Takket være to ledd, er det enkelt å få den i god posisjon, og det går ganske lett å sette fast og løsne navigatoren fra festet. Blant finessene finnes Bluetooth-handsfree og FM-sender for å få lyd i bilstereoen. Dessuten finnes noen spill, samt den nå obligatoriske multimedieavspillingen.
Det følger ikke med programvare, men man kan laste ned oppdateringer til navigatoren fra nettet. Man kan i tillegg kjøpe nye kart for 80 euro. Ettersom dette er et nytt merke i Skandinavia, er det i skrivende stund uklart hvordan det vil fungere med oppdatering av fartsbokser. Takket være samarbeidet med Eniro, har man foruten flyfoto fått tilgang til en rikholdig database med interessepunkter. Dette er nok apparatets sterkeste side, for sjelden har man sett så mange symboler på skjermen.
Navigeringen
Innmatingen av destinasjonen går relativt bra, men teksten kunne godt ha vært større, både for lesbarheten og for at man skal kunne treffe riktig valg med fingeren. Ruteberegningen får godkjent på hurtighet. Så kommer det store øyeblikket da man plutselig ser omgivelsene ovenfra på skjermen. Det er lekkert helt til man begynner å kjøre. Det er nemlig en grunn til at de fleste bruker stilisert grafikk, og det er fordi det er tydeligere. Med flyfoto tar det ganske enkelt for lang tid å finne informasjonen på skjermen, noe som stjal oppmerksomhet fra kjøringen. Bytter man over til standardkart i stedet, er det desto tydeligere og det er enkelt å se hvor man skal. Men det gjelder dessverre ikke ved vanskelige trafikksituasjoner som avkjørsler og rundkjøringer. Det finnes verken tydelig visning av hvilken fil man skal ligge i, forstørrede rundkjøringer eller veiskilt. Den advarer altfor tidlig for svinger inne i byen, og ofte forstår man ikke helt hva stemmen mener med sine vage formuleringer. Den klarte seg likevel ganske bra i tunellene, men ved feilnavigering tar den litt unødig lange omveier.
Konklusjon
Uansett hvor lekkert det er å se husene ovenfra, er det faktisk ikke praktisk for bilkjøring. Det vanlige navigeringskartet er ikke like futuristisk, og imponerer ikke spesielt. Verre er det at kjøreanvisningene er så utydelige at man ofte lurer på hvor man skal kjøre. NDrive passer bedre for byturisten, spesielt siden det finnes en overflod av interessepunkter som gjør det lett å finne det man er interessert i. Men det er jammen en spennende teknikk, og det skal bli interessant å se kommende modeller.
Også i denne testen:
Flere funksjoner til lavere pris
Tomtom GO630 Traffic
GO630 er en ny billigmodell som har mange av funksjonene fra luksusserien, men med en pris som begynner å nærme seg budsjettmodellene.
Super-navigator til lavpris
Navigon 4310 Max
Navigons apparater har alltid hatt utmerket navigering, og når det nå tilbys til budsjettpris, er det bare å sende ut kjøpsanbefalinger.
Når ikke helt fram
Mio Moov 580
Mios toppmodell er fullspekket med funksjoner og har meget bra stemmeveiledning. Men det faller dessverre på akilleshælen dens.
Ferieguiden
Magellan Roadmate 1425
Denne modellen fra Magellan virker ikke som om den har hengt med konkurrentene i den rasende utviklingen av finesser til lave priser.
Stabilt standardapparat
Becker Z203
Etter at Harmans gikk ut av GPS-arenaen, er det merket Becker som gjelder. Og dette apparatet får jobben gjort uten unødige finesser.
Pålitelig klassiker
Garmin Nüvi 765T
Vil man ikke kjøpe katta i sekken, er Garmin alltid et trygt valg med tydelige kart, god ytelse og alle finessene man trenger.
Framtidens navigering
Blaupunkt Travelpilot 500
Et innebygd videokamera gir kul navigering, men fremfor alt leser den av veiskiltene. Man blir svimmel av å tenke på mulighetene.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser