CM-serien fra Bowers & Wilkins har rukket å bli en anerkjent høyttalerserie siden den ble introdusert for flere år siden. Stikkordene er et minimalistisk kabinettdesign og flere konstruksjonsdetaljer hentet fra den dyrere 800-serien. Da den nye toppmodellen CM9 ble introdusert, fikk også de øvrige modellene en ansiktsløftning med nytt utseende i lekker svart pianolakk. De store CM9 har vært en trofast referanse hos oss i lengre tid, men hvis du synes disse blir i største laget, kan CM7 være et bra alternativ. I forhold til storebror med doble basser og 7’’ FST-mellomtone nøyer CM7 seg med 5’’ mellomtone og en enkelt bass, i et mer kompakt kabinett. Dermed får de også en mindre dominerende fremtoning.
Lydkvalitet
Lyden fra CM7 har, som man kan forvente, mye til felles med storebror CM9, men er litt rundere i kantene. Hele lydbildet er tilpasset at høyttaleren ikke har like mye kraft å rutte med. Derfor er diskanten en smule mer behersket, og bassgjengivelsen er ikke like hardtslående. Til litt mindre rom kan CM7 imidlertid gjøre en vel så god jobb som CM9.
Det aller første man legger merke til ved den mellomste broren i CM-serien er den forbløffende åpenheten de har i mellomtoneområdet. Stemmegjengivelsen er skremmende realistisk, og både manns- og kvinnestemmer klinger friskt ut, uten å verken bli for bløte eller harde. Diskanten er veldig finoppløst, men samtidig behagelig å lytte til. Den jobber på lag med mellomtonen og hjelper til med å lage et stort lydbilde med massevis av «luft» rundt instrumentene.
Bassgjengivelsen har rikelig med vekt bak seg, men føles også litt «tung» ved at den ikke er særskilt godt definert i anslagene. Den 6,5 tommer store bassdriveren må jobbe over et bredt frekvensområde, og den oppleves ikke som spesielt presis når det kommer til å gjengi ulike tonehøyder. Det duger for det meste bra til pop og rock, og synthbass går bra, men flyter litt sammen ved gjengivelse av f.eks. kontrabass.
Høyttalerens distinkte og avslørende lydkarakter gjør at den umiddelbart vil falle i smak hos tilhengere av akustisk og klassisk musikk, så vel som hiphop og elektronika. De som lytter mest til tyngre rock vil nok derimot foretrekke en høyttaler med mer sprut i de lavere oktavene, som samtidig er litt mindre avslørende. Høyttalernes fremtredende mellomtone er nemlig temmelig nådeløs mot dårlige og hardt komprimerte opptak.
Konklusjon
CM7 er en høyttaler med svært mange positive egenskaper. Den kanskje største styrken er det homogene lydbildet, som gir en følelse av å lytte til musikk snarere enn kun lyd som kommer ut av en høyttaler. De har rikelig med trøkk og engasjement, og passer utmerket til middels store stuer. CM7 er en fin allroundhøyttaler som du kan lytte til i timevis uten å gå lei!
Også i denne testen:
Audiovector KI3 Signature
Best blant de minste
K-serien fra Audiovector har lenge vært blant våre favoritter når det kommer til kompakte og lettplasserte høyttalere, og nå er de ute i ny og forbedret versjon.
System Audio Mantra 60
Musikalsk fyrverkeri
Før testen var omme fikk testrommet vårt nok et vakkert besøk: En høy og slank høyttaler med basselementer så langt øyet kan se! System Audio Mantra 60 er en høyttaler som låter like spennende som den ser ut. Bak den slanke og høyreiste figuren skjuler det seg en kruttsterk lydgjengivelse som det er lett å bli hekta på. Stort mer kan vi ikke forlange av en høyttaler til 15 000 kroner!
Elac FS207
Balansekunstneren
Tyske høyttalere duger bare til høylytt jodling og hornmusikk, sies det. Høyttalerne fra Elac bryter så avgjort med denne oppfatningen. Mer silkemyk lyd skal du lete lenge etter!
PSB Image T6
Kraft og kontroll
Når kanadiske PSB lanserer en ny høyttalerserie, er det all grunn til å være lutter øre. Og den nye Image-serien må vi nok regne med å høre mye fra fremover: Du får en stor høyttaler med høy presisjon og massevis av spilleglede. Til knappe 9000 kroner er T6 et udiskutabelt røverkjøp!