TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Fords elektriske pickup er råtøff

Like nyttig som steintøff: 70.000 har allerede reservert det helelektriske råskinnet Ford F-150 Lightning. Lyd fra B&O får du også.

Av / 27.05.21 - 12:23
Fords elektriske pickup er råtøff

Ford kan ta innersvingen på Tesla, i kampen om å få den første elektriske pickupen ut i markedet. Og det er ikke hvilken som helst, men en elektrisk versjon av verdens mest solgte bil: nemlig F-150.

2022 Ford F-150 Lightning
Den elektriske Ford F-150 Lightning er selskapets kraftigste pickup hittil. Foto: Ford

Høyeste dreiemoment

F-150 Lightning får det høyeste dreiemomentet noensinne for en F-150, nemlig 1050 Nm. Med sine 563 hk vil den gjøre unna 0-100 km/t på 4,5 sekunder! Ikke galt for en bil på 3 tonn! Det gjør at den kommer frem “over alt”, og kan trekke tunge lass. Nærmere bestemt 4500 kilo, og dessuten ha en nyttelast på 900 kilo, fordelt på lasteplanet og frunk-en. Som i seg selv er på smått imponerende 400 liter, og som er godkjent for over 180 kilo last. Og fordi batteripakken er fordelt over mesteparten av kjøretøyets underside, får den elektriske pickupen et lavere tyngdepunkt og dermed bedre kjøreegenskaper enn sine fossile søsken.

2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Ford F-150 Lightning kan drive alle dine verktøy, og til og med hele hytten. Foto: Ford

Mobilt aggregat

Pickupen har også så mange smarte løsninger om bord, at vi virkelig håper den kommer til Norge. Da vil vi kjøpe en hytte i skauen bare for å kunne forsvare å kjøpe en! Lastebil-lappen må man også ta, men pytt-pytt.

Hva sier du til en strømkilde på hele 9,6 kW, for å gi strøm til verktøy og andre strømkrevende produkter når du ikke er i nærheten av et strømnett? I det vanntette, drenerbare rommet under panseret finner du fire 120 V strømuttak på totalt 2,4 kW og to USB-uttak. Som ekstrautstyr kan du få ytterligere 7,2 kW med fire 240 V uttak bak i lasteplanet, og dessuten to inne i kabinen.

2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Infotainmentsystemet er sentrert rundt en 15,5-tommers skjerm. Akkurat som i Mustang Mach-E. Foto: Ford

Nytt infotainmentsystem og automatiske oppdateringer

Ford F-150 Lightning får det nye infotainmentsystemet Ford kaller SYNC4A, og velger du Lariat-utgaven får du en 15,5 tommers stor berøringsskjerm. Dette er det samme infotainmentsystemet som i Mustang Mach-E, men med noen ekstra funksjoner skreddersydd pickupen. Som informasjon om last og akseltrykk, og ryggeassistent for tilhenger. Infotainment-en tilpasser seg førerens vaner over tid og vil dermed gi mer korrekt informasjon om gjenværende kjørelengde osv. Apple CarPlay og Android Auto er også på plass, sammen med andre SYNC AppLink-apper.

Annonse
2022 Ford F-150 Lightning
Med batteripakken langs hele undersiden, får F-150 Lightning et lavt tyngdepunkt. Foto: Ford

Lyd fra Bang & Olufsen

Lariat-utgaven av pickupen er utstyrt med et enkelt lydanlegg fra Bang & Olufsen, med åtte høyttalere og en subwoofer. Og 640 watt med forsterkerkraft. I motsetning til hos Mustang Mach-E er senterhøyttaleren utelatt her. Der hvor den fossile utgaven av nye F-150 også tilbys med et 18-høyttalerssystem kalt Bang & Olufsen Unleashed, later ikke dette til å være en mulighet i den elektriske pickupen.

2022 Ford F-150 Lightning
Appen gir full kontroll over lasten og balansen. Foto: Ford

Kjører seg selv

Pickupen får en rekke avanserte teknologier som gjør den like nyttig som kul. For eksempel total selvkjøring uten bruk av rattet på mer enn 160.000 km med forhåndsgodkjente veier i USA og Canada. Bilen har også innebygd digital vekt, så du kan se i appen hvor mye vekt kjøretøyet er lastet med. Og fordelingen av denne vekten mellom for- og bakakselen. Dermed kan du lett se om du må omfordele vekten på lasten, for å få kjøretøyet i balanse. Alt dette er ekstrautstyr.

2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Foto: Ford

Nesten 500 km

F-150 Lightning vil komme i fire forskjellige versjoner og med to forskjellige batteripakker som rekker til 370 km eller 480 km, i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden, som er strengere enn WLTP som brukes i Norge og resten av Europa.

– Den er raskere enn F-150 Raptor, kommer med firehjulstrekk som standard, har et uavhengig bakhjulsoppheng, en power frunk, har nok strøm til huset ditt i tre dager og vil kontinuerlig forbedres ved hjelp av OTA-oppdateringer. F-150 Lightning vil bli produsert på Rogue-fabrikken hvor Henry Ford endret verden og hvor min bestefar stemplet inn hver dag. F-150 Lightning representerer alt vi kan få til i USA når vi ser fremover, sier CEO og toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.

2022 Ford F-150 Lightning
Digitalt instrumentpanel gir moderne følelse. Foto: Ford

Ford F-150 Lightning: Tilgjengelighet og priser

Pickupen Ford F-150 Lightning er i utgangspunktet ment for det amerikanske markedet, og kommer i salg i 2022.

Startprisen for den mest nedskalerte utgaven med det minste batteriet er omtrent den samme som for en vanlig fossil F-150 med lignende konfigurasjon, rundt 40.000 dollar (før statlige tilskudd). Derimot forventes XLT-utgaven å bli bestselgeren. Denne starter på rundt 53.000 dollar med det minste batteriet og motoren (426 hp), men blir også tilgjengelig med det største batteriet og motoren. Dersom du vil ha alt det kule ekstrautstyret, er det denne som kan skreddersys med dette.

Ønsker du derimot Bang & Olufsen-lyd og den store infotainment-skjermen må du velge Lariat. Pris på denne er ikke oppgitt.

La oss for all del håpe denne pickupen kommer til Europa!

2022 Ford F-150 Lightning Lariat 2022 Ford F-150 Lightning Platinum 2022 Ford F-150 Lightning Platinum 2022 Ford F-150 Lightning XLT 2022 Ford F-150 Lightning Lariat F-150 Lightning Public Charging 8
<
>
Foto: Ford

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Lyd & Bilde