Hvis man tenker å utvide med en vidvinkel til et Fujifilm systemkamera, er mulighetene mange. Bare fra Fuji selv, finnes det hele åtte objektiver mellom 21 og 35mm brennvidde, og da har jeg ikke tatt med zoomobjektivene med vidvinkelbrennvidde.
Det finnes også en 18mm f2 – tilsvarer 27mm på 35-format – men den blekner totalt mot den nye XF 18mm f1.4.
Den nye 18 millimeteren er nødvendigvis en del større enn den svært kompakte utgaven fra 2012, men her er det ikke bare lysstyrken som er råere. Objektivet er langt skarpere, helt ut i kantene, og er nær fortegningsfri med marginal vignettering.
Fujinon XF 18mm f1.4 R LM WR, heter det, og objektivet er værtettet, utstyrt med blenderring og solblender, og legger seg mellom XF 16/1.4 og XF 23/1.4.
Selv om det er en del større enn 18/2, er sju cm lengde stadig kompakt for en så lyssterk vidvinkel. Som med en brennvidde tilsvarende 35-formatets 27mm, gir en langt bredere bildevinkel enn en 35mm, men ikke like fortegning som man kan få på en lyssterk 24mm.
Dermed er den nye 18mm et veldig attraktivt objektiv til landskap, arkitektur og gatefoto, men også til astrofotografering og mye annet, hvor en bred bildevinkel kommer til sin rett.
Autofokus
Nyere Fuji-objektiver fokuserer langt raskere enn tidligere generasjoner. På et X-S10 var autofokusen lynkjapp og ganske lydløs. Videofotografer trenger ikke, men kan enkelt velge å fokusere manuelt om nødvendig. Autofokusen følger motivet med silkemyke fokusbevegelser under opptak. Men den elektronisk styrte fokusringen, kan oppleves som litt ufølsom, og trenger litt tilvenning.
Skarphet
Det er her man virkelig sperrer øynene opp. For de som kjenner den eldre 18mm utgaven, vil det komme som en åpenbaring å se bildene fra den nye 18mm f1.4. Skarpheten er i en annen liga, og objektivet er forbausende skarpt også i kantene, helt ned til f1.4. Det blir enda skarpere i det smale området mellom f2 og 2.8, men man behøver slett ikke å bekymre seg for bildekvaliteten, selv på full blenderåpning.
Vignettering og kromatisk aberrasjon
Man forventer alltid litt vignettering og fortegning på en vidvinkel. Men her er et fint lite av det. Mye mindre faktisk, enn fra noen annen 27-28mm jeg har testet, og fortegningen selv når man fokuserer nært – nærgrensen er makrovennlige 20 cm – er minimal.
Det er gledelig nok ikke noe kromatisk aberrasjon man må fjerne i etterkant, men det er følsomt for strølys, så det anbefales å bruke solblenderen. Og være oppmerksom på vinkelen mot solen, for å unngå veldig synlig ghosting.
Bokeh
Med så høy lysstyrke som f1.4, er det alltid fristende å fotografere på full blenderåpning. Det fungerer aldeles utmerket, ikke bare fordi Fuji-objektivet er så skarpt, men også fordi den ettertraktede bokeh-effekten, skaper fine, myke og temmelig uniforme sirkler av uskarpe lys i bakgrunnen.
Konklusjon
Fujinon nye XF 18mm f1.4, er nok et nær perfekt objektiv fra Fujifilm. Hvilket er godt gjort, spesielt siden en vidvinkel med så god lysstyrke, sjelden kombinerer så høy, jevn skarphet, med nær fortegning- og vignetteringsfrie bilder. Værtettingen er velkommen spesielt hos landskapsfotografer, mens den lave vekten og den kjappe autofokusen gjør objektivet godt egnet til gatefoto, og reiser. Fuji-objektivet er mye bedre enn forgjengeren, og er blant Fujis beste vidvinkelobjektiver til X-kameraene.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser