De gule beltene hugger til og jeg kjenner meg plutselig tissetrengt. Jeg kikker ut av vinduet på passasjersiden og veien kommer mot meg i stor fart. Vi kjører sidelengs og det føles fullstendig ut som som galskap.
Det er ikke føreren som har mistet kontrollen over bilen og er på vei mot en potensielt farlig ulykke, men Roger som legger bilen i en breisladd, som er så kontrollert og udramatisk som den bare kan være når føreren vet hva han driver med.
Roger Wallgren prater uanstrengt mens han ratter den eneste rallybilen Polestar har laget. Roger, som har hatt deler av oppveksten sin på Eidsvoll i Norge, og derfor snakker perfekt norsk, er chassisspesialist hos Polestar i Sverige. Hvor han sammen med Joakim Rydholm, har jobbet med å lage rallybil av en Polestar 2.
Polestar Norge inviterte Roger og rallybilen til Golsfjellet i Norge, hvor vi møtte mannen og bilen på Tisleifjorden. Et stort, islagt vann hvor det har vært isbanekjøring og kjørekurs i flere tiår.
Der, rattet vi blant annet Polestar 2 Performance på ulike isbaner, men det var kjøreturen med rallybilen som var den aller raskeste. Med god margin.
Rallysjåfører som Stig Blomqvist og Sebastian Loeb, kjørte så smalt de kunne. All drifting senker hastigheten, men noen ganger kan det være den mest effektive måten å komme raskt rundt en hårnålsving.
Det vet Roger Wallgren også, men når man har laget et rallybil som aldri skal konkurrere, men vises frem som det one-off-prosjektet den er, så er det vanvittig moro å drifte rundt på isen med den.
Rallybilen som de kaller Polestar 2 Arctic Circle, er et rullende laboratorium for tuning av understell. Som Rydholm i Polestar sier, er tuning av understell på snø og isete underlag en slow motion-prosess, men presisjonen blir høy.
Bilen er en kraftig modifisert Polestar 2 med Performance Pack. Det betyr justerbere Ôhlins-dempere, Brembo-bremser, og de karakteristiske gule sikkerhetsbeltene med automatisk stramming.
Polestar 2 Arctic Circle
Men Polestar 2 Arctic Circle er kraftig modifsert med rallypigg, 30 mm ekstra bakkeklaring og mer effekt. Den har samme batteripakke som Polestar 2 Long Range, men effekten er økt til 350 kW og 680 Nm, som senker tiden fra 0-100 km/t til 4,4 sekunder.
De justerbare demperne fra Öhlins er sammen med 30 % mykere fjærer, finjustert av Polestar og Öhlins, og satt til justeringsposisjon ni både foran og bak. Vektfordelingen er 51 % foran og 49 % bak, og ifølge Roger er bilen mykere med større fjæringsvei, for å kunne flytte vekten mellom for- og bakaksel sånn at det er enklere å styre med pedalen når man drifter.
Brembo-bremsene har regenerering og er på 375×35 mm foran og 340×20 mm bak på rallybilen, er krafitigere enn på en Polestar 2 med Performance Pack. Piggdekkene er spesiallaget og har 490 stykk, 4 mm-metallpigger, tett i tett på dekkene, som er i dimensjonen 245/35 R19. De sitter på spesiallagede 19″ hvitlakkerte rallyfelger fra OZ Racing.
Launch control
Det er ikke alt. Foran og bak er det montert fjærbeinstag som øker vridningsstivheten og dermed styreresponsen. Foran er undersiden av frontfangeren er forsterket med en karbonfiberplate som fortsetter under bilen for ekstra beskyttelse på undersiden.
Den har som bildene viser, fire Stedi Quad Pro LED tusenmetere, fastmonterte tauekroker foran og bak, bøtteseter fra Recaro, og i bagasjerommet finner man en snøspade i karbonfiber og et gult slepetau.
Bilen har også launch control, som styres med hendler på rattet. Den fungerer sånn at man holder inne hendelen, trykker ned gass/wattpedalen, og slipper hendlene. Da graver piggdekkene seg ned i underlaget, og man skytes fremover et voldsomt skyv. Det er nesten ikke hjulspinn, selv på isete underlag, og bilen går rett frem som på skinner.
Man kan ikke slå av antispinn helt på en Polestar 2, men det kan man med en rød knapp på rattstammen i rallybilen, som du kan se drifte rundt på isen her. Legg merke til hvor fort bilen kommer opp i hastighet når dekkene griper underlaget og Roger akselererer ut av svingene.