Torsdag formiddag la Stiftelsen Elektronikkbransjen frem salgstallene for hjemmeelektronikk 1. halvår 2021.
Tallene for TV-markedet viser at nordmenn kjøpte 4,5 prosent færre TVer første halvår i år. Det kommer etter en kjempevekst i TV-salget i 2020.
Verdien av TV-salget økte derimot med nesten tre prosent: Det skyldes blant annet at Ola & Kari Nordmann nå går for betraktelig større skjermer når de skal ut og handle ny TV.
Kanskje mest oppsiktsvekkende er det at stadig flere velger en TV på 75 tommer eller større.
Vekst i verdi og skjermstørrelse
55-tommeren har de siste årene vært regnet som “folkestørrelsen”, men har i år blitt tatt igjen av 65 tommers TVer. I følge salgstallene ligger de to skjermstørrelsene nå helt likt, med 29 prosent hver av markedet. Og trenden går helt klart i retning av de større skjermene.
– 65 tommer og større står nå for 42 prosent av TV-markedet, mot 34 prosent i første del av 2020. Størst prosentvis vekst er det i de aller største TVene på over 75 tommer, som nå har en markedsandel på nesten 13 prosent, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Årsaken til at mange velger større TV i år, kan nok skyldes helt eller delvis stengte kinoer, samt viktige sportsbegivenheter som OL og Fotball-EM. I tilegg har de store TV-produsentene vært ivrige med å fronte store TV-skjermer i sine kampanjer.
Du husker kanskje Samsungs “storskjermsgale” reklamevideo fra 2019?
Les videre med LB+
Nyttårstilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
Nyttårstilbud 30 % LB+ Total i 6 mnd
Tilgang til ALT innhold i 6 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser