Den fikk kritikk for at den var så stor at man slet med å skaffe seg oversikt. IAA-messen var spredt ut over flere steder i München, og den manglet blant andre Tesla og alle de japanske produsentene, men tross det var IAA Mobility 2021 kanskje den viktigste bilmessen på lenge, kanskje noensinne.
Man skulle tro at fraværet av mange kjente bilprodusenter kan ha lagt en demper på interessen, men i følge arrangørene var det hele 400.000 besøkende innom de seks dagene messen varte.
Til og med miljøbevegelsen i Tyskland var begeistret for bilmessen (det pleier de ikke å være) fordi den hadde en ganske tydelig, grønn profil.
Selvsagt var det elbilene som fikk mest oppmerksomhet. Miljøbevisstheten står sterkt i Tyskland, og de tyske bilprodusentene har vært temmelige klare på at de skal delta på Det grønne skiftet, og de var stort sett til stede alle sammen (unntatt Opel).
Hvertfall var det elbilene som fikk mest oppmerksomhet. Både de mange har bestilt og venter på, men bilmessen viste også hvorfor elbiler ikke er som vanlige biler. Flere av de (744) utstillerne var ikke bilprodusenter i de hele tatt, mange av dem var faktisk sykkelprodusenter.
Selvsagt var det mye selvkjøringsteknologi og avansert oppkobling, nye haptiske gester, og bilutstillingen viste vei til en fremtid med digitalisering av mobilitet på en måte vi ikke helt har sett rekkevidden av. Det er liten tvil om at dersom du ikke er grønn, sliter du med å få oppmerksomhet selv på en bilmesse.
Messen i forrige uke var den første bilmessen i historien med et så stort fokus på miljøvennlig mobilitet, og blant over 100 premierer på messen, var det de (nåværende) og kommende elbilene – og elbil-konseptene, som viste hvorfor IAA 2021 kanskje er den viktigste bilmessen noensinne.
Man skal ikke legge altfor mye i det, men det rapporteres at over 67 prosent av de som besøkte IAA 2021, var under 40 år. Kanskje man kan håpe på at det er elbilene, som sørger for den store bilinteressen blant de som ikke er blitt grå i håret ennå.
Dette er en kommentar, og kommentaren gir uttrykk for skribentens mening.