med lyd fra Sonus Faber.
Det gjelder også for den mer familievennlige Grecale Folgore, en mellomstor batterielektrisk SUV, basert på Alfa Romeo Stelvio. Men strukket 10 cm mellom akslingene. Noe som i følge Maserati skal gi klasseledende bakseteplass.
105 kW batteri
Her snakker vi også 105 kW batterikapasitet som burde gi rundt 500 km rekkevidde, 550 hk (til å begynne med), og 800 Nm dreiemoment på for- og bakaksel. Batteriarkitekturen er på 400 V, det bør gjøre det mulig å lade med opptil 200 kW.
Maserati Grecale blir tilgjengelig i flere utstyrsversjoner, hvor Trofeo er temmelig fullspekket. Der får man 21 høyttalere fra Sonus faber, som har samarbeidet med Maserati om infortainment i alle kommende Maserati-modeller.
Sonus faber
Føreren får Maseratis dype sportsseter under baken, og kan se all nødvendig info på en 12,3-tommers skjerm foran seg, mens midtkonsollen er kledd opp med en 8,8 -tommers pekeskjerm, hvor man kan styre alt, anlegget og varme. På toppen av dashbordet sitter en rund skjerm som er digital klokke med analog visning, og tidtaker, skulle man ta bilen ut på bane.
Man kan velge mellom to anlegg fra Sonus faber. Premium Audio System med 860 watt, er satt opp med 14 høyttalere i kupeen, mens High Premium Audio System, leveres med tilsammen 1285 w effekt (!), og 21 høyttalere.
Anlegget styres fra skjermen i midtkonsollen, og er bygget rundt en klasse D dual DSP-forsterker med eq-muligheter, og Sonus fabers signatur-elementer med papirfiber-membraner, silkevevede diskantelementer, og lett gjenkjennelig klang.
Grecale er allerede lansert med bensinmotorer, og kan også utstyres med Sonus faber-anlegg, mens den batterielektriske Folgore-varianten ikke slippes før 2023.