Vi har testet flere siviliserte Mercedes-er i det siste: Alt fra den superstille el-suven EQC, til nye S-klasse, hvor komfort og diskré luksus er satt i høysetet. Nå har turen kommet til en helt annen modell, og den er alt annet enn diskré!
AMG-versjonen av GLE er på mange måter den rake motsetningen av de ovennevnte. Med et villdyr av en V8 under panseret, og særdeles sporty kjøreegenskaper til SUV å være, er dette en farkost for deg som elsker fart, rå akselerasjon og ikke minst: vrælende motorlyd.
Den potente, håndlagde V8-eren fra AMG lager faktisk så mye leven fra eksospottene, at vi undres hvordan Mercedes har klart å få den typegodkjent. Men heldigvis for oss som også liker musikk til bilturen, kan bilen også spekkes med det kraftigste anlegget fra Burmester. Dermed kan man velge fritt mellom musikalsk og mekanisk V8-sang.
Mercedes GLE i AMG-utgave
612 hestekrefter, 850 Newton-meter dreiemoment. 2.4 tonn, og en startpris rundt 2.2 millioner kroner! Tallenes tale er temmelig klar: AMG-versjonen av GLE-klasse SUV er noe av det største, tyngste og råeste Mercedes-leiren kan levere.
Mercedes GLE er i utgangspunktet en mellomstor SUV, som befinner seg midt mellom de mindre EQC/GLC-modellene og flaggskipet GLS. Den kommer i en rekke utgaver og motoriseringer, både i SUV og Coupe-versjon, som alle kan utstyres med anlegg fra Burmester.
Mercedes-importøren har imidlertid lånt oss den aller råeste og velutstyrte AMG-utgaven for anledningen: Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ er definitivt et leketøy for store gutter og jenter.
Man merker allerede fra man trykker på start-knappen at AMG-modellen har en motorisering utenom det vanlige. Den deilige V8-gangen vekkes til live, og du kjenner vibrasjonene gå gjennom karosseriet, de dype skinnsetene og oppover ryggraden. Den buldrer på tomgang, med hissige snerr hver gang man tråkker på pedalen.
Heftig anlegg fra Burmester
En potent farkost som dette fortjener også et tilsvarende potent anlegg. Her har Mercedes som vanlig henvendt seg til Burmester, som har utstyrt bilen med et av sine råeste lydsystemer. Dette anlegget er også tilgjengelig på de mindre brutale utgavene av GLE, og koster cirka 66.000 kroner som tilvalg.
Det såkalte High-End 3D Surround Sound System (utstyrskode 811) fra Burmester består av totalt 25 høyttalerenheter, som er nøye utplassert for å gi både fører og passasjerer en optimal lydopplevelse. Aller først finner vi treveis høyttalere (diskant, mellomtone, øvre bass) i dørene foran og bak. Dypbassgjengivelsen er også rikelig dekket, med to ekstra basshøyttalere i gulvet foran, pluss en dedikert subwoofer i bagasjerommet.
For å gi et mer presist og luftig lydbilde, sitter det også en senterkanal i dashbordet, samt egne 3D-surroundhøyttalere i taket. Alt drives av totalt 1550 watt med forsterkerkraft.
Rå V8-lyd
Ingen tvil: dette er en bil for deg som liker masse lyd. Den potente V8-eren fra AMG kan høres herfra og til månen når vi gir full gass. Det er vel og merke når vi setter bilen i aller spenstigste Sport+ modus: Velger du Komfort-modusen lukkes eksosen mer igjen, og motorgangen blir mer stillegående.
Akselerasjonen er brutal: Vi har ikke testet bilen på bane, men ut fra erfaringene vi fikk, ser vi ingen grunn til å tvile på 0-100 tiden. Den tunge SUV-en gir meget tillitvekkende kjøreegenskaper, og ligger som plantet på veien og i svinger. Bilen ruller på 21” 285 brede Michelin Pilot Sport, som klorer seg fast i asfalten.
Ut fra vår ringe erfaring, har Mercedes kreert en sportslig SUV, som absolutt kan utfordre en tøffing som BMW X5 M Competition både på ytelse og komfort.
Med denne bilen kan du stikke på nærmeste kafé, til skogs eller sågar på banen – selv om den da kanskje gjør seg aller best som trekkvogn til en banerigget AMG GT!
Lydkvalitet
Etter å ha lekt oss litt med gasspedalen, er det tid for å høre hva Burmester kan by på av vellyd. Og det er ikke rent lite: Det slår oss umiddelbart at anlegget, i likhet med V8-en under panseret, har enorme kraftreserver.
Den mektige bluesrøsten til Hans Theessink fyller kupéen med en sterk og tilstedeværende sang. Lydbildet er stort, dypt og rikt på nyanser, med distinkte og finkornede overtoner. Stemmegjengivelsen ligger perfekt i ørehøyde rett over dashbordet, mens gitarklangen kommer sterkt inn fra sidene. Her er det bare å lene seg tilbake og ta inn de mange detaljene, mens vi nikker og tramper takten. Ingen tvil om at dette svinger!
Det skorter ikke på raffinement heller. Når vi skifter innom Gustav Holsts Planetene – Jupiter, blir vi riktig så lystige til sinns. Burmester-anlegget behersker de krevende, dynamiske fanfarene uten å grøte det til. Det låter rett og slett klokkeklart og storslagent. Ingen tvil: Denne lydopplevelsen ligger milevis fra den mørke og diffuse ”overalt-og-ingensteds” lyden som preger mindre kapable bilanlegg.
Det krever litt krutt for å overdøve den potente V8-en på full spiker, men anlegget har så visst ingen problemer med å spille høyt og rent. Metallicas sylskarpe Ride The Lightning låter knalltøft på høyt volum, uten at høyttalerne vrenger.
Burmester-systemet har også rikelig med bunndrag. Når vi skifter til hardtslående hip-hop toner fra Roddy Rich og Ton Oliver, kan vi både høre og føle den saftige dypbassen.
Bassgjengivelsen er både fyldig og dyp, med presise, hardtslående anslag. Skikkelig diggbar bass!
Gode justeringsmuligheter
Det store antallet høyttalere handler ikke bare om å kunne spille høyt og rent, men også å kunne dirigere lyden slik – og dit – man helst vil ha den. Burmester-systemet er utstyrt med balansekontroll og fader, slik at man kan optimalisere lydbildet for både fører og passasjerer. Bakseteplassene er godt ivaretatt her, med omtrent like god lyd som foran. Det finnes også en egen VIP-funksjon, som fokuserer lydbildet og timingen perfekt til kun en av sitteplassene. Den fungerer utmerket, men kan virke litt egoistisk på langtur med familien.
Burmester-systemet byr på en rekke forhåndskalibrerte klang-innstillinger, hvor man kan veksle mellom lydprofiler som blant annet Pure, Live, Surround og 3D. Vi likte spesielt godt ”Live” innstillingen som ga et herlig punch i bassen kombinert med en fremadlent og frisk spillestil, uten at det låt kunstig eller tilgjort.
Ingen 4D-lyd
Det eneste vi tar oss i å savne fra lydopplevelsen i GLE, er den artige ”bass-massasjen” man får i det aller nyeste 4D-systemet fra Burmester. Her sitter det nemlig egne motorer i seteryggen, som overfører basslyden direkte til kroppen! Dette kan virke korny, men gir faktisk en ganske heftig, mer fysisk lydopplevelse. Men akk: dette anlegget leveres enn så lenge bare til nye S-klasse. I GLE må vi altså nøye oss med vibrasjonene fra subwooferen- og motoren.
Konklusjon
AMG-versjonen av Mercedes GLE byr på en adrenalinfylt kjøreopplevelse, som virkelig setter sansene i sving. Med lekre linjer og en illsint, men kultivert V8 under panseret, er dette en bil for deg som liker å bli både sett – og hørt! En slik bil fortjener også skikkelig lyd på innsiden, og etter vår erfaring med begge anleggene fra Burmester, er det high-end varianten med 3D-lyd som står best i stil. Da får du et mektig og kraftfullt lydbilde, som står i stil med de potente kjøreegenskapene. Det beste av to verdener?
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser