Naturlige sorte perler er langt mer ettertraktet enn hvite perler. Ekte sorte perler er langt sjeldnere og veldig eksklusive, og finnes bare utenfor kysten av Tahiti. Pinctada margaritifera kalles de, og perlene blir sorte dersom de utvikler seg nær den Tahitiske østersens sorte lepper. De koster omlag 10 ganger så mye som hvite ferskvannsperler.
Den mindre utgaven av Yamahas flaggskiphøyttalere, NS-3000, er like dyp sort som en tahitisk perle, og nesten like eksklusiv. De koster langt mer enn de fleste forventer av en kompakthøyttaler, og legger seg i en prisklasse hvor det er vanligere å velge en stor gulvhøyttaler.
Et par Klipsch Cornwall koster mindre og fyller lett en stor stue med overveldende dynamikk. Eller man kan velge et par Dynaudio Contour 60i hvis man vil ha high-end lyd i et par slankere høyttalere.
Så hvorfor skal man velge en liten høyttaler, som uansett må stå på stativer? For mange er svaret at de ønsker et mindre fotavtrykk i stuen. Eller at de har begrenset med plass til høyttalere. Da er det fornuftig å se etter et par kompakthøyttalere som leverer mange av de samme kvalitetene som et par store, gulvstående høyttalere.
Det er her de sorte og blankpolerte Yamaha-høyttalerene kommer inn i bildet.
Konkurrentene
De er knapt 40 cm høye, og den høye prisen gjør at de stiller i et felt med eksklusive høyttalere som Sonus faber Electa Amator III, Dynaudio Confidence 20 og KEF Reference 1. Tre plasseringsvennlige høyttalere, som koster omtrent det samme – stativer inkludert, men lyder ganske forskjellige.
De italienske Sonus faberne, i valnøtt og marmor, leverer en nydelig varm og rik klang som er lett å like. De større Dynaudioene leverer mer dybde i bassen, og er litt mer oppløst, mens KEF-høyttalernes styrke ligger i en perfekt balanse og et enestående presist stereoperspektiv.
Yamaha-høyttalerne ligner kanskje mest på KEF-høyttalerne, men teksturen i lydbildet er mer polert, det er mer silke enn finmasket superull, for å trekke inn en analogi. De leverer en herlig kombinasjon av oppløsning, dynamikk og dybde, som fører dem rett til topps blant de beste kompakthøyttalerne vi har hørt.
De mangler kanskje trøkket og rekkevidden i bassen til Confidence 20, men spiller åpnere og mer artikulert enn Electa Amator III, og gir feks. klaverklang mer tonalitet enn KEF-ene. NS-3000 lyder nesten som et par av de større NS-5000 gjør, bare uten det samme maksimale lydtrykket, og med naturligvis, litt mindre vekt i bassen.
Ekte sort pianolakk
I likhet med NS-5000, lages kabinettet kun i sort, og flere lag sort lakk legges på til utførelsen er på nivå med et Yamaha-flygel.
Høyttalernes lydmessige slektskap til de større NS-5000, skyldes at de deler den samme teknologien, med det unike membranmaterialet som debuterte på NS-5000. Zylon.
Som er et syntetisk materiale utviklet i Japan, med større bruddstyrke og elastisitet enn for eksempel trefibre som ofte brukes som membranmateriale. I de tekniske artiklene fra Yamaha, står det at Zylon er bedre enn selv Beryllium på kombinasjonen av hardhet, stivhet og vekt.
Det 16 cm store basselementet med Zylon-membranen i en strukturert overflate, er akustisk koblet til en bakovervendt bassport med en spesielt uformet munning, som skal dempe vindstøy fra porten. Diskantelementet er det samme som Yamaha bruker i NS-5000, og har en 30 mm overflate med en finvevd strukturert overflate for bedre stivhet.
Vibrasjonsanalyser
Bak diskanten sitter det et trompetlignende kammer, som fjerner behovet for dempemateriale bak elementet, og samtidig eliminerer resonanser og kompresjon bak membranen. Det skal gi mer lineær frekvensrespons og bedre oppløsning.
Et laser-vibroskop og FEM-analyser (Finite Element Method) er benyttet for å regne seg frem til hvordan man effektivt kan dempe energien i kabinettet, som kan føre til uønskede resonanser.
Selv om kabinettet ikke er særlig stort, er det montert forsterkninger og avstivninger på innsiden, der målinger viser at det trengs mest. En U-formet akustisk absorbent er plassert midt i kabinettet, for å fjerne stående bølger.
Delefilteret deler på 2,8 kHz og er blant annet bygget opp med en Mundorf MCap Supreme EVO kondensator og en kjerneløs spole, montert på et dobbeltprintet kretskort.
Totalvekten per høyttaler bikker akkurat 13 kilo, med de tilpassede stativene øker vekten til 28 kilo.
Tilpassede stativer
Gulvstativene er spesiallaget for NS-3000, og stativene som kalles SPS-3000, er laget av høyintensitet MDF-plater, og gummitre, og høyttalerne festes til topplaten med to skruer fra undersiden. I den andre enden har stativene en resonansdempende sokkel med små pigger med avrundet spiss under, for resonansdempende kobling til underlaget, uten å skade parketten.
Superb oppløsning
Hvis man har hørt de større NS-5000, vet man hva man går til her. De mindre NS-3000 gjør det samme som de store høyttalerne, bare i litt mindre skala, og med mindre vekt i bassen. Dypbass for eksempel, er bedre definert og mer dynamisk på 5000, mens 3000 runder av bassen ganske brått rett under 40 hz.
Likevel klarte de å levere overbevisende bass i mitt rom på 30 kvm, og samtidig klarte de å spille høyt og forbløffende klart og forvrengnigsfritt. De samsvarer med opplevelsen av NS-5000, som har en ekstremt finmasket oppløsning.
Et par Electa Amator III vil gjengi vokaler med et tykkere strøk av varme, mens disse fokuserer mer på en glassklar og nøytral klang nesten uten betoning eller ekstra varme. Det betyr ikke at de er fargeløse, for det er en praktfull dybde i klangen fra Cecilia Bartolis mezzo, og en gåsehudfremkallende dybde i Bryn Terfels baryton.
Dynamikken i kontrabasspillet til Gary Peacock gjengjs med mektig kontroll, og det er egentlig bare dybden i Jack DeJohnettes stortromme, som mangler litt trøkk i lydbildet på Keith Jarretts trioinnspillinger. Til sammenligning har Confidence 20 mer dypbass i mitt rom, og trommer får mer vekt gjennom dem, men til gjengjeld er den superlette bassmembranen i NS-3000 mer fokusert.
Yamaha-høyttalerne har den samme superfokuserte oppløsningen som NS-5000 har, over hele frekvensområdet. Det er ganske enestående, selv for en høyttaler i så høy prisklasse, og det er bare KEF Reference 1 som matcher disse på stereoperspektivet.
De skaper samtidig mer av den dybden i lydbildet som NS-5000 har, og måten høyttalerne gjengir strykere, vokaler og klaverklang på, fører tankene til nøytrale elektrostathøyttalere. Èn ting det er verdt å være klar over, er at høyttalerne kan lyde litt dempet og tilbaketrukket første gang de spilles på. Et par uker med jevnlig spilling gjør underverker for dynamikken, og ikke minst bassen, som åpner opp og slipper musikken løs fra lenkene, og skaper den magien som gjør at jeg ikke har lyst å sende Yamaha-høyttalerne tilbake.
Konklusjon
Yamaha NS-3000 er laget med et samme enestående blikket for kvalitet, som NS-5000, og viser at Yamaha slett ikke har glemt alt de kan om høyttalere. Samtidig har de lært noe nytt, og introdusert bedre materialer, bedre komponenter og mer effektiv demping, og skapt en av de beste kompakthøyttalerne vi har hørt. Yamaha NS-3000 er dessverre så kostbare at de blir et produkt for de få, som tar seg råd til eksklusiviteten et par høyttalere i denne prisklassen har. Men sånn er det jo med sorte perler, de er ikke for alle.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser