Helt siden 2014 har vi hørt at Apple har holdt på å utvikle sin egen, selvkjørende elbil. Planene ble så lagt på is, før Apple-veteran Doug Field returnerte i 2018 for å gjenoppstarte planene. Det skrev Reuters i går.
Ordet vil ha det til at Apple-bilen skal utstyres med lidar, antakelig for å kunne bedre “se” i mørket og gjennom enkelte objekter, for å få bedre oversikt over trafikkbildet og umiddelbare hendelser.
Annen sentral informasjon er at Apple ønsker å bruke et egenutviklet batteri. Det spesielle med dette batteriet er at det kan bestå av en enkelt battericelle, i stedet for hundrevis av mindre celler. Dersom de kan klare dette, betyr det at minimalt med plass går til spille, i koblinger og luft imellom cellene, slik at man får plass til mest mulig aktive komponenter.
Apple undersøker også en alternativ kjemisk oppbygging for katoden, av typen LFP – eller litium-jernfosfat. Dette har mindre fare for overoppheting enn andre typer litium-legeringer.
– Dette er det neste nivået, sa en anonym Apple-innsider til Reuters om batteriet. – Det blir som den første gangen du så iPhone.
Kan Apple-bil lønne seg?
Flere investorer er skeptiske til at Apple skal inn i bilbransjen, spesielt når man ser at Tesla brukte 17 år på å gjøre bærekraftig fortjeneste på det.
Men ingen har dypere lommer enn Apple, som dessuten lett kan lære av Teslas lange, kronglete vei til suksess (men likevel kort i forhold til en del av de tradisjonelle bilprodusentene). Apple vil ikke måtte ta den samme kampen mot forbrenningsmotor-lobbyen som Tesla, eller bilselger-lobbyen som kjørte hardt mot muligheten for å kunne selge bil direkte på internett. Tesla har i så måte banet vei for fremtidens bilprodusenter.
Er det noe man også har lært av Tesla, så er det at en bil ikke trenger å bare være en bil, men også en plattform for forbrukerteknologi.
Forlengelse av iPhone
For det første vil det si seg selv at Apple-bilen blir en forlengelse av iPhone, og det er naturlig å tro at du for eksempel får noen spesielle CarPlay-muligheter du ikke får i andre biler. Litt ekstra slu kan Apple være ved å låse opp noen ekstra funksjoner for eiere av den dyreste iPhone-modellen.
Vil du aktivere den aktive støydempingen av kupeen, sier du? Bare hvis du har et Apple Music-abonnement. Lagre 360-kameraets videofeed for fremtidige forsikringssaker? iCloud-abonnement, takk! Apropos forsikring, så vil det fort finnes en spesiell Apple Care-tjeneste for bil, som dekker det vanlig forsikring ikke dekker. Sånn kan det fortsette, helt til Apples bileiere plutselig sitter fastlåst i Apples økosystem. For aldri å komme ut igjen.
Nødvendige abonnementer
Høyteknologiske biler – ikke minst selvkjørende, når den tid skulle komme – vil fremme behovet for ulike tjenester. Her kan man for eksempel hente inspirasjon fra Teslas nylige kunngjøring om abonnements-basert autopilot. Har du ikke 10.000 dollar å punge ut for full autopilot når du kjøper bilen, kan du tegne et månedsbasert abonnement i stedet. For faste abonnenter blir dette en dyrere løsning over tid, noe som betyr mer i lomma på bilprodusenten. Det vil være naturlig å tenke at Apple finner på noe lignende.
At autopilot-abonnementet følger personen og ikke bilen, vil også skape flere loyale bilkunder. Så blir det jammen meg Apple-bil neste gang også.
Behovet for et større nettskyabonnement vil fort kunne øke, kanskje man må tegne et 5G-abonnement hos Apple for full funksjonalitet. Man kan også se for seg at eieren av en Apple-bil får tilbud om å tegne abonnement på utvidede Apple Maps-funksjoner. Plutselig har du kjøpt en Apple-bil til noen hundre tusen kroner, som du samtidig betaler et par tusen kroner i måneden for i tjenester.
Mange små ting kan fort gjøre bilen til et lukrativt produkt for Apple.
Hvis det var én ting vi skulle satt penger på, var det likevel dette: Lader medfølger ikke.
(Artikkel-illustrasjon: Aristomenis Tsirbas 2015)
Så kommer Samsung et år etter og kopierer hele greia.
Vel vel. Er det ikke “kopiering” Apple driver på med her?