Kia EV6 er en slags tvilling til Hyundai IONIQ 5, som vi i fjor kåret til Årets bil 2021/22. En herlig retrofuturistisk bil, sprek til tusen og med brukervennlig og kul teknologi ombord. Og som dessuten er mye større enn bildene leder en til å tro, med plass til en hel familie og ålreit med bagasje. Bose-anlegget låter også bra, selv om det godt kunne hatt mer kraft og flere innstillingsmuligheter.
Mye likt
Innvendig minner EV6 svært mye om IONIQ 5, og det er slettes ingen uting. Kupeen er rett og slett stilig! Samme typer knapper på både ratt og i dører, men med et annerledes «girhjul», som dessuten er flyttet fra rattet til midtkonsollen. De samme to 12,3-tommers skjermene er på plass ved siden av hverandre: en som viser instrumentene til sjåføren, og en i midten av dashbordet til infotaiment. I IONIQ 5 er dashbordet og skjermene helt rette, mens midtskjermen i EV6 er vinklet smått skrått mot sjåføren. Kjekt med tanke på refleksjoner fra solen, uten at det går veldig utover lesbarheten for sidepassasjeren.
Sportsligere utseende
Utvendig er bilene derimot ganske ulike, først og fremst er EV6 lavere med et mer strømlinjeformet og sportslig utseende. Man skulle tro at EV6 har lavere luftmotstand og dermed forbruk, men her er GT Line med firehjulstrekk faktisk oppgitt med ørlite høyere forbruk enn IONIQ 5 AWD (18,0 mot 17,8 kWt/100km). Det tar den igjen med et større batteri (77,4 mot 72,6 kWt netto), og får dermed 24 ekstra kilometer rekkevidde totalt: 484 kilometer, etter WLTP-målingene.
Tøffere interiør
Setene er annerledes i EV6. For det første er de i semsket stoff, hvor IONIQ 5 har glatt skinn. Setene er definitivt stiligere i EV6 og føles slankere, kanskje fordi man sitter noe nærmere gulvet. Setene har alskens innstillingsmuligheter for vinkler både her og der, fullt elektrisk og som kan lagres i to minner. Men fothvilen i IONIQ 5 har Kia droppet i EV6, noe jeg personlig savner på langtur.
Meridian lydanlegg
Kupeen er meget godt støydempet, med svært lite veistøy som forplanter seg gjennom de 20-tommers Nokian vinterhjulene. Det gir en stillegående opplevelse, som skapt for et bra lydanlegg.
Der hvor IONIQ 5 leveres med Bose lydanlegg med til sammen åtte høyttalerelementer i et 5.1-oppsett, har Kia EV6 GT Line et Meridian-anlegg med hele 14 høyttalerelementer i en 7.1-konfigurasjon. Med to ekstra fulltone høyttalerkanaler helt bakerst, og hvor høyttalerne i bakdørene er delt opp i separat diskant og mellomtone, hvor de er fulltoner i IONIQ 5. Begge har subwoofer under bagasjerommet.
EV6 gir valg mellom ulike lydmoduser, for eksempel Autentisk, som gir distinkt stereo lydbilde, eller Surround som i større grad skaper en omsluttende illusjon. Velger du i stedet Egendefinert, kan du stille på både bredden på stereolydbildet og størrelsen på surroundlyden. Disse mulighetene har du ikke med IONIQ 5.
Ønsker du derimot å stille på selve klangbalansen, så har EV6 nøyaktig de samme toneinnstillingene som IONIQ 5. Det vil si Bass, Mellomtone og Diskant. Som er litt knapt. Ønsker du for eksempel å korrigere bort en skarphet i toppen, så må du dra ned hele diskantområdet, som gir en mer innestengt lyd. Jeg ønsker minimum 5-bånds equalizer her, helst mer.
God lyd
Anlegget i EV6 gjør definitivt jobben, og jeg liker det ekstra store lydbildet man får i Surround-modus. Spesielt klassisk musikk gjør seg. Pop og rock hvor man ønsker å kjenne basspumpa kontant i kroppen, gjør seg derimot best i Autentisk, basstromma slår mye mer kontant da.
Anlegget har en klar mellomtone, med god stemmegjengivelse og som separerer instrumenter fint fra hverandre. Man kan spille ganske høyt før det flater ut eller begynner å vrenge, men det er en krasshet et sted i diskanten som jeg ikke får helt bort og som gjør at jeg ikke helt føler for å utfordre rånemiljøet med dette anlegget.
Teknologi
EV6 GT Line har mye fin teknologi om bord, blant annet kan EV6 i likhet med IONIQ 5 lades med 800V lynlading. Det gir en maksimal kapasitet på 239 kW! I teorien.
Du kan lade mobiltelefonen trådløst på midtkonsollen, og EV6 lader raskere enn normalt, med innebygd kjøling i laderen. Android Auto og Apple CarPlay er standard, men krever dessverre kablet tilkobling.
Heldigvis er det innebygde kartsystemet bra, med overraskende god oversikt over trafikkflyt, og med en nokså komplett oversikt over hurtigladere. Dessverre forvarmer den ikke pr. i dag batteriet på vei til en lader, slik at man ikke er i nærheten av maksimal ladehastighet på vinterstid. Men oppdatering kommer siden, så forhåpentligvis er saken en ganske annen innen neste vinter.
