Lydløst glir jeg over slettene langs den smale veien, med de slake svingene som bølger seg gjennom landskapet. En svak murring høres når farten øker, og kroppen presses ned i de håndsydde skinnsetene. Stemningen er nesten zen-lik. Det er bare når motoren under panseret trekker pusten, at stillheten brytes av en dempet maling, som en stor katt – kanskje en løve, som døser tilfreds i skyggen av et tre, på en savanne et sted.
Så eksploderer alt.
Skinnsetene vibrerer illevarslende og øynene spretter nesten ut av skallen. Hvite knoker knepper til over rattet som er kledd i tofarget skinn, og i et brøkdels sekund lurer hjernen på hva i helvete det er som skjer.
Den forbannede volumkontrollen står på maks og spruter ut Iron Maidens Aces High fra Nights of The Dead, og jeg føler at jeg er på vei dit, men besinner meg, senker farten og finner den fordømte mute-knappen før blodet siver ut av ørene.
Skuldrene senker seg, og stillheten som for to sekunder siden skapte den zen-lignende atmosfæren, brer seg rundt meg igjen og jeg velger istedet Keith Jarrett, trykker inn gassen igjen og kjenner at pulsen synker til normalen.
Sitter man i en Bentley, er det ikke mye annet som får pulsen opp, enn skyvet fra den silkemyke bensinmotoren, eller det vanvittige anlegget fra britiske Naim. En Bentley Bentayga er nemlig blant det mest luksuriøse man kan kan kjøre, og så komfortabel, stillegående og gjennomført deilig at det skulle bare mangle om ikke også anlegget var hentet fra øverste hylle.
Der Porsche og Mercedes-Benz tilbyr Burmester-anlegg, og Land Rover og Jaguar Meridian-anlegg, har altså Bentley valgt å be Naim om å trylle med lyden. Det var neppe det dummeste de kunne har gjort.
Anlegget i Bentayga-en vi lånte fra Bentley Oslo, er kanskje det beste vi har hørt i noen bil til dato. Og det kan mer enn å sjokkere en stakkar med et øredøvende opptak av Iron Maiden.
20 høyttalere og 2 kW
Jeg vedder på at de færreste har så god lyd hjemme, som man kan få i en Bentley. Vel og merke dersom man har åndsnærværelse nok til å huske å huke av for Naim for Bentley, i den svært omfattende utstyrslisten.
Standard-anlegget Bentley Signature Audio, er ikke akkurat noe å kimse av. 12 høyttalere er fordelt langs begge sider i den romslige kupeen, og 590 watt effekt holder både til Iron Maiden og Mozart, men det er Naim-anlegget som kler en Bentley best.
Det er god plass til flere høyttalere, og Naim har spredt 20 stykker av dem fra dashbordet hele veien bak til bagasjerommet, hvor en 21 cm stor subwoofer er montert. I dashbordet foran sitter det tre 8 cm store BMR-elementer, som er et påkostet fulltoneelement med en flat sandwich-membran, Naim har brukt i flere av sine hi-fi-høyttalere.
I hver av dørsidene foan sitter det en 8 cm mellomtone og en 16,8 cm bass, mens to 25 mm store diskantelementer dekker forsetene. Ikke nok med det, for at man skal kjenne bassen skikkelig, sitter det en aktiv sub under hvert av setene foran.
I det meget romslige baksetet, er det heller ikke spart på noe. Der repeteres høyttaleroppsettet fra dørsidene foran, men her er surroundkanalene med BMR-elementer plassert bak nakkestøttene i baksetet.
Alt dette er drevet av 1920 watt effekt, fordelt på 20 kanaler, og siden Naim-anlegget skal stå i en Bentley, er det gjort omfattende tester av anlegget. Det har vært stekt i stekeovn, sluppet i betonggulvet, ristet og sprutet med sand, alt for å være sikker på at ingenting bryter sammen.
