– Kan jeg få se på den bilen litt?
En eier av en Model X hadde kjørt inn til siden og parkert foran oss, i det vi sto og tok bilder av en lånt Tesla Model Y et sted på Fornebu.
– Den der virker jo helt perfekt! X-en min har for dårlig rekkevidde (75D, red. anm.), og 3-er’n i garasjen er for liten til å kjøre ungene mine rundt i. Men denne ser midt i blinken ut!
Han tar nok ikke feil. Tesla Model Y er nemlig både romslig og har en lang oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer. Og med 250 kW hurtiglading slipper man å bruke store deler av langturen på ladestasjonen.
Plassrik
Tesla Model Y er en elbil med plass til omtrent det man måtte ønske (bortsett fra kanskje de aller største hundeburene), og med en skjult brønn i bunnen som tar to ekstra kabinkofferter. I tillegg har bilen en ganske stor «frunk» under panseret foran, med plass til ytterligere reisegods. Plenty av plass for en familie på 4-5 personer.
Tesla oppgir ikke størrelsen på bagasjerommene i liter, annet enn at du får plass til totalt 2158 liter med alle bakseter nedslått. Men at det største bagasjerommet er minst på størrelse med Skoda Enyaq iV sitt på 585 liter, vil vi tro. Model Y kommer ikke med hattehylle eller bagasjetrekk, men er helt åpen bak.
Beinplass
Model Y er hele 18 cm høyere enn sedanen Model 3. Her sitter du høyt, som i konkurrentene Skoda Enyaq iV, VW ID.4, Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 og Ford Mustang Mach-E. Som alle er verdige kandidater å vurdere om du er ute etter en bil i dette prisleiet. Høy sitteplass gir som kjent meget god oversikt fremover på veien, og føles rett og slett mer trafikksikkert, spør du oss.
Om du lurer på om du har god plass til beina i en Model Y, så kan vi forsikre deg om at bilen ikke skuffer. Vår webansvarlig Marius er to meter høy, og han fikk lett plass bak rattet. Ikke bare det, både Geir og Audun måler 186 cm, og fikk fint plass i baksetet bak Marius. Skulle man på en mange timers langtur måtte han riktignok innfunnet seg med å rette opp seteryggen litt mer enn han normalt ville valgt, men plassmessig er Model Y meget imponerende. Basert utelukkende på hukommelse og fra bildearkivet, mener vi kupeen gir bedre plass i denne, enn i både Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5. Riktignok ikke helt på høyde med Model X, men selvsagt bøttevis mer enn i Model 3.
Minimalistisk
Har du ikke kjørt en Tesla Model 3 før, som Model Y deler plattform med og minner mye om i oppbygning og interiør – bare vesentlig høyere og med større plass overalt, så er det på sin plass å nevne at her er det svært lite synlig utstyr og detaljer i kupeen.
Rattet er nærmest fritt for utstikkende spaker. Med unntak av den diskré blinklysspaken på venstre side og «girspaken» på høyre. Som dessuten brukes til å aktivere cruisekontroll og autonom kjøring i ulik grad (dra ned én gang for hvert nivå av selvkjøring du ønsker).
Det ikke er et eneste instrumentpanel å se på baksiden av rattet. Dashbordet består kun av en mørkegrå plasttopp langs undersiden av frontruta, og et like langt panel i noe som ser ut som imitert asketre. Det er riktignok plast det også, men det ser fint ut i våre øyne.Setene er trukket i kunstskinn. Du kan velge mellom helsvart eller totonet hvit og svart. Vår bil var i svart, og vi må si det ser bra ut til å være kunstskinn. Men du får aldri premiumfølelsen ekte skinn gir, og vi kunne godt ønsket oss at setene var perforerte. Etter enden på kjøredagen var vi blitt smått klamme i rumpeballene.
15-tommers skjerm
Det største blikkfanget er den 15 tommer store horisontale infotainment-skjermen, og det er også her du gjør det meste av innstillinger av ting som lyd, klimaanlegg, styringsassistenter og så videre. På skjermens venstre side ligger informasjon om fartsgrense og hastighet, hvor bilen ligger i veibanen, samt en grafisk og animert presentasjon av andre biler som ligger foran og på siden av deg.
Infotainment-systemet i Tesla tar underholdningsbiten et steg lenger enn de fleste konkurrenter, ved å inkludere Netflix i tillegg til Spotify og nettradio. For å se på Netflix må du riktignok stå parkert. Det finnes også flere spill du kan spille, deriblant bilspill. Heftig!
Fysiske knapper
Det er få fysiske knapper, men heldigvis er det noen. For eksempel stilles forsetene inn på vanlig måte, med noen knapper nede langs siden av setet. Disse er plassert i en gjenkjennende seteformasjon, slik at det er enkelt å vite hvilken du skal skyve på for å oppnå ønsket stilling.
