Få platespillere er så gjenkjennbare som Technics legendariske SL-1210. Spilleren CD-alderen feide over sidelinjen, men som på mirakuløst vis stod opp fra de døde i 2016.
Senere har det samme direktedrevne chassiset, avstedkommet avleggere i alle prisklasser, og SL-100C er den hittil rimeligste av dem alle. Den ser ut som DJ-spilleren SL-1210 MK7, bare uten stroboskop og pitch-kontroll – og er ifølge Technics laget for alle som vil ha den velkjente kvaliteten i en hjemmespiller.
SL-100C er til forveksling lik den hakket dyrere SL-1500C. Som har innebygget phono-trinn, og leveres med en Ortofon 2M Red ferdig montert på et avtakbart pickup-hus. Men SL-100C leveres uten phono-trinnet, og med en rimeligere Audio-Technica AT-VM95C MM-pickup. Det senker prisen under den magiske grensen på 10.000 kr, og alle som allerede har en forsterker med platespillerinngang, kan bare plugge spilleren til og børste støvet av vinylplatene.
Som bildene viser, er den er bygget opp med de samme komponentene som SL-1500C. Den flate aluminiumstallerken er direktedrevet, med en kjerneløs motor som er laget for å eliminere cogging: Mikroskopiske vibrasjoner fra motoren som påvirker lyden.
Spilleren har den samme klassiske s-formede Technics-armen, og dempet chassis med fjærbelastede dempeføtter, aluminium, glassfiber, ABS-plast og gummi, som absorberer resonanser. Technics-armen har høydejustering (6 mm), en sjeldenhet i denne klassen, som gjør det enklere å bytte til pickuper med annen høyde eller sporingsvinkel.
I likhet med SL-1500C, har også denne en mekanisk auto-løft-funksjon, som hever armen automatisk når platesiden er ferdigspilt, for å redusere slitasje. Den kan slås av med en bryter på baksiden.
Konkurrenter og oppsett
Siden spilleren kommer med pickup ferdig montert på det avtakbare pickup-huset, behøver man bare å legge på tallerkenen, gummimatten, stille vekten (se manualen), og koble til strøm og forsterkeren.
Det gjelder i grunnen for flere av konkurrentenes spillere i tilsvarende prisklasse. Reloop Turn5 for eksempel. Som er til forveksling lik, men leveres med en Ortofon-pickup. Å sette opp en Pro-Ject Xpression 1 er litegranne mer plundrete, siden man må tre på gummiremmen som driver tallerkenen, og justere antiskating med et lodd som henger fra en nylontråd.
Her stilles antiskating med et innstillingshjul på armbasen. Enkelt og greit.
Med et avtakbart pickuphus er det enkelt å oppgradere til en enda bedre pickup, skulle man ønske det. Alle justeringsmulighetene gjør det enkelt å bruke andre pickuper enn den som følger med. Men det er også mulig å bare bytte stiften på VM95C-pickupen, til en bedre utgave, og her har man seks ulike utgaver å velge blant. Som en stift tilpasset 78-plater, og VM95SH som har en Shibata diamant på en nålearm i aluminium. Noe som lover godt for enda bedre lyd.
Lyden
Spilleren fortsetter der SL-1500C slapp. Den nye Audio-Technica-pickupen koster kanskje bare 500 kroner, men det er den verdt. Den er trolig det beste kjøpet i den prisklassen, hvertfall på en SL-100C. Vi pleier å si at Rega Planar 3 er målestokken i denne prisklassen, men Technics-spilleren kan faktisk måle seg med referansen.
Den spiller med overbevisende autoritet, og den samme liveinnspillingen med Keith Jarrett trio, som jeg testet SL-1500C med, lød i praksis like live og engasjerende her. Det er nok litt mer vekt i bassen med Ortofon-pickupen, men mer enn i Planar 3, og små detaljer og klangnyanser kom forbausende godt frem i lydbildet. Som er mer varmt og fyldig, enn slankt og kjølig.
Astrud Gilbertos The Girl From Ipanema, med Stan Getz på tenorsaksofon, kom virkelig ut i rommet i all sin prakt. Rytmen var stødig og kontant gjengitt, og klangen fra saksofonen var luftig og varm. Vokalen hadde substans og dybde, og egentlig var det bare litt mer luft i toppen og et dypere lydbilde med flere detaljer, som endte på minussiden i notatene.
På den obligatoriske Love Over Gold fra Dire Straits album med samme navn, kom spilleren svært godt i fra det. Gitaren lød nydelig fokusert og hadde en tydelig bunnklang, mens trommene kom ut av høyttalerne med god dynamisk kontrast, uten nøling.
Jeg skrudde av den medfølgende Audio-Technica-pickupen, og satte på en AT-OC9XSH, en MC-pickup i mye dyrere prisklasse. Det funket som smør, og lydbildet ble strammere, bedre fokusert, og mer dynamisk. Det viser bare at spilleren har et stort potensiale for den som vil oppgradere på et tidspunkt.
Konklusjon
Technics SL-100C er helt klart blant de tre aller beste spillerne i denne prisklassen. Den er lett å sette opp, enkel å bruke, og vekker musikken til live på en engasjerende og overbevisende måte. Spilleren virker meget godt bygget og er godt dempet mot ytre resonanser, og den medfølgende Audio-Technica-pickupen passer perfekt til spilleren. Samtidig tåler den åpenbart mer eksotiske pickuper, skulle man ønske å oppgradere en gang i fremtiden.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser