Sakte men sikkert et Thorens i ferd med å finne tilbake til grunnlaget som skapte legendestatusen. Solide, velbyggede, remdrevne platespillere med flytende oppheng, lyd i toppsjiktet og en kvalitet som ikke står tilbake for noen.
Med unntak for TD 350 og 550, har de siste årene vært en sørgelig affære med en retningsløs jakt på Thorens identitet. Kjipe armer, generiske Kina-produserte deler, helautomatikk, halvautomatikk, manuell, remdrift, direktedrift, udempede chassis, fjæroppheng og en salig vals av mix and match, som det heter.
Omtrent det eneste de ikke har prøvd, er mellomhjulsdrift.
Men nå er det heldigvis slutt på å famle i blinde. De nye eierne av Thorens har tross et par bommerter, skjønt hvilken retning de må gå og ingen steder er det tydeligere enn på TD 148, TD 124 og TD 1600.
De er bygget slik en ekte Thorens platespiller ‘skal’ være. Flytende oppheng med spiralfjærer, lukket chassis, remdrift og pent utførte trekabinetter. Her brukes det hverken Corian, mikrosement eller karbonfiber, old school hele veien istedet, og det virker.
Den remdrevne TD 1600 og TD 1601, med motorisert armløft og elektronisk motorstyring, er en vellykket blanding av klassiske prinsipper, og moderne elektronikk.
Arven etter TD 160 fra 1972, er tydelig på TD 1601 som vi testet. Men på TD 1601 hviler chassiset på tre spiralfjærer, mens det henger i fjærene på en TD 160. Ellers er det veldig mange likheter mellom spilleren fra 1972 og den moderne utgaven.
Elektronisk armløfter
Den nye TD 1601 bruker koniske spiralfjærer som er montert på en massiv bunnplate, og støtter opp subchassiet i tilskåret MDF, som armbasen og lageret til tallerkenen hviler på. Motoren er fysisk frakoblet det flytende chassiset, og har bare kontakt med innertallerkenen med en polert gummirem.
Platelageret som akslingen roterer i, og armbasen, sitter i hver sin ende av en aluminiumsplate som er montert på MDF-chassiset. En tynn ståltråd er festet på to punkter mellom lageret og armbasen, og tar opp sidelengs vibrasjoner, slik at chassiset alltid demper vibrasjoner vertikalt, altså bort fra armen og pickupen, og sørger for en mer stabil avspilling.
I våre målinger er rotasjonshastigheten ytterst stabil med et hastighetsavvik på marginale + 0,43 prosent, og svært lav wow og flutter under avspilling.
Armen er Thorens egen TP92, en rett 9-tommer med et armrør i aluminium, som har en liten dempering på midten, for å dempe resonanser i røret. Den har en enkel, magnetisk justering av antiskating, og på TD 1601 har den også elektronisk armløft – og senking, og armen løfter seg automatisk til slutt, og spilleren stanser.
Man kan også løfte og senke armen med knappen ved siden av armbasen på toppen, og en optisk-elektronisk føler registrerer når armen er i innersporet, og løfter armen forsiktig.
Balanserte utganger
På undersiden har spilleren justerbare føtter i lettmetall, og på baksiden har den finjustering av hastighet på 45 og 33 1/3 o/m, men også noe så sjeldent på en platespiller som balanserte utganger, i tillegg til normale ubalanserte RCA-utganger.
Den leveres også med støvlokk, og kan bestilles i glanset sort lakk, eller høyglans valnøttfiner.
Thorens-spilleren kan leveres uten, men også med den pickupen man måtte ønske selv. Det finnes også en egen Thorens pickup – TAS 1600 – en MC-pickup med 0,4 mV utgangspenning og en skarpslipt Line Contact nål med nålearm i Boron, som passer i TD92-armen på spilleren.
Spilleren drives av en utvendig strømforsyning. Ikke den kjipe plastvarianten med strømforsyningen på støpselet, men en skikkelig solid bygget frittstående sak, med jordet kontakt og en jordet trepinns kabel til spilleren.
Strømforsyningen kan plasseres ut av syne, fordi start og stopp betjenes i sin helhet fra toppen av aluminiumsplaten på spilleren.
Klassisk Thorens-klang med moderne raffinement
Thorens-spilleren starter kjapt uten vaggingen og gnisselyden som kjennetegner en Linn LP12, og er musestille når den går. Det eneste som lager litt lyd, er den motoriserte armløfteren.
Men lyd blir det når nålen senkes ned i vinylrillene. Vår TD 1601 var fra leverandør utstyrt med en ZYX Premium 4D MC-pickup, en kostbar, åpen affære med lave 0,24 mV utgangspenning, som gjorde en utmerket jobb i den mellomtunge TP92-armen.
Det ga meg et forfriskende gjennomsiktig og detaljer lydbilde, med svært bra fokus kanskje spesielt i mellomtoneregisteret, men også i diskanten. Man får et dypere lydbilde med mer innsikt og flere klangnyanser, på en Linn Akurate LP12, og et enda strammere fokus på en Rega Planar 10. Mens Thorens-spilleren legger seg et sted i mellom de to.
Musikken klinger varmere på en TD 1601 enn på en Planar 10 med Apheta pickupen, men har ikke fullt så bred klangstruktur og fylde i bassen, som en LP12 kan ha.
Gitarklangen på Dire Strats Love Over Gold, klinger perfekt fokusert i det brede lydbildet, og man hører enkelt strengenes nyanser, samtidig som klangbunnen både i gitarkassen og vokalen til Mark Knopfler, får god vekt og fylde.
Nancy Wilsons vokal er et godt eksempel på hvor ekspansiv dynamikken kan være. Der trommerytmen på Love Over Gold dundrer ut i rommet bak slagene, henger vokalen midt i rommet og Nancys elastiske fraseringer får hjelp av spillerens glimrende dynamiske evner. Det kommer godt med også på 2Ls Mozart-opptak med TrondheimSolistene, hvor strykerne nok kunne hatt litt mer klangbunn, men fremstår som superbt oppløste i et lydbilde som står fjellstøtt.
Klangen fra barytonsaksofonen på Gerry Mulligans Live at The Village Vanguard, får en dypere klangbunn på den nesten dobbelt så dyre Akurate LP12, men lyder like oppløst og dynamisk på Thorens-spilleren. Setter man på en seriøs pickup på en Technics SL-1210G, får man et enda strammere og dypere bassfundament, men det er bare så vidt, og egentlig sier det en del om hvor vellykket TD 1601 – og 1600 – er blitt.
Hvis man ikke er av den oppfatning at den elektroniske armløfteren er et must, er TD 1600 et enda bedre kjøp. Man sparer mange tusen på å velge den manuelle utgaven, som man heller kan legge i en enda bedre pickup.
Konklusjon
Thorens TD 1601 er et velkomment comeback for den anerkjente Thorens-lyden. Den er faktisk bedre enn noensinne, og jeg har ikke hørt en bedre Thorens-spiller siden TD 350. Hvis dette er noe som helst indikasjon på hva vi har i vente fra den kanten, er det bare å glede seg. Og gratulere Thorens med endelig å ha ‘kommet hjem’. Den velspillende og velbygde spilleren, er så god at den med riktig pickup, kan utfordre hva som helst i denne klassen, og ende på toppen av pallen.
1 hendelser på “Thorens TD 1601”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Spennende lesing. Gøy at dere sammenligner med Linn og Rega. Håper det kommer en test av td 148 om litt også:-)