Sikkerhetsfunksjoner
Bilen vår var utstyrt med et oversiktlig 360-kamera, som gir oversikt over alle blindsoner idet man parkerer. Og bilen kan faktisk parkere seg selv! Jeg fikk ikke testet akkurat det, men jeg fikk fjernstyrt bilen ut av og inn i garasjen med en knapp på nøkkelen. Kult!
Alle sikkerhetsfunksjoner er standard. Inkludert både filholderassistent, kollisjonshjelpere og blindsonevarsel. Du får faktisk opp video av blindsonen på sjåførskjermen når du setter på blinklyset, slik at du enkelt ser om det har kommet seg en syklist på inner’n. Frontruteskjerm (Head-Up Display) er også på plass, med info om hastighet, fartsgrense og navigasjon.
Reverserbar lading
Ekstra kult er det at strømmen fra ladekontakten kan reverseres, så du kan bruke bilen som strømkilde om du befinner deg et sted uten strøm. Du kan få maksimalt 3,6 kW, som er nok til å drive alt fra brunevarer til stekeovn. Foruten et adapter til ladekontakten, sitter det også en helt vanlig 230V stikkontakt under midtre baksete, med samme effekt. Men den samlede effekten øker ikke om du bruker begge.
En fryd å kjøre
Hva kjøreegenskaper angår, er EV6 GT Line en fryd å kjøre. Riktignok etter man deaktiverer den filholderassistenten, som kan oppleves temmelig nøkkete.
Spesielt i Sport-modus er bilen en skikkelig tøffing, hvor den drar på alle fire hjulene og setter seg som en kanonkule i ryggen idet gasspedalen tråkkes inn fra stillestående. Det tar bare 5,2 sekunder før speedometeret viser 100 km/t, som er plenty fort. Og der hvor firehjulsdrift gjerne kan gi ganske kraftig understyring, biter bilen seg fast og er lettstyrt som fy. På krevende vinterføre gir snømodus en mykere kjørestil som er lettere å manøvrere.
Kjøremessig minner den mye om IONIQ 5, de deler tross alt samme plattform og dessuten motor. Men IONIQ 5 føles noe mer understyrt, hvor EV6 bedre håndterer svinger. Spesielt ved litt aggressiv kjøring føler jeg meg mer i ett med bilen, enn jeg gjør med Hyundaien.
Som elbiler flest akselerer EV6 ikke like bra etter 80 km/t, for det er begrenset hvor hardt 325 hestekrefter klarer å dytte på to tonn bil, når man kommer litt opp i fart. Men det går fint, slapp av. Ønsker du mer villmannskjøring, kan du vente på GT-versjonen, med nesten 600 hestekrefter – og 0-100 på 3,5 sekunder! Det er faktisk ørlite raskere enn den hårete Mustang Mach-E GT!
EV6 er som andre elbiler nokså stiv i demperne, men aldri slik at det blir ubehagelig. Den handler som bare rakker’n i svingene, bedre enn standardutgaven av Mustang Mach-E AWD. Sportsligheten er ikke helt på høyde med den mye mindre Tesla Model 3, men til gjengjeld er EV6 mer komfortabel. Så rommer den som sagt hele familien.
Plass
Det er godt med beinplass både foran og bak, og jeg elsker funksjonen hvor sjåføren kan trykke på en knapp og setet legger seg helt tilbake i såkalt «zero gravity»-posisjon lignende den NASA bruker i sine romfartøy. Dette regnes for å være den optimale hvilestillingen, men pass på at du ikke har en bakovervendt bilstol eller en person bak deg …
Fordi EV6 er lavere enn IONIQ 5 er det også lavere under taket for både sjåfør og passasjerer. Med mine 186 cm kjenner jeg at håret børster lett borti A-stolpen, selv om jeg ikke fysisk får stolpen i hodet. I IONIQ 5 er det all verdens avstand til taket, og kupeen fremstår i det hele tatt vesentlig romsligere i den. Selv om plassen ellers er ganske lik.
Bagasjerommet er omtrent det samme, 520 liter, men der hvor baksetene i IONIQ 5 kan skyves fremover for å utvide bagasjerommet, er ikke dette mulig på EV6. Fordi bakluken skråner bakover, er det ikke selvsagt at du får med deg din aller største koffert, men pakk smart så går det meste.
Trenger du mer plass, tar bilen inntil 80 kilo taklast, og kan trekke en tilhenger på inntil 1600 kilo. Hengerfeste er selvsagt ekstrautstyr.
Kia EV6 Sport Line: Konklusjon
Kias tvillingbil til Hyundai IONIQ 5 heter EV6, og den er minst like god som sitt søsken. GT Line-versjonen ligger som klistret til veien, med firehjulstrekk og generelt meget gode kjøreegenskaper. Den føles mer sporty enn IONIQ 5, selv om det er like god plass innvendig. Vel, med unntak av takhøyden, som er lavere.
Her er plenty med teknologi å leke seg med for folk med dingsefeber, og ikke minst er Meridian-lydanlegget stort sett en fryd å høre på.
Kia EV6 er rett og slett en forbasket god bil.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser