For mange fotografer faller femtimillimeteren mellom to stoler. Ikke er det en vidvinkel, og ikke er det en tele, ikke engang en kort tele. Men det er fullt mulig å ta fine landskapsbilder med noe annet enn en 24mm, og portretter må ikke alltid tas med en 85mm.
En 50mm kan brukes til mye mer enn mange tror. Bildevinkelen til en 50mm gir knapt noen perspektivendring overhodet, og er enkel å lage både lett, lyssterk og rimelig.
Den korte brennvidden kan brukes til å gi portretter mer liv, landskapsbilder et tettere utsnitt, og med bra lysstyrke, kan den også dempe skarphetsdybden betydelig, uten å samtidig introdusere fortegning eller lystap hjørnene.
Denne, Nikon Nikkor Z 50mm f1.2 S, er den tredje 50-en til Nikons speilløse, fullformat kamerasystem. Den relativt rimelige Z 50mm f1.8 er den andre, og den to kilo tunge og svinedyre 58mm f0.95 Noct, er den tredje.
Riktig så dyr er ikke Z 50mm f1.2 S, men den koster drøyt tre ganger så mye som en Z 50 f1.8, og har et ekstra blendertrinn til rådighet, for fotografer som vil ha enda smalere skarphetsdybde. Den er som 50/1.8, værtettet, men har i både fokusring og en programmerbar innstillingsring, som jeg pleier å bruke som blenderring.
Objektivet er som Noct-en, også utstyrt med en bitteliten OLED-skjerm, som blant annet kan vise fokusavstand, og det har en programmerbar funksjonsknapp på siden.
Konstruksjon
I likhet med både Noct-en og Canons RF 50/1.2, er objektivet veldig stort til å være en 50mm. 150 mm lengde er like mye som Noct-en, og over fire cm lengre enn lengden til Canon-objektivet. Som også er lettere enn Nikons 50/1.2.
Nikon-objektivet har til sammen 17 linseelementer, som er mange elementer for en 50mm. Tre av dem er asfæriske, to av dem er ED-elementer med korrigert lysspredning, og Nikon bruker både Arneo belegg og Nano-belegg på glassflatene, for å holde støv og vanndråper borte, og redusere faren for strølys, gjenskinn og ghosting.
Det har gjenger for 82mm filterdiameter, og leveres med solblender og en enkel pose i kunstskinn. I likhet med Noct-en har det har ikke innebygget optisk bildestabilisator, men alle Z-modellene til Nikon har femaksers stabilisator integrert.
Objektivet som veier tett over kiloet, er værtettet og tillitvekkende bygget, og har knapt merkbar fokuspusting når det fokuserer. Noe videoskapere vil vite å sette pris på. De bør forresten velge å fokusere manuelt, fordi mikrofonene – som de innebyggede eller eksterne, vil plukke opp den svake, men hørbare lyden fra fokusmotorene.
Optisk ytelse
Det er ikke så stor forskjell på blender 1,2 og 0,95 at det er veldig merkbart på skarphetsdybden i bildene. Heller ikke mellom f1,2 og 1,8 heller, men noe forskjell er det, og for de fotografene som ikke klarer seg med 1,8, er Nikons 50/1,2 et bedre valg enn 58mm f0.95 Noct som koster fire ganger så mye.
Den kostbare 58mm f0.95 Noct-en, er ørlite skarpere enn denne, på f1,2, men forskjellene viskes ut på mindre blendere og fra f2,8 er det knapt mulig å se forskjell på skarpheten, som er jevn over hele bildeflaten på praktisk talt alle blendere. Bravo!
Selv med objektivkorreksjonen slått av i kameraet, har objektivet moderat og mindre vignetteringen på f1,2 enn Noct-en, og fra blender 2 er den borte. Med korreksjonen aktiv, er den marginal på full åpning.
Det er heller ikke fortegning her som kan virke skjemmende på f.eks. bilder av arkitektur, og heller ikke noe kromatisk feilbrytning å snakke om. Alle beleggene på linseflatene og ytelsen til den optiske konstruksjonen, viser at objektivet er godt korrigert på alle parametere. Coma og sfærisk aberrasjon er godt dempet, og det er ikke veldig følsomt for strølys heller.
Bokeh-effekten som gir så myke bakgrunner på full blender, er nesten like perfekt tegnet som på Noct-en på f1,2, og det ser jevnere og dusere ut enn fra 50/1,8, som slett ikke er dårlig i denne disiplinen.
Nærgrensen på 45 cm, er fem cm kortere enn på Noct-en, men objektivet er ikke like skarpt ut i hjørnene på blenderåpninger større enn f4, som Noct-en er, så næropptak krever mindre blendere (høyere verdi) hvis man vil ha maksimal skarphet ut i hjørnene.
Konklusjon
Sammenlignet med Nikkor Z 58mm f0.95 S Noct, er Nikkor Z 50mm f1.2 et mye bedre kjøp. Det er meget solid bygget, med værtetting, funksjonsring og svært høy og jevn skarphet på alle blendere. Ja, den enda mer lyssterke Noct-en er skarpere, men ikke mye skarpere, men koster fire ganger så mye. Den langt rimeligere 50mm f1.8 er det beste valget hvis man ikke trenger blender 1,2. for den er stort sett like godt korrigert, like skarp og koster en tredjedel av Nikkor Z 50mm f1.2.