Som et glidefly seiler den bortover veien. Nesten musestille, med full kontakt mot underlaget i hver sving. En bevisst lang vandring på gasspedalen i Hyundai Ioniq 5, og jeg nærmest flyr forbi treigingen på søndagstur foran meg.
Bose-anlegget på full guffe gjør sitt beste for å gjøre meg fartsblind, men heldigvis har jeg full oversikt på frontruteskjermen, som utvider virkeligheten med digital informasjon oppå veien foran meg. Og som hele tiden har fartsgrensen klistret midt i synsfeltet. Kanskje litt for midt i. Pytt, pytt.
1980-talls sci-fi
Den ser ut som noe ut av en 1980-talls science fiction-film. Med et temmelig kantete utseende, modernisert med pikselmønstrede LED-lys. Man venter bare på at hjulene skal foldes ned og forvandles til dronepropeller, før den i sann Doc Brown-stil setter fart mot himmelen.
Men mens Hyundai Ioniq 5 på utsiden nærmest symboliserer hva man i de hårete 1980-årene trodde fremtiden ville se ut, så krysser den mellomstore familie-SUV-en hvert eneste punkt på listen, for hva man forventer av en moderne bil anno 2021.
Digitale kjøreassistenter holder bilen i midten av filen, og sørger for riktig fart og avstand til bilen foran. Radarer i støtfangeren bak varsler om kjøretøy i blindsonen, og bilen bremser automatisk om blinklyset iverksettes før kysten er klar. Blinklyset aktiverer dessuten et blindsonekamera, med video som vises i et rundt felt på instrumentpanelet. Her skal du med andre ord være passe uoppmerksom for å forårsake farlige situasjoner.
Bose lydanlegg
Lydanlegget i testbilen er levert av Bose, med totalt åtte høyttalerelementer. Foran finner vi en diskant og en mellomtonebass på hver side, og en fulltone senterhøyttaler på toppen av dashbordet. I tillegg sitter to fulltoneelementer i bakdørene, og dessuten en 8-tommers subwoofer under bagasjerommet.
Mellomtonebassene nede ved dørken foran er forresten omringet av lys i fargen man har valgt på «stemningsbelysningen». Akkurat det er vel det eneste jeg synes var smått harry med bilen, og jeg klarte ikke i løpet av den korte testperioden (2 dager) å finne ut av hvordan dette kunne slås av.
Hurtiglading
Ioniq 5 godtar både 400 og 800 volt hurtiglading. Hyundai hevder at bilen kan lade fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter, og det var ikke langt ifra det NAF klokket inn på: 19,31 minutter. Sammen med en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer med standardhjulene med 19″ felger vil dette gjøre Ioniq 5 til en langdistanseyndling for mange.
Strømmen kan reverseres
Ioniq 5 har også et gullkorn på lager, i form av at den kan brukes som aggregat. Både via 230-voltskontakten inni bilen, men også en omformer som kan kobles til den utvendige ladekontakten. Da kan nemlig strømmen reverseres ut av kontakten, og gi 3,6 kW med elektrisitet – selv om bilen er avslått.
Avanserte, elektriske seter
I den lyse kupeen finner man behagelige seter i skinn, med en hel rekke innstillingsmuligheter, en frisk og oversiktlig 12,3″ infotainment-skjerm med et like stort instrumentpanel rett foran rattet.
Både sjåfør og passasjer foran kan gå inn hvilken side de ønsker, siden det flate gulvet gjør at midtkonsollen kan skyves frem og tilbake. Hendig, dersom bilen for eksempel er parkert på en trang parkeringsplass.
Forsetene har full elektronisk justering. De kan begge legges helt bakover så man virkelig kan ligge behagelig om man trenger en hvil mens man venter på lading, en ikke ankommet passasjer, ferge eller hva vet jeg.
Forsetene er ventilert, og har en rekke innstillings- og tilpasningsmuligheter. Det skal godt gjøres å ikke klare å finne en optimal sitteposisjon her! Innstillingene kan lagres i to minner, som du får tilgang til med hver sin knapp på siden av forsetet.