Ellers er det to hjul på venstre og høyre side av rattet. Disse stiller lydnivå opp og ned, hastighet opp og ned på cruisekontrollen, og du kan skyve dem til siden for å hoppe frem og tilbake i låter, eller øke og minke avstanden til kjøretøy foran deg. Trekk «girspaken» helt ned under hastighet, for å aktivere cruisekontrollen. Gjør bevegelsen to ganger for å aktivere den digitale filassistenten, som holder bilen i midten av filen – også gjennom svinger.
Autopilot
Tesla tilbyr Autopilot av ulike grader, hvor den enkleste versjonen er inkludert. Det er den som sitter i testbilen, som i bunn og grunn betyr adaptiv cruisekontroll med filholderassistent. Du kan oppgradere til Enhanced Autopilot, som kan bytte fil automatisk og du kan påkalle bilen som så selv kjører seg ut fra en trang parkering, og det gir dessuten automatisk parkeringspilot.
Så har man «Fremtidig selvkjørende funksjoner», som i tillegg har trafikklys- og stoppskiltkontroll, og som i fremtiden skal gi helautomatisk kjøring i bygater. Flere funksjoner vil komme der. Vi forstår veldig godt kunder som ikke bryr seg med noen av dem, da bilen fungerer helt fint med basisversjonen av Autopilot. Så vet man jo kanskje ikke hvilket nivå maskinvaren må ha for å håndtere ekte selvkjøring i fremtiden, eller om bilen har nådd sin endestasjon på kilometertelleren lenge før autonomi virkelig tar av.
Lite nyttelast?
Det er på sin plass å nevne at nyttelasten på Tesla Model Y er på 390 kilo uten fører. Dette er beskjedent i forhold til mange andre biler av tilsvarende størrelse, for eksempel har Skoda Enyaq iV 80 en nyttelast på 597 kilo uten sjåfør. Når det er sagt bør det likevel holde for de fleste. Med to voksne på gjennomsnitt 80 kilo hver, og to tenåringer bak på rundt 60 kg hver lander vi på 280 kilo, som gir 110 kilo ekstra til bagasjen. Dette inkluderer eventuell takboks.
Har du derimot tenkt å gå for 7-seterhversjonen og faktisk fylle hvert sete, så blir gjennomsnittsvekten pr. menneske i bilen på drøyt 55, og da med null bagasje. Så du får regne på det selv, hva du har bruk for.
Model Y er forøvrig godkjent for tilhenger, som heldigvis kommer utenom regnestykket. Den kan være på inntil 1600 kilo.
Rakett på veien
Tesla Model Y er virkelig morsom å kjøre! Den nærmest flyr bortover veien, stabil som en kirurghånd og med en rakett i rumpa som gjør sprinten til 100 km/t på 5 sekunder fra stillestående. Og dette er Long Range-versjonen. Går du for Performance, kan du glede deg til samme bragd på 3,7 sekunder. Tro oss, fem sekunder holder i bøtter og spann. Som sagt fyker den av gårde, umiddelbart idet man klemmer inn fartspedalen. Som et olja lyn, om det er det du ønsker. Godt hjulpet med drift på alle fire hjulene og et relativt stivt understell en sportsbil verdig.
Bilen er likevel relativt enkelt å kjøre jevnt med, selv om vandringen på pedalen ikke er like lang som på for eksempel Hyundai Ioniq 5 – hvor du for å akselerere like raskt må gjøre en bevisst manøver og klemme pedalen langt ned, i kjent Reodor Felgen-stil.
Vårt testobjekt av Model Y med 20-tommers felger ligger superstabilt på veien, der den ruller bortover og klistrer seg fast til underlaget. Kupeen er generelt godt dempet, til tross for et enormt panoramatak av sotet glass, men man kjenner godt forskjellen på ulik asfalt. Vi kunne måle alt fra 62 dB i kupeen i 100 km/t-sone, til 68 dB alt fra hvordan underlag motorveien var bekledt med. Velger du 19-tommers hjul har disse høyere profil og bør derfor gi mindre hjulstøy, på noe bekostning av veigrep.
Tesla Model Y med Premium Sound
Når en bilprodusent skal utvikle et oppgradert lydanlegg, er det ikke uvanlig at de henvender seg til kjente hi-fi leverandører som Bang & Olufsen eller Bose for å få til lyden riktig. Tesla har imidlertid støttet seg på egne lydingeniører når de skulle utvikle premium-anlegget i Model Y.
Premium Sound-anlegget består av totalt 14 høyttalere rundt om i kupeen, nærmere bestemt dashbordet, dørene foran og bak, pluss såkalte HD-høyttalere oppe i A-stolpene og i bakluken, som skal bidra med ekstra surroundeffekt. Her er også en separat subwoofer lokalisert i høyre hjulbrønn bak. Høyttalerne og subwooferen har hver sin dedikerte forsterker.
Et premium-anlegg med oppgraderte høyttalere kan ofte innebære dyre tilvalg. Med Model Y slipper man dette, da alle bilene som kommer til Norden leveres med premium-anlegg som standard. Det er et pluss i boka for Tesla, synes vi.
Lydkvalitet
Vi har allerede positiv erfaring med Teslas premium-anlegg fra Model 3, og får umiddelbart det samme gode lytteinntrykket når vi setter oss bak spakene i Model Y. Lydbildet vi får servert er stort, fyldig og kraftfullt – nok til at vi tramper takten og trekke på smilebåndet: – Dette låter da slettes ikke verst, sier Audun mens han nikker anerkjennende til rytmen av Bruno Mars’ Leave The Door Open.
Anlegget har plenty med kraft, og kan spille meget høyt uten at høyttalerne vrenger eller forsterkeren legger brems på dynamikken. Her er også rikelig med tyngde fra subwooferen, som hamrer presist og kontant på de tøffeste bassekvensene. En basstung låt som I like dat med T-Pain og Kehlani låter knalltøft i Tesla-en. Og vi digger som kjent bass!
La gå, det finnes enda mer raffinerte hi-fi anlegg der ute: Vi skifter til krevende klassisk som Beethoven, og lydbildet som tegner seg opp mellom A-stolpene er kanskje ikke like superklart, detaljert og malerisk som det man kan oppleve med et virkelig high-end anlegg. Man kan savne den superfine, distinkte oppløsningen man får av mer påkostede høyttalerelementer. Når det er sagt, låter dette vesentlig bedre enn mange av premium-anleggene det er verdt å sammenligne med.
Sonos-anlegget i Audi Q4 e-tron kan for eksempel ikke måle seg med bassgjengivelsen og kraftoverskuddet i Model Y. Heller ikke Bose-anlegget i Hyundai Ioniq 5 er på høyde med dette. Og standard-lyden i Volkswagen ID.4? Vel, den blekner i forhold til det store, fete lydbildet man kan oppleve i Teslaen.
Gode justeringsmuligheter
Tesla har også sørget for gode tonekontroller som gjør det mulig å finjustere klangen etter egne preferanser. Her finnes en 5-bånds equalizer som kan justere diskant, mellomtone og bass opp eller ned med 6 dB. I tillegg kan man velge om de ekstra surroundhøyttalerne skal bidra med lav eller høy lyd, eller være helt inaktive. Vi fant at de ulike kontrollene var ganske effektive til å skru lyden slik man ville ha den. For vår del foretrakk vi å heve diskanten et par hakk, i tillegg til å la surroundhøyttalerne være i Standard-modus. Det ga et luftig og fint lydbilde i våre ører.
Tesla Model Y: Konklusjon
Etter å ha kjørt Tesla Model Y i noen timer, har vi blitt svært sikre på at dette blir en bestselger her til lands. Det er den rimeligste, ekte familiebilen til Tesla, og gir svært mye bil for pengene. Ikke minst underholdning! Den fyker av gårde som en rakett, med glitrende sportslige kjøreegenskaper.
Siden alt av instrumentpaneler er borte sitter man igjen med infotainment-skjermen. Den holder høy kvalitet og gir god oversikt. Men det hadde vært perfekt om den ble supplert med et Head-Up Display så man fikk informasjon om fartsgrenser og navigasjon uten å ta blikket fra veien. Dette virker så langt ikke å ligge i Teslas planer.
Prikken over Tesla-i-en er et lydanlegg som knuser det meste annet i denne klassen. Her snakker vi masse muskler, fra et anlegg som går helt til elleve! Her er plenty med skyv i bassen, og oppløsning og balanse nok til å funke på alt av musikk. Ekte high-end blir det ikke, men pytt-pytt.
Dette var gøy!
NB: Vi gjør oppmerksom på at denne vurderingen er gjort basert på en tre timers testtur i Tesla Model Y.
Testbilen hadde følgende utstyr:
- Elektrisk firehjulsdrift (standard)
- Premium interiøroppgradering i helsvart (standard)
- Premium lydsystem (standard)
- Panorama glasstak med UV og infrarød beskyttelse (standard)
- Autosteer og Traffic Aware Cruise Control (standard)
- 20’’Induction-hjul
- MidnightSilver Metallic-lakk
Priser
- Startpris Model Y Long Range: 534.900 kr pluss leveringsomkostninger og vrakpant.
- Utstyrsnivå likt testbilen (20″ og metallic lakk som tilvalg) koster 563.400 kr. pluss leveringsomkostninger og vrakpant.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser