Når man skal bygge sin egen hjemmekino av det seriøse slaget, starter det ofte med valg av høyttalere. Størrelsen på høyttalerne, hvordan de skal plasseres og ikke minst hvor mange Atmos-kanaler man ønsker, påvirker hvordan kinorommet ellers blir seende ut. I tillegg har høyttalerne selvfølgelig stor betydning for det lydmessige resultatet, og ikke minst hva det hele ender opp med å koste!
Enten du bare skal ha en liten kjeller-kino eller bygger ditt eget Colosseum på fritiden, kan høyttalerne fort ende med å bli den dyreste ingrediensen i prosjektet. Så hvor kan man spare på kronene, uten å gå på kompromiss med ytelsen?
Selvgjort er velgjort?
For noen blir løsningen å bygge høyttalerne selv. Ved å kjøpe høyttalerelementer og delefilterkomponenter i løs vekt, ta frem loddebolten og snekre kabinettene på egen hånd, kan man oppnå glimrende lydkvalitet til en fornuftig pris. Kostnaden er gjerne en brøkdel av sammenlignbare «proffe» høyttalere, som kjøpes fiks ferdig over disk. Det er noe alle selvbyggere, også kjent som DIY-ere, kjenner godt til.
Dessverre er det kun de færreste blant oss som er tålmodige eller nevenyttige nok til å realisere et slik prosjekt på egen hånd. Vi vil ha god lyd, og vi vil ha det NÅ!
Men kanskje går det an å finne noe som gir det beste av begge verdener? Proffe høyttalere til selvbyggerpris, helt enkelt?
Det er hva den norske hjemmekino-spesialisten AVShop har hatt som mål, i utviklingen av sitt eget høyttalermerke, Hamrammr. Som mangeårig forhandler av mange heftige høyttalersystemer, deriblant Adam Audio og Alcons, fristet det rett og slett å lage noe selv!
Hamrammr Immersive: rimeligere og bedre?
Seriøse hjemmekinoentusiaster er mer opptatt av ytelse, lydtrykk og «bang for the buck» enn de er av blankpolerte kabinetter og dyr kosmetikk. I kinomørket vil man ikke ha noe som glimrer og trekker oppmerksomheten fra bildet, derfor er det vanlig å skjule høyttalerne bak lerret og duker. Dermed spiller utseendet en mindre rolle enn om de skulle stå i en vanlig, sivilisert stue.
Tanken bak Hamrammr er å tilby et vellydende og prisgunstig alternativ til dyre high-end-høyttalere. Man har derfor valgt å bruke mest penger på gode høyttalerelementer, og mindre på kabinetter og kosmetikk. En annen ting man har lagt vekk på, er at høyttalerne skal være lett å drive. Følsomheten må være høy nok, og belastningen enkel nok, til å få et godt resultat med en god surroundreceiver. Derfor er følsomheten på hele 95-98 dB med 1 watt, avhengig av hvilken modell du velger.
For å holde kostnadene nede, produseres kabinettene i Kina, mens resten av komponentene er hentet fra europeiske leverandører. Og selve monteringen? Jo, den foregår faktisk lokalt hos AVshop, på Alnabru i Oslo.
Sjefsutvikleren
Designeren av Hamrammr er Bjørn Erik Forberg, også kjent som BEF. Bjørn Erik er en kjent profil i det norske AV-miljøet, og står bak en rekke elleville selvbygger-prosjekter – inkludert en av de råeste hjemmekinoene vi har omtalt her i Lyd & Bilde! Han har vært ansvarlig for utviklingen av høyttalerne, og har dessuten tatt på seg jobben med å montere og kontrollere høyttalerne før de sendes av gårde fra forhandler.
Høyttalermodellene: Hamrammr Immersive 8 og 12
Hamrammr Immersive-serien består så langt av tre høyttalermodeller, hvor Immersive 12 har 12” koaksial/fulltoneelement, mens Immersive 8 og 8_2 bruker et 8” koaksialelement. Så finnes også både en aktiv og en passiv subwoofer, hvor bare forsterkeren skiller dem fra hverandre.
