I løpet av året som har gått siden forrige Kavalkade har vi tilbrakt over 625 (!) timer foran storskjermen og filmlerretet for å (forsøke) å guide deg i jungelen av det mangfoldige serie- og filmtilbudet der ute.
Lockdown
Med koronakrisen fikk vi stengte kinoer, utsatte premierer og nedstengte film- og serieproduksjoner. Med et påfølgende slunkent kino- og Blu-ray-tilbud. Det siste året har vi tilnærmet kun anmeldt strømmetitler – produksjoner som får en stadig større kvalitet.
Siden verden korona-stengte ned den i mars i fjor har kultursektoren vært en av de mest skadelidende bransjene. Etter halvannet år som ikke kan beskrives som annet enn annus horribilis for filmbransjen generelt, og kinobransjen spesielt, skal kinoindustrien nå prøve å stable på bena en forretningsmodell tilpasset post korona.
Med sosial avstand og antallbegrensning har de fleste kinoene og kulturscenene holdt stengt store deler av tiden det siste halvannet året – ikke har det hjulpet på at innbyggerne i Norden samtidig har fått et stadig større, og bedre, strømmetilbud å boltre seg med, toppet av at filmselskapene har begynt å lansere filmene sine enten rett-på-strømming eller simultant på strømming og utvalgte kinoer.
Enormt, og voksende, strømmeutvalg
For oss forbrukere har ikke strømmekrigen vært negativt, vi har fått glimrende serier som Velkommen til Utmark, Post Mortem – Ingen dør på Skarnes, Equinox, Kjærlighet og Anarki, Threesome og Kastanjemannen.
Selv trauste Statskanalen i Norge (NRK) har under korona servert oss en av tidenes beste nordiske TV-serier, med Exit, sesong 2.
I en vanlig måned slipper de 6-7 største strømmetjenestene opptil 250-300 titler. Alt fra splitter nye serier og filmer, til arkiv og nye episoder av eksiterende serier; og det til en imponerende lav pris sammenlignet med å kjøp en fysisk Blu-ray eller kinobillett.
Kampen om «kinovinduet»
Filmselskapet Universal har stått i fremste rekke for å presse kinoene til å godta et kortere eksklusivitetsvinduet. NBC Universal lå lenge ligget i konflikt med det amerikanske kinoselskapet AMC (verdens største kinokjede) etter at de i april 2020 valgte å lansere Trolls World Tour digitalt, og uttalte at de «ville fortsette å eksperimentere med en slik strategi». Hvorpå AMC prompte svarte med at de ikke ville vise noen Universal-filmer i sine kinoer.
Så røkte åpenbart de høye herrer hos NBC Universal og AMC fredspipe, da de annonserte en revidert avtale – en avtale som dramatisk reduserte perioden med eksklusiv visning av film på kino.
Det samme så vi her hjemme, da Disney lansert storfilmen Black Widow simultant på sin egen strømmetjeneste Disney+ og kinoene. Både Nordisk Film Kino og SF Kino nektet av den grunn å vise filmen.
Bond-filmen med Daniel Craig i hovedrollen som den verdensvante agenten, var opprinnelig satt til premiere den 2. april 2020. No Time to Die ble første «offer» for koronaviruset, og utsatt til 12. november i fjor. Så ble den flyttet til 1. oktober; det var altså tredje gangen premieredatoen utsettes.
Game over?
Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenestene, slik som Netflix, HBO og Disney+.
Under en investorkonferanse i mars, uttalte Disney-CEO Bob Chapek følgende:
«The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.»
Vi tror kinoene kjemper med ryggen mot veggen, og nekter å innse hva som ubønnhørlig kommer – det er uomtvistelig en svært vanskelig øvelse å «putte tannkremen tilbake i tuben igjen»…
Koronaen kommer nok ikke til å ta (fullstendig) livet av kinobransjen, men endre industrien radikalt. Det vil ubønnhørlig bli færre solgte billetter når man kan sitte hjemme i godstolen og strømme Black Widow samtidig med kinopremieren, og i tillegg familien kan spare 4-500 kroner.
Kinobransjen må satse på en tilby noe nytt og ekstra, en opplevelse du ikke får hjemme. Med superb god lydkvalitet, servering av mat og drikke, eksepsjonelle seter og det å oppleve noe sammen i fellesskap, så vil de fortsatt ha livets rett.
Mange godbiter
Å oppsummere et helt år med TV-serier og filmer er alltid en merkelig opplevelse. Overraskende mange av seriene/filmene har man glemt, perler kommer igjen frem fra glemselen – og man får et mer helhetlig bilde av året som har gått.
Det har vært mange stunder med god underholdning, overraskelser, nyskapning og glimrende skuespill; men også mye middelmådighet og satsing på sikre kort.
En ting er sikkert, kvalitetsnivået, og kvinnene og mennene både foran og bak kameraet, har fått et vanvittig kvalitetsløft hos strømmetjenestene. Der kinobransjen satser på sikre kort som remakes og superheltfilmer er det hovedsakelig innenfor strømmebransjen at innovasjon og nyskapning finner sted.
Siste års, og mange tusen flere anmeldelser, kan du lese mer om på vår hjemmeside. Godt nytt serie- og filmår!