Formen er som en hundre ganger forstørret satellitthøyttaler. REL oppgir at inspirasjonen kommer fra kreasjoner utviklet av Sonus Fabers grunnlegger Franco Serblin. Subwooferens finish i høyglanslakk passer sikkert fint i mange moderne hjem, men den er ikke direkte praktisk når det gjelder fingeravtrykk og riper. Konstruksjonsprinsippet er et lukket kabinett på estimert etthundre liter. I det meget godt avstivede kabinettet arbeider et 12” stort element med kullfibermembran. For å oppnå tilstrekkelig slagvolum med relativt begrenset membranareal er slaglengden dimensjonert til ekstreme 45 millimeter – omtrent ti ganger mer enn hva basselementet hos en normal hovedhøyttaler kan håndtere.
Motoren i suben er klasse A/B forsterker på 600 watt. I dagens effekthysteri vil jeg nevne at subwooferens begrensing ved virkelig lave frekvenser meget sjelden bestemmes av forsterkerens kapasitet. Det skulle være nok med 100 watt for å oppnå 10% forvrengning ved 20 Hz. At mange små lukkede kabinett trenger opp mot 1000 watt skyldes at deres massive membran akselerer sent ved høye frekvenser (over 100 Hz). Som hos andre konstruksjoner fra REL har G1 doble innganger med individuelle følsomhetskontroller for ulike innstillinger for musikk og film. Et behagelig tilbehør som følger med subwooferen er en ganske spesiell utformet fjernkontroll, hvor det er mulig å justere volum og delingsfrekvens direkte fra lytteposisjonen.
Lytteinntrykk
Lyttetestene utføres denne gangen hjemme hos en god venn og i hans fine kinorom. Rommet er 5,6 meter langt og 4,3 meter bredt. For toneregisteret over 80 Hz har fem høyttalere fra B&W ansvaret. Elektronikken kan i sammenhengen ses som helt ideelt og betsår av Denon AVC-A11SR / DVD-A11.
Den mektige Gibraltar G1 har inntatt sin plass i ett av hjørnene bak hovedhøyttalerne, er justert og ferdig til å spille. Som første testmaterial valgte vi musikk og albumet ”The eye” fra alltid bassgenerøst miksende Yello. Mens basstrummen i ”Planet Dada (Flamboyant)” gjengis ganske kontrollert blir lyd som melodibass og effektlyd meget overdrevet og resonant. Etter en reduksjon av høyttalerens volum virket bassgjengivelsen mindre støyende, men samtidig også mindre til støtte for hovedhøyttalerne. Fjernkontrollen blir satt pris på for smidig å finne en fungerende kompromissinnstilling.
Filmlyd og medtatte favoritter som ”Wir Kinder vom Bahnhof Zoo”, ”Requiem for a dream” og ”The quiet” fungerer fint. Imidlertid er det naturligvis filmer innen sjangeren science fiction og liknende som virkelig setter en subwoofer på prøve. Ikke sjelden forekommer høy energi ned til noen få Hertz – til sammenligning med musikkens normalt laveste 30 Hz. De utrolig lavfrekvente effektene i ”The Matrix Reloaded” kommer frem meget overbevisende. Fortsatt imponerende blir også resultatet med ”The Island” og ”Inception”.
Den ganske monotone bassgjengivelsen som kunne konstateres med musikk er kanskje heller ikke ønskelig til film, men forstyrrer langt fra like mye. Eksplosjonslyd og andre effekter er meget ufølsomme for resonanser ettersom de alltid er relativt lange. Verre er det med en tørr, syntetisk basstromme eller en raskt pulserende bassgang.
Også i denne testen:
REL R 528
Dobbelt opp
Selv om man ganske lett flytter G1 selv rent vektmessig, så gjør den følsomme finishen at man gjerne til være to for dette.
Konklusjon / Målinger
Valgets kvaler – to eller en subwoofer
Ingen høyttalertype er så myteomspunnet som den dedikerte subwooferen. Passer den i et høykvalitets musikkanlegg eller fungerer den best på film?
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser