TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Koreansk luksus

Genesis GV60 er basert på en kjent plattform.

Av / 23.08.21 - 12:52
Koreansk luksus

At ingen har hørt om Genesis, er ikke så rart. Det er nemlig Hyundai-gruppens nye lukusmerke, omtrent som det Lexus er for Toyota.

Den kommende Genesis GV60 er basert på E-GMP-plattformen vi kjenner fra Hyundai Ioniq 5, som betyr at den nok er større i virkeligheten, enn den ser ut til fra bildene.

Det betyr også at Genesis GV60 har samme 800V-teknologi om Ioniq 5 (og Porsche Taycan), og bilen vil trolig få den største batteripakken fra start.

Koreansk luksus 1

Men GV60 vil legge seg et par hakk over Ioniq 5 – og KIA EV6 som den også deler plattform med  – og retter siktet mer mot Audi enn VW, med større vekt på luksus og dyrere materialer, med et høyt utstyrstnivå fra start.

Annonse

Hvis Genesis velger samme drivlinje som EV6 GT, kan det bety opptil 50 mil rekkevidde fra et 77,4 kWt batteri, men kanskje ikke dersom Genesis velger å gå for den største effekte på 585 hk og 740 Nm, som EV6 GT har.

Koreansk luksus 2

Interiøret skiller seg en del fra Ioniq 5, men har en tilsvarende todelt skjerm i breddeformat, og ellers ser man at det faktisk finnes knapper på dashbordet, og to skjermer med kameraer på utsiden som erstatter sidespeilene.

Dørhåndtakene er felt inn i dørene, og siderutene bak ender opp i en skarp bue a la EV6, mens baklyktene er integrert i karosseriflatene. Fronten har en grill med sensorer flankert av fire smale felter som utgjør frontlyktene.

Koreansk luksus 3

Designet skiller seg tydelig både fra Ioniq 5 og EV6, og det gjenstår å se hvorfdan GV60 blir tatt i mot når den dukker opp hos handlere en gang i begynnelsen av 2022.

Les også Ioniq 5: Vi smiler fra øre til øre Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Lyd & Bilde