Makeløs lyd
Naim for Bentley representerer et ekstra utlegg på 93.000 kr (90.000 DKK, 90.000 SEK), som må sies å være beskjedent, når man handler bil i denne klassen. Hvis man ikke er typen som hater musikk når man kjører bil, er Naim-anlegget definitivt verdt pengene.
Jeg kan ikke huske en bedre integrert bass siden vi testet Bowers & Wilkins-anlegget i Volvo XC90, og anlegget kan spille høyere med lavere forvrengning, enn B&W-anlegget i BMW X5M.
Man kan velge mellom åtte forhåndsprogrammerte lydinnstillinger, forbedret og klassisk lød beste på det meste, og det har nivåregulering av bass, diskant, subwoofer, og de aktive bassene under setene. Sistnevnte trenger bare et moderat knepp opp, ellers blir det for mye av det gode, og på klassisk musikk foretrakk jeg å løfte diskanten to-tre hakk opp.
Da blir det riktig så fin balanse i lyden, og digger man ikke Iron Maiden, er det bare å velge å vrake i foretrukken musikk. Anlegget takler alt.
Klaverklangen til Keith Jarrett lyder svært overbevisende med mektig klangdybde, og vokaler som Bryn Terfels baryton gjengis med kraft og fylde. Det er nyanser her i bøtter og spann, og detaljrikdommen i lydbildet, er enestående høy. Samtidig kan man spille så høyt at det gjør vondt uten at forvrengningen blir sjenerende.
Lyden er godt fokusert, ikke så diffus som på mange multikanalsanlegg i biler kan være, og anlegget har stålkontroll på dynamikken.
Det er vanskelig å tenke seg et bedre sted å sitte å nyte musikk, enn i en stillegående Bentley med en kombinasjon av komfort og fartsressurser, man ikke forbinder med en SUV.
Nytt infotainment-system
Vår testbil var en meget godt utstyrt 2021-modell med 550 hk fra en silkemyk V8-er. Det var den oppdaterte – eller facelifted – utgaven av Bentayga, med de mest synlige endringene som ny front, grill, bakluke, og lykter. Men det er innvendig de viktigste oppgraderingene finnes. En skarpere 10,9-tommers pekeskjerm og nye digitale instrumenter foran føreren, nye seter og bedre plass for beina i baksetet, samt inkluderingen av Apple CarPlay og Android Auto.
Det en helt utrolig komfortabel bli å kjøre. Den tar det uanstrengt fra a til b i hastigheter man helst ikke skal befinne seg i, og komfortinnstillingen på den justerbare fjæringen gir følelsen av å sitte på et magisk teppe.
Den har også en sportsinnstilling, og da kan man merke at Bentayga deler plattform med Porsche Cayenne, men den blir aldri like sportslig eller stiv. Det finnes også en offroad-modus som øker bakkeklaringen, og firehjulsdriften tar deg nok sikkert opp den ubrøytede bakken opp til hytta.
Fartsressursene er formidable. Toppfarten på 290 km/t fikk vi av naturlige grunner ikke testet, men skyvet fra 700 Nm dreiemoment, og den dempede murringen fra V8-eren, er kanskje ikke like brutal som i en BMW X5M Competition, men oppleves likevel som en mektig, endeløs akselerasjon som slynger deg og den 2,4-tonn tunge Bentley-en uanstrengt opp i fart.
Konklusjon
I luksusklassen er det ikke tettpakket med alternativer til en Bentley Bentayga. En Range Rover, Porsche Cayenne eller en BMW X7, er ikke direkte konkurrenter, hvertfall ikke på samme måte som en Rolls Royce Cullinan eller Aston Martin DBX. Hvilken vi ville valgt er ikke godt å si siden vi hverken har kjørt Cullinan eller DBX, men siden ingen av dem kan leveres med et Naim-anlegg, legger vi sparepengene våre i en Bentayga. Som er en nydelig bil å kjøre, og har et praktfullt anlegg, hvis man husker å krysse av for Naim for Bentley.
Takk til Bentley Oslo for lån av Bentayga V8.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser