Helt siden den første Ford Mustang kom for over 55 år siden har modellen vært synonymt med amerikansk ungdom. En heftig muskelbil for den amerikanske middelklassen, med den ikoniske hesten som pryder grillen og nærmest roper: «U-S-A! U-S-A!» Forløperen til biltypen «pony car» – som kjennetegner en amerikansk muskelbil med langt panser og kort hekk – og udødeliggjort av Steve McQueen i filmen Bullitt.
De som minnes glansdagene med en tåre i øyekroken, vil fort fnyse av en helelektrisk Mustang som Mach-E. Og attpåtil en familie-SUV! Blasfemi. Eller som redaktøren spurte: «Hvordan er denne nye Forden som ser ut som en Focus, men kalles Mustang?»
Men stopp en halv. Det er ikke som om den lange rekken av Mustanger er en endeløs parade med ildsprutende muskelbunter. Ta for eksempel 2. generasjons Mustang II (1974-78). Bygget på et Pinto-understell (huff og gru!), og med 130 bleike hester gikk det ikke akkurat unna. Så skal vi ikke glemme 1969 Mustang E. E for Economy, med dertil pinglete motor og et knapt eksisterende dreiemoment hvor null til hundre måtte måles med kalender. Og fordi den skulle gå lengst mulig på en tank, kom den ikke engang med aircondition.
Det er med andre ord ingenting med Mustang som er så hellig at man ikke kan gi plass til en elektrisk familie-SUV. Og jeg tror opprinnelig sjefsingeniør Lee Iacocca ville vært enig. Mannen som tross alt ga oss minivanene Dodge Caravan og Plymouth Voyager…
Se vår video av Mustang Mach-E med B&O lydanlegg under.
Mustang Mach-E = coolness
Ford Mustang Mach-E er en familiebil, hvor man har hentet utseende fra den nyeste 6. generasjon Mustangen. Jada, den har et mindre sint utseende, men noen Focus er dette definitivt ikke. Det lange panseret og korte hekken flørter med pony car-konseptet, og som på en moderne Fastback krummes taket bakover og nedover, og går visuelt i ett med hekken. Selv mener jeg bilen er slående lekker, og får en Audi e-tron til å ligne en vaskemaskin på hjul. Med 351 elektriske hestekrefter på AWD Long Range-versjonen, så skal det nok bli fart på sakene også!
Mustang-logoen i fronten levner ingen tvil om opphavet, selv om grillen er tettet igjen, da det ikke gir noen mening med luftinntak der på en elbil. Inntaket sitter i stedet nederst på fronten, for å kjøle batteriene. Det er aktivt, og lukket hele tiden når det er kaldt ute, men åpnes automatisk når det er varmt og batteriene trenger kjøling.
Moderne
At Ford har modernisert Mustangen er tydelig med én gang man nærmer seg dørene. Håndtaket er erstattet av en elektronisk knapp øverst på hjørnet av hver dør. Kult? Definitivt! Praktisk? Ikke spesielt. Men definitivt et friskt pust.
Mangler du nøkkel, kan døren åpnes med en kodelås under åpneren. Konseptet har Ford tidligere brukt på både Thunderbird og Lincoln Town Car, og noen Cadillac-eiere vil også nikke gjenkjennende. Du kan også bruke smartmobilen som nøkkel, alternativt Apple Watch eller en Android-klokke. Det skal med andre ord litt til å låse seg ute av bilen …
Lang rekkevidde, og bra standardutstyr
AWD Long Range-versjonen har 99 kWt batteri og en WLTP-rekkevidde på 540 km. Men den mangler varmepumpe, så rekkevidden faller ganske dramatisk på vinterføre. Under testingen ville jeg med mitt forbruk fått under 300 km fra «full tank» på dager med 12-15 minusgrader, men så har jeg da heller ikke kjørt spesielt pent deler av tiden. Hvis sånt gir deg rekkeviddeangst, kan du gå for bakhjulstrekken med samme batteri, da oppgis rekkevidden til heidundrende 610 km!
Bilen er godt utstyrt som standard, blant annet med åtteveis elektriske forseter med minnefunksjon. Behagelig, perforert grått Sensico-skinn med tøffe, røde sømmer er inkludert. Det samme er innfellbare sidespeil med minne, og mye annet. Som adaptiv cruisekontroll med digital filassistent og trafikkskiltgjenkjenning, som også er standard.
Og ikke minst med en 15,5″ stor «Tesla-inspirert» pekeskjerm midt på dashbordet. CarPlay og Android Auto er også innebygd, for dine personlige behov for strømmetjenester, navigasjon og andre ting. Den har mange funksjoner, og det kan være en del å sette seg inn i. Den bør opereres i parkert tilstand og ikke mens du kjører.
Teknopakke
Uten tillegg havner prisen på 554.000 kroner for denne utgaven. Ønsker du en annen farge enn svart, koster det ekstra. Carbonized Gray, som er testet her, gir for eksempel et pristillegg på 10.500 kroner.
Du bør definitivt velge Teknopakke i tillegg, som øker prisen med 22.000 kroner. Uten denne blir kjøreopplevelsen mye kjipere. Og nå snakker jeg ikke om parkeringsassistenten med 360-kamera, som kun er tilgjengelig med denne pakken, men snarere det eksklusive lydanlegget fra Bang & Olufsen.
Testbilen var forøvrig utstyrt med Teknopakke Pluss, som betyr at den har panorama soltak med varmereflekterende glass i tillegg. Dette er jeg ikke like sikker på om jeg ville brukt 12.500 kroner på.
Lydanlegg fra Bang & Olufsen
Alt av digitale assistenter og sikkerhet er selvsagt viktig når man kjøper ny bil, men for min del er lydanlegget kanskje den viktigste grunnen til å kjøpe Teknopakke. Da er det nemlig signert Bang & Olufsen, og det første man legger merke til er lydplanken som er elegant innfelt i dashbordet. Og som redder det visuelle av den gigantiske skjermen – som ellers ser temmelig påklistret ut.
Totalt er det 10 høyttalere rundt omkring i bilen, og «lydplanken» huser egentlig bare to diskantelementer. I tillegg til disse sitter en mellomtonebass i hver dør foran, og en senterhøyttaler på toppen av dashbordet. Bak i kupeen sitter en diskant og mellomtone i hver dør, og til slutt en liten subwoofer i høyre side i bagasjerommet. 6,5 tommer på denne er litt fislete, men den gjør jobben.
Lyden av musikk
Lydanlegget låter virkelig godt. Her har man virkelig utnyttet en stille kupé, med et lydanlegg som spiller klart som dagen. Du hører det med en gang det kommer en stemme fra radioen. Alt henger sømløst sammen. Det er ingen pukkel i bassen med poppelyder fra mikrofonene. Ingen fislete mellomtone eller spisse konsonanter. Stemmene låter naturlig, og med Surroundlyd aktivert låter det som om stemmene kommer fra midten av frontruten.
Med musikk blir det selvsagt enda bedre. Stemmen til Dagny på den akustiske versjonen av Somebody låter rett og slett nydelig. Klokkeklar, uten noen tegn til hardhet i toppen. Pianoet låter glimrende. Her kan jeg rett og slett stå fast i kø på vei hjem fra jobb, og nyte hvert øyeblikk av det.
Den originale, elektroniske versjonen er like klar og tydelig, og låter engasjerende i bassregisteret. Rytmene sitter som skudd, og man kjenner bassen fysisk til tross for at subwooferen altså bare er 6,5 tommer stor. Det er ikke like mye trøkk i bassrytmene som med småbilen Mini Cooper SE, men anlegget er bedre enn Bose-anlegget i Mazda MX-30. Og faktisk liker jeg lyden bedre enn fra Krell-anlegget i Hyundai Kona. Det er litt for lenge siden jeg har hørt anlegget i Tesla Model X til å uttale meg brennsikkert her, men jeg har en følelse av at lyden i Mustangen fremstår som mer naturlig.
Det funker så bra tross den lille subwooferen, fordi mellomtonebassene rundt i bilen også gjør jobben sin i bassregisteret. Sammen går de opp i en musikalsk enhet, som er verdt hver krone for teknopakken alene. Det eneste aberet er at det er en liten farging i bassen, en litt «boomy» lyd som trigges av enkelte sanger. Det er knapt merkbart, før man hører det, og etterpå går det ikke an å ikke høre det. Men for min del slettes ingen dealbreaker. Totalt sett meget god lyd.
Plass
Det er god plass inni. Vi har to barn, og ett av dem sitter fremdeles i bakovervendt barnesete. Dette tar stor plass, og utelukker en del biler for oss. Men i Mach-E sitter både jeg på 1,86 og min kone på nesten 1,80 behagelig i passasjersetet foran denne. Siden dette er en elbil har baksetene også fordel av flatt gulv også i midten. Bilen fremstår i så måte som særdeles familievennlig.
Det er likevel ikke sikkert Mustang Mach-E står øverst på listen til familier som ønsker en bil med mest mulig lagringsplass til hyttetur eller bilferie. Den korte hekken gir nemlig begrenset bagasjeromplass. 402 sparsomme liter lastet opp til bagasjeromstrekket (hattehyllen) er det du får, alternativt 519 liter lastet taket. I tillegg finnes en frunk, et lite ekstra rom under panseret foran. Det utvider lastekapasiteten med inntil 100 liter.
Tilhengerfeste er fullt mulig å montere, men takboks kan du glemme. Skiluke i bakre midtsete er på sin side inkludert i en kampanjeperiode.
Fest beltene!
Nok snakk. På tide å starte motoren. Som selvsagt er helt stille. Før man klemmer inn gassen er det lite som minner om en Ford Mustang fra inni kupeen, bortsett fra det lange panseret. Men klar, ferdig og gå, og kroppen trykkes bak i seteryggen idet bilen skyter fart som et prosjektil! Null til hundre går nemlig unna på 5,1 sekunder, som riktignok ikke er blant de aller villeste elektriske hingstene på den veien, men som går unna åkkesom. Og Mustang Mach-E er en gøy SUV å kjøre. Den er ikke altfor stor, den har et fabelaktig veigrep, og så har den den ekstra bonusen: «Jeg kjører en Mustang.»
Det finnes tre kjøremoduser: Stille, Aktiv og Utemmet. Sistnevnte er den sinteste, med den raskeste oppbremsningen når man slipper gasspedalen. Og hvor rattet er litt strammere, for å bedre føle bilen mot veien. Men akkurat den biten er ikke helt vellykket, siden det er en liten forsinkelse fra man svinger til det responderer i hjulene. Dette gjør at bilen føles større og mer krengete enn den er, når man presser den litt. Den er nemlig i virkeligheten ganske stiv og meget godt balansert, med lavt tyngdepunkt. Det er bare rattet som kunne vært enda mer direktekoblet. Da liker jeg bedre Aktiv, som løsner litt på rattet og oppbremsingen, men som likevel gir en god og sportslig følelse i bilen.
Bilen ligger godt i svingene, og den er en helt på vinterføre! Bratte bakker går lekende lett, og den glir gjennom svinger selv på snøføre. Her føler man seg virkelig trygg bak rattet. Jeg savner personlig et helt vanlig, manuelt håndbrekk, for å gjøre kjøreopplevelsen komplett. Det kunne kommet godt med hvis man må gjøre en skarp sving på glatt føre.
Stille modus er den mest komfortable. Her er det lite regenerering av strøm når man slipper gasspedalen, i stedet glir bilen som svale bortover veien. I denne modusen er det ingenting som minner om en elbil. Vel, rent bortsett fra fraværet av motorlyd.
Falsk motorlyd
Det vil si, du kan velge at bilen skal gi falsk motorlyd i kupeen. Men jeg skjønner ikke helt hva det er godt for. I motsetning til Porsche Taycan, hvor den falske lyden gir assosiasjoner til hva et utenomjordisk kjøretøy kan låte som, så er motorlyden som kommer ut fra høyttalerne i Mustangens kupé åpenbart en falsk V8-motorlyd. Som tatt ut av et tidlig Gran Turismo-spill, og som dessuten er altfor lav i lydnivå til å være realistisk. Nei, skru den av!
Komfortabel bil
Mustang Mach-E er en mellomstor SUV, som betyr at den er mindre enn både Tesla Model X og Audi e-tron. Den er mer lik de kommende Tesla Model Y, Skoda Enyaq iV og Volkswagen ID.4. Det betyr ikke at den er liten. Her er det god plass til beina for langbeinte sjåfører, selv om passasjeren bak deg da bør ha litt kortere bein. Men kupeen er større enn hos både Mercedes EQC og Lexus UX 300e.
Rattet kan justeres både i høyde og dybde, slik at alle bør klare å finne optimal sitteposisjon. Setene er meget komfortable. Jeg vet noen langbeinte synes det er kjipt at setene foran ikke kan vinkles oppover og gi mer støtte under lårene. Selv merket jeg ikke noe til dette, setene var for meg både dype nok og fint vinklet for en komfortabel langtur.
Varmen fra anlegget spres jevnt i kupeen, noe som gir en fin temperatur til alle i bilen selv på kalde vinterdager.
Bortsett fra de litt små bakvinduene gir bilen god sikt både forover og til sidene. Bakruten er ikke den største, men gir helt ok sikt den og. Men så har vi da også et 360-kamera som sammen med ryggekameraet bak gir meget god sikt når man skal parkere eller rygge.
Digital kjørehjelp
Jeg vil også gi Ford honnør for de digitale kjøreassistentene om bord. Den adaptive cruisekontrollen fungerer utmerket, bilen følger trafikken og ruller fint igjen fra stillstand hvis man ikke har stått stille altfor lenge.
Filholderassistenten fungerer godt når veien er skikkelig merket, men om vinteren på snøføre skal man være forsiktig med å stole på den. Selv om Mustangens førerassistent fungerer mye bedre enn min opplevelse av Volkswagen ID.3, hvor det elektroniske på den tidlige versjonen hadde for mange bugs.
Blindsonevarsleren i speilet på Mustangen er mer enn bare kjekk å ha. Vinduene bak er litt små, og har du bakovervendt barnesete som blokkerer sikten, er blindsonevarsleren nærmest en nødvendighet når man skal skifte fra venstre til høyre fil på motorveien.
Konklusjon
Hvis du er blant de som fnyser av at det nå finnes en elbil som bærer Mustang-logoen, så er det nok fordi du har glemt alle de kjipe versjonene i Mustang-historien. Det er absolutt plass til en elbil i denne rekken.
Med fordommene til side er Mustang Mach-E en av de kuleste familiebilene du får for denne slanten penger. Den er kjapp, ligger meget godt på veien, og er gøy å kjøre. Og versjonen med firehjulstrekk er en fantastisk vinterbil! Alle digitale hjelpemidlene gjør også at bilen føles meget trygg i trafikken.
Det eneste man kan ta den på når det gjelder kjøreegenskaper er at styringen ikke reagerer like lynraskt på rattets bevegelser, som andre biler som for eksempel Tesla Model X og Audi e-tron. Det gjør at Mustangen føles litt større og tyngre enn den trenger.
Lydanlegget fra Bang & Olufsen låter meget bra. Klokkeklar lyd, og du kan spille høyt. Dette løfter den allerede glimrende kjørekomforten et godt hakk, og er alene verdt prisen for den ekstra utstyrspakken.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser