Som vi har skrevet om utallige ganger dette siste annus horribilis, så er kinoene blant bransjene som er hardest rammet av smittevernstiltakene i forbindelse med koronapandemien.
Helt siden mars i fjor har kinosaler verden over vært nedstengt i lengre eller kortere perioder, i noen land mer enn andre. Noe som har bidratt til en vanvittig vekst hos strømmetjenestene, samt stadig mer kreative løsninger fra filmselskapene for nye distribusjonskanaler for sine filmer.
Så lenge smitten øker i samfunnet vil de amerikanske og europeiske kinoene i all hovedsak forbli stengt (noen kinoer i New York og LA har nylig gjenåpnet) – og dermed holder Hollywood tilbake storfilmer fra internasjonal premiere.
Bond-filmen med Daniel Craig i hovedrollen som den verdensvante agenten, var opprinnelig satt til premiere den 2. april 2020. No Time to Die ble første «offer» for koronaviruset, og utsatt til 12. november i fjor. Nå er den flyttet til 18. oktober; det er altså tredje gangen premieredatoen utsettes.
Det har gått så langt, og blitt en så kostbar utsettelse, at MGN/Universal har vært i dialog med blant annet Apple TV+ og Amazon Prime om salg av rettighetene til No Time to Die (angivelig forlangte MGM $ 600 millioner).
Første filmer ut som fikk flyttet premieren fra kino til strømming (som følge av koronakrisen) var Universals The Invisible Man og Emma. Begge ble tilgjengelig i Norden hos Viaplay den 20. mars i fjor.
Filmselskapet Universal har stått i fremste rekke for å presse kinoene til å godta et kortere eksklusivitetsvinduet. NBC Universal lå lenge ligget i konflikt med det amerikanske kinoselskapet AMC (verdens største kinokjede) etter at de i april 2020 valgte å lansere Trolls World Tour digitalt, og uttalte at de «ville fortsette å eksperimentere med en slik strategi». Hvorpå AMC prompte svarte med at de ikke ville vise noen Universal-filmer i sine kinoer.
Så røkte åpenbart de høye herrer hos NBC Universal og AMC fredspipe, da de annonserte en revidert avtale – en avtale som dramatisk reduserte perioden med eksklusiv visning av film på kino.
Tidligere har ikke filmselskapet hatt mulighet til å tilby sine filmer til andre aktører (som strømmetjenester) før kinoene har vist filmen i hele 75 (!) dager. Dette er nå redusert til kun 17 dager.
I en pressemelding uttalte toppsjefen i AMC (Adam Aron) at selskapet: «enthusiastically embraces this new industry model.» Noe som ikke akkurat står helt til troende – dette er en forretningsmodell kinoselskapene har kjempet med nebb og klør imot i årevis, og som de (til tross for at brorparten av inntektene kommer de første 2-3 ukene) frykter skal undergrave kinoenes fremtidige inntektsgrunnlag.
Disney fulgte opp med å lansere Mulan rett på sin egen strømmetjeneste Disney+, som eksklusiv betalingsfilm. Det vil si at du som Disney+-abonnent må betale $ 30,- for å se filmen (den vil da være tilgjengelig så lenge du fortsetter som abonnent).
Siden har Disney også lansert lansert Soul og Raya and the Last Dragon rett på Disney+.
Warner har besluttet at samtlige av sine 2021-releaser skal lanseres simultant på kinoer (de få som fortsatt er åpne), samt sin egen strømmetjeneste HBO Max. Første film ut var Wonder Woman 1984.
Marvel-filmen Black Widow, med fyrrige Scarlett Johansson i hovedrollen, skulle opprinnelig hatt kinopremiere i mai i fjor, men så dukket noen pangolin-spisende kinesere opp…
Allerede på høsten i fjor begynte det å versere rykter om at Disney ønsket å lansere sin blockbuster-film Black Widow rett på Disney+ – noe de gang på gang, hardnakket har avvist; ikke minst har motstanden vært stor innad i Marvel-avdelingen hos Disney-konsernet. I dag kom så kontrabeskjeden.
Den 9. juli får (endelig!) Black Widow premiere på Disney+ (som betalingsfilm), samt utvalgte kinoer som fortsatt er åpne.
Disney annonserer samtidig at de nå vil lansere Cruella (spillefilm av Disney-klassikeren 101 dalmatinere med Emma Stone i hovedrollen), på Disney+ samme dag (28. mai) som kinopremieren.
Med dette grepet stiller The Walt Disney Company for alvor spørsmål ved sin fremtidige distribusjonsmodell av filmer.
Selskapet har allerede passert imponerende 100 millioner Disney+-abonnenter (på halvannet år!), og ser nå ut til å ville favorisere sine egne, lukrative, abonnenter fremfor kinobransjen.
Det blir spennende å se hvordan kinobransjen reagerer på dette kontroversielle vedtaket, i forbindelse med simultanpremieren av Raya and the Last Dragon var det flere kinoer i Norden som nektet å vise filmen på grunn av at den samtidig ble tilgjengelig på Disney+. Bransjen er livredd for at dette skal bli den nye normen for bransjen, også post korona, og dermed rive bort mye av livsgrunnlaget deres.
Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenestene, slik som Netflix og Disney+ – og i morgen lanseres nok en strømmetjeneste i Norden: Paramount+.
Under en investorkonferanse for tre uker siden, uttalte Disney-CEO Bob Chapek følgende:
The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.
Vi tror kinoene kjemper med ryggen mot veggen, og nekter å innse hva som ubønnhørlig kommer – det er uomtvistelig en svært vanskelig øvelse å «putte tannkremen tilbake i tuben igjen»…