Det som egentlig er den store nyheten på Z6 II, er hverken vertikalgrep eller doble kortplasser, men en merkbart bedre autofokus, særlig på følgefokus – som demper skuddtakten fra 14 til 12 bps, og at den støtter fullt ut ansikt- og øyefokus både i Auto-områdefokus, og bredt områdefokus.
Z6 II, har den samme fullformat 24 Mp bildebrikken, hybrid autofokus med 273 fokuspunkter som dekker 90 prosent av bildeflaten, vippbar pekeskjerm og høyoppløst OLED-søker, bare med litt bedre oppfriskningsfrekvens.
Kameraet har fremdeles femaksers bildestabilisator innebygget, og den er spesielt nyttig på video. Det har de samme videoegenskapene med fullformat 4K/30p-opptak i 8-bit opptil 144 Mbps, og det vil komme en fastvareoppdatering i februar 2021, som muliggjør 4K i 50p med APS-C beskjæring.
Nikon Z6 II er en fryd å fotografere med. Man venner seg kjapt til hvor alle knapper og ratt er, og når man har satt opp kameraet og programmert de knappene man ønsker, er det bare å nyte. Bildekvaliteten er ikke overraskende identisk med Z6, som vi blant annet sa dette om:
Bildene fra kameraet viser igjen at Nikon vet hva de driver med. Bildekvaliteten er helt i toppklassen for et APS-C-kamera i denne prisklassen. Videokvaliteten på 4K-opptak er også meget fin, med moderate mengder rolling shutter, og meget god skarphet og detaljoppløsning.
Nikon kunne ha benyttet anledningen til å gi Z6 II en vribar pekeskjerm, når de først var igang, men bortsett fra det er kameraet helt klart blant de aller beste allroundkameraene i denne klassen. De små endringene er store nok til å ha betydning for mange som skal velge kamera, og ærlig talt kan vi vel si at Z6 II er kameraet Nikon skulle lansert i 2018. I 2020 er det tydelig at Nikon har hørt på kritikken de fikk, og gitt kameraet muligheten for et vertikalgrep, en ekstra kortplass, raskere skuddtakt og enda bedre aufofokus.
Det har gjort Z6 II til et enda bedre kamera, som fremdeles har forgjengerens klasseledende stillbilde – og videokvalitet.