Når Tesla før helgen åpner sin Supercharger ladestasjon i Honningsvåg, har ladenettverket endelig dekning over hele Norge på langs, fra Lindesnes til Nordkapp.
Den første stasjonen i Europa åpnet på Dombås i 2013. Siden den gang har nettverket vokst raskt, og i dag er det hele 81 Supercharger-stasjoner med til sammen 1.132 ladestolper i Norge.
Ta en Tesla på Norges-ferie
Da rekordmange nordmenn feiret i eget land i fjor, hadde Teslas Supercharger-nettverk kapasiteten til å møte den økte trafikken. I følge Tesla selv fikk 96 prosent av Tesla-eiere sommeren 2020 en lader innen 2 minutter fra ankomst til stasjonen.
Siden den gang har det kommet mer enn 10.000 flere Tesla-er på norske veier, først og fremst takket være økt salg av Model 3. Som dessuten er Norges mest solgte elbil så langt i 2021.
Som følge av dette utvides kapasiteten ytterligere. Blant utvidelsene som er gjort før fellesferien er følgende:
- Europas første Supercharger-stasjon på Dombås har blitt utvidet til 24 ladestolper, og 2/3 av stolpene på stasjonen er nå V3 Superchargere. Det betyr blant annet en ladekapasitet på maksimalt Kapasiteten deles dessuten ikke lenger mellom to ladestolper i par: begge biler får nå full kapasitet.
- Supercharger-stasjonen på Brokelandsheia på Sørlandet har fått mer enn doblet kapasiteten sin med 16 nye V3 Supercharger-stolper.
- Skei og Innhavet utvides med 4 midlertidige V3 Supercharger-stolper på hver stasjon i påvente av økt trafikk til sommeren.
- Midlertidig V3 Supercharger-stasjon med 4 ladestolper er på plass i Stryn.
I tillegg vil Tesla åpne mer enn 30 nye Supercharger-stasjoner i Norge i løpet av 2021.
Oslos største ladestasjon åpner for Tesla-kunder
I tillegg til å bli første ladeoperatør som fullstendig knytter Norge sammen fra nord til sør, åpner Tesla allerede denne uken ladestasjon i Sentrum P-hus i Oslo. Stasjonen er Oslos største hurtigladestasjon med god margin, med 18 V3 Supercharger-ladestolper. Anlegget skal senere kunne utvides til totalt 40 V3 Supercharger-ladestolper.
City Supercharging-programmet er en prøveordning for å se om Supercharging kan være en del av løsningen som gjør det enklere å være elbileier i byene. Tesla planlegger Supercharger-stasjoner i blant annet Bergen, Stavanger og Trondheim, og til neste år kommer det flere stasjoner i Oslo.
Teknologiske fremskritt
Siden mars 2020 har Tesla utelukkende bygget V3 Superchargere på nye stasjoner i Norge. Med 250 kilowatt lading betyr det kortere ladepauser når ta ut Tesla-en på langtur. En Model 3 Long Range kan lade opptil 120 kilometer rekkevidde på fem minutter på en V3 Supercharger, og Tesla forventer at en typisk ladeøkt vil være på rundt 15 minutter. Det betyr at både din bil lader raskere, men også at køen på ladestasjonene krymper betraktelig.
Selve ladingen starter idet ledningen kobles til bilen. Ingen kort eller brikke som må legges inntil noe sted.
I følge Tesla er gjennomsnittsprisen for Supercharging i Norge 2,9 kroner pr. kWt. Til sammenligning koster en lading på Ionity-ladenettverket ca 8,40 kr / kWt.
Klikk her for verdenskart over Teslas Supercharger-stasjoner