Peter Jackson ville gjerne lage Ringenes Herre-filmene i 3D. Den gang var ikke teknologien moden nok enda, men Hobbiten kommer definitivt i 3D. Jackson og hans produksjonsselskap WingNut Films har vært i gang med innspillingen siden mars i år.
Filmen, hvor blant annet Ian McKellen vender tilbake i rollen som trollmannen Gandalf, har kinopremiere desember neste år, og blir en av de mest avanserte 3D-filmene hittil.

48 kameraer, 48 bilder i sekundet
Hobbiten skytes med hele 48 3D-kameraer av typen Red EPIC. Disse avanserte digitale kameraene gir opptil 5K bildeoppløsning, og brukes parvis for å skyte stereoskopiske bilder. Filmteamet bruker en kamerarigg fra 3ality som kan justere konvergensen (3D-fokuspunktet) direkte mens kameraet er i bevegelse, noe som borger for svært realistiske 3D-effekter.
I tillegg er bilderaten økt til 48 bilder i sekundet (fps=frames per second) mot de normale 24 som har vært normen for kinofilmer i snart 100 år. Jackson mener dette gir en mer behagelig 3D-opplevelse, i tillegg til at bildet blir generelt klarere og glattere, uten hakking når kameraet panorerer.
24fps-standarden ble innført som en kosteffektiv løsning for å unngå at filmrullene ble for lange og dyre, men med dagens digitale kinoprojektorer er ikke dette lenger noen begrensning.
Høyere bilderate har vært vanlig på TV-serier og annet innhold i mange år, men Hollywood-filmer har alltid hatt det litt hakkende bildet, og mange foretrekker det slik. Derfor blir det spennende å se hvordan heltene fra Hobsyssel ser ut i det nye formatet.
Tekniske utfordringer
Å skyte film med sylskarp oppløsning og dobbelt bilderate er dog ingen spøk, og stiller svært høye krav til produksjonen. Man være ekstremt nøye med kulisser og sminke for å bevare realismen. Blant annet har man vært nødt til å bruke rødlig sminke for å unngå at skuespillerne for å unngå ser bleke ut i 48fps, og parykker av ekte hår er nødvendig for å oppnå naturlige bevegelser.
48fps-formatet kan også by på en del tekniske utfordringer i forkant av kinopremieren. For å vise Hobbiten i 3D på kino må mange filmprojektorer oppdateres. Det blir også nødvendig med en oppdatering av Blu-ray formatet om filmen senere skal kunne vises i sin fulle prakt på TV-skjermen. Dagens Blu-ray profil er nemlig begrenset til 1080p/24fps eller 1080i/60fps, noe både Jackson og Avatar-produsent James Cameron har kommentert begrensningene ved.
Første del av Hobbiten-fortellingen har planlagt kinopremiere desember 2012. Filmteamet har lagt ut en egen videoblogg som du kan følge her.