Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen investerer 230 milliarder kroner de neste fem årene. 35 nye elbiler skal lages frem mot 2030, fordelt på fem ulike plattformer. Deriblant en arvtaker til småbilen Nissan Micra.

Ny småbil erstatter Nissan Micra
Nissan Micra har vært i produksjon siden 1982, og erstatteren blir den nye innstegsmodellen for Nissan i Europa. Den bygges på en helt ny plattform, og er designet av Nissan, men blir bygget ved Renault ElectriCity-anlegget i Frankrike.
Vi loves at den nye modellen får “et lekkert Nissan-design, og det beste innen elbil-teknologi fra Renault”, i følge Nissan.
Bilen ble annonsert torsdag 27/1 som en del av Alliansen 2030 – et felles veikart mot fremtiden for Renault, Nissan og Mitsubishi. Veikartet peker selvsagt mot elektrifisering av hele bilparken, og tilkobling av bilene for en smartere og tryggere bilhverdag.
Et viktig segment
Vi i Lyd & Bilde ser for oss at små elbiler vil bli meget viktig for fremkommelighet i fremtiden. Ikke minst med tanke på bildeling, og potensielt selvkjøring. Hvem gidder vel å kjøre rundt i en tettbefolket by med trange gater, i en stor og dyr NIO ES8, Audi e-tron eller Tesla Model X, når man kan smette inn hvor man vil med en liten, Nissan Micra-aktig småbil? Og med lang rekkevidde vil det bli særdeles attraktivt for bildelingstjenester å fylle opp bilparken med modeller mindre – og billigere – enn både Honda e og Mini Cooper SE.
Se videosnutt over, av den elektriske arvtakeren til Nissan Micra.
Faststoffbatterier
Nissan hevder også å være i rute mot å lansere ekte faststoffbatterier innen 2028. Dette er batterier hvor elektrolytten (skilleveggen mellom den positive katoden og den negative anoden) er solid i stedet for flytende eller geléaktig. Det høres kanskje enkelt ut, men det er noe man har forsøkt å få til siden rundt 1950. Fortsatt har ingen reell erstatter til dagens batterier vært satt i skikkelig produksjon.
Et faststoffbatteri har fordelen av høyere kapasitet og lavere vekt, og potensielt også lavere pris, enn dagens litium-ion-batterier. Nissan hevder å kunne redusere ladetiden til en tredjedel, og prisen ned til 75 dollar pr. kWt innen 2028. I dag ligger bilbatteriene på rundt 120 dollar pr. kWt.
Men dette er som sagt 2028, og det er derfor trygt å si at den nye Micra-arvtakeren ikke vil få den nye batteriteknologien om bord.

Tilgjengelighet
Vi vet ikke når den kommende elektriske småbilen får se dagens lys, og noe modellnavn eller tekniske detaljer får vi heller ikke ennå. Bare at den neppe vil hete Micra eller Micra E, og at vi kan forvente en rekkevidde på ca. 400 km.