Punktkilder
Alle Hamrammr-høyttalerne er punktkilder, som betyr at hele frekvensområdet kommer fra det samme elementet. Det vil si, det er egentlig to høyttalerelementer, hvor mellomtonebassen er det synlige, mens et hornladet diskantelement sitter på baksiden av den akustisk transparente støvhetten.
Tanken med at all lyd i en kanal kommer fra samme punkt, er å oppleve optimal fase- og frekvensrespons, uavhengig av hvor du står plassert i forhold til høyttalerens spredningsområde. Som er på 90 grader for 12-tommeren og hele 100 grader for 8-tommerne.
Eneste forskjell på de to 8-tommerne er formen på kabinettet, hvor det ene er vinklet for å kunne pekes skrått når den henges på veggen eller i taket. Denne versjonen kan også være velegnet til høydekanaler i DTS:X og Dolby Atmos. Men det er ifølge konstruktøren selv bare en designforskjell, for det følger nemlig med et veggfeste til alle Hamrammr-høyttalerne, som kan brukes til å vinkle dem mot lytteposisjon om nødvendig.
Bred spredning
Høyttalernes store spredningsområde gjør at du vil høre lyden stort sett likt, uavhengig av hvor i rommet du sitter. Det er også ønskelig for en installasjon med høydekanaler, hvor høyttalere skal monteres i taket. Optimal Atmos-effekt får du først når du hører alle takhøyttalerne likt.
90-100 graders spredning er mye for en horndiskant, som er en av grunnene til at Hamrammr har valgt elementer og komponenter «fra øverste hylle». Elementene er egentlig ment for snevrere spredning, men da for kinosaler som krever enda mer ekstremt lydtrykk fra hver høyttaler, enn man trenger i en hjemmekino. Ved å gå ned på lydtrykket kan man øke spredningen, uten at det går utover lydkvaliteten.
Lydtrykk
Når det er sagt er det ikke snaut hva Hamrammr-høyttalerne klarer heller: 118 dB for 8-tommerne, 120 dB for 12-tommeren! Det er øredøvende høyt, og potensielt skadelig for hørselen selv i begrensede tidsperioder. Skal du i det hele tatt nærme deg det lydnivået, er vår klare anbefaling en riktig god og kraftig forsterker (eller flere!), laget for å spille veldig høyt med lavest mulig forvrengning. Da kan du tåle det. Men å dra på med så høy lyd fra en integrert surroundreceiver, bør du seriøst vurdere å avstå fra.
8 eller 12 tommer?
Hamrammr Immersive 8 og 12 er laget for å matche hverandre klanglig, og kan brukes om hverandre i et hjemmekinooppsett. Det betyr likevel ikke at ytelsen er lik, og i de fleste tilfeller vil vi nok anbefale å bruke 12-tommeren til frontkanalene, inkludert senter.
Den mest åpenbare forskjellen er evnen til å spille bass, hvor 12-tommeren ruller av ved 60 Hz og 8-tommeren gir seg ved 70 Hz. Men det forteller ikke hele sannheten. For ta en titt på høyttalerelementene, og det er store forskjeller. 12-tommeren har en mye større magnet, og en mer rigid spider-struktur. Det er rett og slett et mye dyrere høyttalerelement, laget for å spille med lavere forvrengning og større dynamikk.
8-tommeren er ingen pyse den heller, og er heftigere enn de fleste av tilsvarende størrelse. Men det er altså tydelige forskjeller å skue. Også det skjulte diskantelementet er annerledes, med en større trakt på 12-tommerens hornladning.
Det er med andre ord en grunn til at 12-tommeren er 70 prosent dyrere enn 8-tommeren.
Miks og match?
At høyttalerne er matchet klanglig er en stor fordel, dersom man ønsker å mikse. Til et stort kinorom bør man nok vurdere 12-tommere rund baut, kanskje med 8-tommere i taket for Dolby Atmos og DTS:X.
I en mellomstor hjemmekino på under 30 kvm klarer du deg derimot fint med 8-tommere til alle surroundkanalene. Men vil fremdeles anbefale 12-tommere i front og senter. I små rom under 20 kvm går det bra med 8-tommere til alle kanaler.
Hamrammer 15: Smart, potent 15-tommers sub
Alle hjemmekinosystemer trenger en skikkelig subwoofer. Hamrammr 15 bruker en 15-tommers bass med lang slaglengde i et lukket kabinett, for en jevn og fin avrulling i dypbassen og enklest mulig kobling til rommet.
Hamrammr har også pønsket ut en smart løsning som gjør det enklere og billigere å utvide med ekstra subwoofere. I tillegg til den aktive versjonen som har 2 x 1000 watt innebygd forsterkerkraft, finnes det også en passiv subwoofer som du kan pare den med.
Bare trekk en Speakon-kabel fra den aktive til den passive. Dermed har du to beinharde subwoofere som dundrer løs i bassregisteret!
Det beste av alt er prisen: 18 000 kroner for en aktiv, og 12 000 for en passiv. Til sammenligning koster vår Procella P15 med doble 15-tommere nesten 70 000 kroner! Og etter å ha hørt Hamrammr er vi ikke i tvil om hvilken løsning vi ville hatt …
Lyden av Procella
Før vi fyrer løs med Hamrammr, tar vi et gjenhør med våre trofaste referansehøyttalere fra Procella (P6 høyttalere og P15 subwoofer). Total prislapp er over 200.000 kr for sju stykk P6 og en P15 med dobbel 15”.
De svenske høyttalerne er både kompakte og effektive med sine hornladede diskanter. De har særdeles godt fokus i mellomtonen, og gjør at stemmene kommer krispe og klare ut av lerretet. Filmmusikken høres godt i bakgrunnen, og det er i det hele tatt en god sammenheng mellom kanalene, og god kobling mot handlingen på lerretet. Men det er selvfølgelig grenser for høyt de små 6” høyttalerne kan spille, før det låter litt anstrengt. Subwooferen kan også få litt pusteproblemer på de aller tøffeste lydsporene.
Snurr film!
Hva skjer så med Hamrammr? I vårt testrom tester vi høyttalerne i et 7.2-oppsett med 12” i front og 8” i surround, med en aktiv og en passiv 15-tommers sub. Det gir selvfølgelig et helt annet membranareal enn hva det relativt kompakte Procella-systemet kan skilte med. I tillegg er to subwoofere som regel bedre enn én, da du får mer lik bass til alle sitteplasser.
Tanken med Hamrammr høyttalerne er at de skal fungere godt med alt fra en forholdsvis rimelig surroundreceiver, til et mer påkostet separat oppsett. Og det har vi også testet!
Vi har en Marantz SR8015 surroundforsterker på testbenken, i tillegg har vi fått låne en prosessor og flerkanalsforsterker fra StormAudio til godt over 300 000 kroner. Sistnevnte har AVshop kommet innom med, og satt opp og kalibrert optimalt til høyttalerne.
Jordskjelvbass
Med Immersive 8_2 i alle kanaler er det duket for en eksplosiv filmopplevelse. Den nye Dune-filmen har en storslagen scene der en gigantisk, underjordisk sandorm kravler opp av bakken for å svelge et uheldig fartøy som ha krasjlandet. Her er det jordskjelv-lignende dypbass, om hverandre med dialoger som også skal få plass i lydbildet. Og stor orkestermusikk, som brer seg ut i alle kanaler.
Subwooferne får virkelig vist hva de er gode for, og sender trykkbølge på trykkbølge gjennom rommet, som truer med å løsne fra grunnmuren. Det er heftig, og det er kontrollert. Vi elsker det!
Høyttalerne har godt grep om den øvre delen av dialogene. Det hele er klart og tydelig, og høyttalerne har så stor spredning, at vi hele tiden føler oss omsluttet av luft, med alle elementer korrekt og nøyaktig plassert rundt oss.
Ønsker enda større mellomtone
Det kunne godt vært noe mer kjøtt på beinet nedover i mellomtoneområdet, føler vi, spesielt i senterkanalen. Ikke misforstå, det er virkelig bra, og det låter klart, tydelig og dynamisk. Men mye vil ha mer, og her kunne vi tenke oss enda mer tyngde i brystklangområdet.
Det blir bekreftet under den dialogsentrerte åpningsscenen av krigsfilmen 1917. Dialogene er klare, lydbildet brer seg rundt oss, og musikken kommer meget godt frem. Har du et rom av begrenset størrelse, kommer du veldig langt med dette.
Til sammenligning føler vi ikke det er noe spesielt ekstra å hente – hvis noe i det hele tatt – med våre egne Procella THX-høyttalere, selv om de er dyrere.
12-tommerne inntar plassene
I vårt rom på 30 kvadratmeter synes det som overkill å fylle opp med sju 12-tommere. Vi fikk derimot en positiv erfaring med å oppgradere frontene og senterhøyttaleren, slik at vi har tre 12-tommere i front, og beholdt fire 8-tommere bak. I tillegg til de to subwooferne. På den måten får vi full skala på de viktige frontkanalene, mens surroundkanalene samtidig har en god klanglig match og gjenskaper romfølelsen, mens de har dynamisk overskudd til å henge med på alt som skjer.
Med det store Hamrammr-oppsettet til drøyt 100.000 kroner, vokser testrommet vårt til det ugjenkjennelige. Lydbildet er gigantisk, og sammenhengen nærmest perfekt. 12-tommerne har enda mer klarhet og autoritet i dialogene enn 8-tommerne. Selve lyden er fortsatt veldig lik, det er bare mer av alt nå. Det er både mer luft og størrelse i senterkanalen, hvor dialogene står enda klarere ut fra lydbildet.
Den samme sandormscenen i Dune blir enda mer grandios, hvor både dialogene og filmmusikken får en storhet over seg som vi kommer til å savne etter høyttalerne blir hentet. Den luftige diskanten blir enda tydeligere mot den «svartere bakgrunnen» vi nå opplever, og de fjellristende subwooferne har en større mellomtone å hekte seg på.
Det hele fungerer såpass mye bedre, at vi klart vil anbefale å gå for 12-tommere foran. Hvis du da ikke lider av plassmangel.
Musikk
Høyttalerne fikser ikke bare film, for også musikk tar de på strak arm. Både i surround, men også i stereo. 8-tommeren funker også bra her, men det er med 12-tommeren at vi virkelig får musikken innunder huden.
Phoebe Bridgers’ Waits-cover Day After Tomorrow kommer ut med en særdeles god lyd på stemmen. For det første kommer den ut med en storhet nedover i mellomtonen, selv om stemmen i seg selv er luftig og lys. Det andre vi biter merke i er den usedvanlige stereobredden. Om du sitter på et av sidesetene, hører du fortsatt motsatt høyttaler klokkeklart, og stereoperspektivet er fabelaktig. Den som sitter i midten, får det enda bedre, med et lydbilde som brer seg ut til sidene. Selv en stereoinnspilling høres nesten ut som surround, og stemmen i midten er så fastspikret, at vi måtte bort og lytte til senterhøyttaleren. For å forsikre oss om at den var av …
Det er en vanvittig god kontroll på dynamikken her, høyttalerne spiller hiphop og rock med en stø hånd, og subwooferne banker så hardt at det nesten er vondt! En dynamikkeksplosjon, men som først og fremst evner å spille musikalsk og fint. En sjeldenhet fra høyttalere som koster under 20 000 kroner stykk! Procella? Glem det, de har ikke nubbesjanse.
Konklusjon
Hamrammr Immersive er noe så sjeldent som prisgunstige, dedikerte hjemmekinohøyttalere, som har så god lydkvalitet at de tar både film og musikk på strak hånd. Ønsker du en kruttønne av en hjemmekino? Værsågo’! Vil du ha følsom musikk? Her er den.
Høyttalerne er lettdrevne, slik at du ikke trenger all verdens av elektronikk – men de vokser med oppgaven med kvalitet i forkant, så kjøp så bra du har råd til.
Høyttalerne er tilgjengelig i både 8 og 12 tommers versjoner, hvor vi klart anbefaler 12-tommeren i front og senter. 8-tommerne kan med fordel spres rundt i surroundkanalene, og gjerne også i taket. Klart, har du et stort rom, blir det enda bedre med 12-tommere hele veien. Og motsatt, har du et lite rom, klarer du deg fint med 8-tommerne.
Subwooferne er et kapittel for seg selv. Kjøp gjerne to, da har du mer enn nok til å filleriste rommet. Større rom kan gjerne ha fire, dette systemet er nemlig så skalerbart du ønsker!