For første gang er Black Friday-forbruket lavere enn året før. Det kommer frem i en ny rapport om juleinnkjøp fra Adobe Analytics. Rapporten viser at det i år har blitt handlet for 8.9 milliarder dollar, litt mindre enn de 9 milliardene som ble brukt i 2020.
Adobe peker på at tendensen kan være forårsaket av en økning i forbruket før salgsdagene, da noen butikker startet med tilbud og kampanjer allerede i oktober.
Ifølge Vivek Pandya, som er sjefsanalytiker hos Adobe Digital Insights, har forbrukerne blitt mer varsomme med å slå til på de store tilbudene. Også selv om de kommer før eller etter Black Week:
“For første gang noensinne opplevde Black Friday en omvendt veksttendenes sammenlignet med de siste årene. Kjøperne er strategiske med gavehandelen, kjøper mye tidligere på sesongen og er fleksible med hvor de handler, for å sikre at de får de beste tilbudene,” uttaler analytikeren.
Flere kjøper på mobil, men de fleste foretrekker fortsatt dataen
44,4% av alle online-salg på Black Friday ble gjort via en smarttelefon, som er en stigning på 10,6% i forhold til året før. 62,2% av alle besøk kom via en smarttelefon, som er en økning på 2,2% sammenlignet med 2020. Det tyder derfor på at forbrukerne fortsatt surfer på mobilen, men at de helst tar frem PC-en når det skal handles.