Seteryggene har fått redusert tykkelsen med 30 prosent i forhold til hva som er vanlig, for å gi enda litt bedre plass i baksetet.
Stor plass
Hvis du tror Hyundai Ioniq 5 ikke er romslig, så er det fordi bildene lyver. På formen ser den nesten ut som en småbil i Golf-størrelse, men avstanden mellom for- og bakhjulene er faktisk like lang som på en Tesla Model X!
Bilen er derfor både større utenpå enn den ser ut på bilder, men også mye romsligere innvendig enn man skulle tro. Velger du glasstak som ekstrautstyr, blir romstørrelsen fort enda bedre.
Vår bakovervendte barnestol av typen BeSafe iZi Kid tar større plass enn de fleste, men i Ioniq 5 får jeg kjempegod beinplass bak rattet, selv med barnestolen direkte bak meg. Jeg får også fint plass «bak meg selv» til hele min høyde på 186 cm. Du skal også vite at baksetene kan justeres elektrisk ca 15 cm frem og tilbake, slik at om du har litt mer kortvokste baksetepassasjerer kan du ofre noe av beinplassen mot å få større bagasjeplass bak.
Bagasjerom
Fordi bagasjerommet på ca 525 liter er bredere enn man tror når man ser inn, får man bedre plass enn man skulle tro. Firehjulstrekken har også plass til et par vannflasker under panseret, i et 24 liters frunk. Hvis du i tillegg skyver baksetene frem, får du ytterligere 100 liter.
Det er dermed ikke noe problem å dra på bilferie med en familie på fire. Er dere fem i husholdningen kan det hende man bør tenke takboks i tillegg. Eller tilhenger, for bilen er selvsagt klargjort for hengerfeste.
Komfort eller sport? Ja, takk, begge deler
Hvis du trodde du må velge mellom komfort og sportslige egenskaper, så er det fordi du ikke har prøvekjørt denne bilen. For takket være en akselavstand på hele 3 meter så har den komforten til en større bil. Bare uten irriterende krenging. Med sitt lave tyngdepunkt, gode bredde og firehjulsdrift – som testbilen har – så er bilen både meget komfortabel men samtidig leken på én gang.
Null til hundre gjør den unna på 5,2 sekunder ifølge produsenten selv, og etter å ha prøvd noen akselerasjoner så har jeg ingen grunn til å tvile på påstanden. Her går det unna! Samtidig er kupeen meget godt dempet. Helt i klasse med Skoda Enyaq iV 80, og mye bedre enn både Nissan Leaf og Mazda MX-30. Jeg tør også påstå at den er bedre dempet enn Polestar 2.
Digitale assistenter – stort sett til glede
Ioniq 5 er proppfull av digitale kjøreassistenter, som stort sett hjelper med å holde bilen midt i filen, og med riktig hastighet takket være skiltgjenkjenning.
Men det gjelder å ikke stole for mye på dem. Filholderassistenten jobber riktignok hele tiden for å holde bilen riktig i filen, men plutselig dropper den ut – midt i en sving. Er du for slepphendt på rattet da, kan det bli skummelt.
Og selv om den adaptive cruisekontrollen holder et øye med trafikken, så ville jeg ikke stolt for mye på at den bremser opp på vei ut i et kryss. Den senker ikke hastigheten i svinger som tilsvarende biler fra Skoda, VW og Audi gjør, og skiltgjenkjenningen jobber heller ikke like aktivt føles det som. Men dette er softwareproblematikk som kan oppdateres og oppgraderes i fremtiden.
Merk: Ioniq 5 har ikke “over the air” oppdateringer pr i dag, og når det kommer må eksisterende biler inn til en rask service for å klargjøre dem.
Head-up-displayet gir god oversikt under kjøreturen, men jeg synes vel fartsgrensen kommer litt for langt opp i synsfeltet. Den burde ligge lenger ned sammen med annen informasjon, så ikke øynene blir distrahert når man kjører.
CarPlay og Android Auto krever kabel
Du kan bruke bilens innebygde navigasjon og kartsystem, og det funker greit nok. Men det krever et par ekstra steg å velge og bekrefte adresse, i forhold til kartene fra Google og Apple.
Da er det kjekt at Ioniq 5 også er ustyrt med Apple CarPlay og Android Auto. I tillegg til å støtte flere navigasjonsapper gir de også et godt brukergrensesnitt for musikk og radio. Men der hvor man på andre biler kan gjøre dette trådløst, krever Hyundai at du plugger i en USB-kabel. Hvorfor er ikke godt å si. Et klart minus.
Lyden av Bose
Som nevnt kan Ioniq 5 utstyres med lydanlegg fra Bose, og i Norge finnes det faktisk ennå ingen utstyrsvariant uten dette. Kudos! Det er alltid kjærkomment med skikkelig lyd i en bil, spesielt en så stillegående som en godt dempet elektrisk SUV.
Lyden er god, den. Gitaren på Lordes Solar Power har stor kropp, og selv om innspillingen i utgangspunktet ikke har de mest krystallklare overtonene på gitaranslagene, så kommer informasjonen som foreligger godt frem med Bose-anlegget.
Anlegget skinner riktignok ikke like mye i toppen som Burmester-anlegget i Mercedes EQC, og har heller ikke den steintøffe bassen i Mini Cooper SE, signert Harman Kardon. Eller en fullt så naturlig musikalitet som Sonos-systemet i Audi Q4 e-tron. Men alt i alt veldig bra likevel, og definitivt et tilvalg jeg ville krysset av for, om det ikke allerede var inkludert.
Hyundai Ioniq 5: Konklusjon
Hyundai Ioniq 5 er en svært gjennomtenkt familiebil. Den er større enn den ser ut på bilder, på grunn av en form som lyver. Innvendig har man faktisk veldig god plass. Vi liker at det er umulig å være likegyldig til utseendet, for den ser unektelig spesiell ut.
Kjøreegenskapene er meget gode, og bilen er sprekere enn de fleste i sin klasse. Her går det unna! Den er også priset lavere enn tilsvarende utstyrte konkurrenter, så her får du mye for pengene!
Lydanlegget fra Bose gjør en god jobb. Det kunne godt vært litt kraftigere, og hatt enda bedre oppløsning i tonene. Men absolutt et tillegg å anbefale.
Er det ikke mulig å stille høyden på headup informasjonen da? Det er det i min ‘gamle’ bil…
Hei! Joda, men HUD-en på Ioniq 5 har større synsfelt enn vanlig. Flytter du det langt ned, forsvinner informasjon i bunnen.
Dessuten må det være satt til riktig posisjon for å legge AR-markørene riktig i forhold til biler, objekter og veistriper.
Leser at bilen er større enn det ser ut som utvendig. Hvordan er den å parkere i trange parkeringshus?
Den er absolutt større enn det ser ut som utvendig. Har hatt bilen i 3 uker nå og prøvd meg i parkeringshus et par ganger og da merker man at det er en stor bil, men kameraene på bilen er veldig gode som gjør det enkelt å holde oversikt. Bilen kan også parkere selv men det har jeg ikke testet enda.
Fin anmeldelse 👍😊 Husker du EQ-innstillingene du endte opp med?
Jeg husker bare at jeg dro opp alle tre båndene noe. Vær oppmerksom at å dra opp alle ikke er det samme som at det bare blir høyere, fordi båndene ikke er helt lineære.
Uansett, jeg mener jeg dro opp mellomtone og diskant tre knepp og bassen ett eller to. Det var litt for stor og slapp bass i utgangspunktet, og for lite mellomtone. Men da jeg dro opp mellomtonen dit jeg ville ha den, måtte jeg ha litt mer diskant også. På mye musikk kan bassen bli på 0, men for å spille litt høyt på popmusikk ville jeg ha den litt opp.
Takk for svar 😊 Flyttet posisjonen til der du anbefalte og merket en forbedring. Skal prøve meg litt fram med EQ 👍