TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

Nyhet

Elektrisk scooter fra BMW

BMW vil redefinere scooter-segmentet, med elektrisk konseptmodell.

Av / 12.11.20 - 10:51
Elektrisk scooter fra BMW

BMW ønsker å ta tilbake ledertrøyen innen farkoster. Denne gangen innenfor scooter-markedet. Den tyske produsenten har avduket sitt neste konsept: Motorrad Definition CE 04.

Ingen spesifikasjoner er sluppet, og vi vet ennå ikke om eller når scooteren vil lages for massene. Men, som The Verge skriver, hvis du ønsker å redefinere scooter-markedet, så kan du ikke gjøre det uten å sette noe i produksjon.

BMW Motorrad Definition CE 04
BMW Motorrad Definition CE 04

Lang og lav

Sykkelen med det lange navnet Motorrad Definition CE 04 har en lang, lav figur, og det kantete utseendet minner litt om hva de på 1980-tallet trodde fremtidens fartøy ville se ut. Var den grå og skitten, kunne den vært med i en Mad Max-film.

Les også Harley-Davidson presenterer... elsykkel? Serial 1-elsykkelen er "Powered by Harley-Davidson" og er samtidig en hyllest til selskapets første motorsykkel fra 1903.

Batteriet ligger flatt i huset på undersiden, så det ikke opptar lasteplass. Dermed har man plass til å legge hjelmen i et skjult rom under setet.

Sidepanelene dekker ikke hele bakenden, og det er visst med vilje for å vise frem deler av den elektriske drivlinjen.

Annonse
BMW Motorrad Definition CE 04
BMW Motorrad Definition CE 04

– Ikke en morsom sykkel

“En scooter er ikke en ‘morsom sykkel’ som man tar på en fjelltur i det fine været, men et praktisk hverdagskjøretøy man kjører fra hjemmet til kontoret med, eller for å møte venner på kvelden – rett og slett et hverdagslig kjøretøy i byen,” sier Alexander Buckan, leder for BMWs mortorsykkelavdeling, i en pressemelding.

BMW Motorrad Definition CE 04
Her får du plass til hjelmen din. Foto: BMW

Derfor har BMW jobbet med å gjøre sykkelen best mulig balansert, med lavest mulig vekt, fremfor å prioritere batterikapasitet. De regner med at urbane brukere stort sett bruker sykkelen på kortere turer, rundt 12 kilometer i døgnet. Derfor trenger ikke batteriet ha kjempelang rekkevidde, og sykkelen er heller ikke bygget for langdistansekomfort. Derimot har man ønsket enklest mulig av- og påstigning, også bakfra. Setet er derfor bygget som en benk som glir sømløst sammen med rammen, fremfor å være stort og mykt og omfavne brukerens bakende.

Sykkelen er laget for best mulig ergonomi for en enkelt bruker, uavhengig av høyde og beinlengde, og den er ikke laget med tanke på at noen skal sitte bakpå.

BMW Motorrad Definition CE 04
Enkel av- og påstigning går foran langtur-komfort. Foto: BMW

Stort display

BMW Motorrad Definition CE 04 har en stor 10,25 tommers skjerm som viser vanlig info som fart, resterende batteritid og lignende. Denne er også tilkoblet brukerens mobiltelefon. Innkommende samtaler og meldinger, og vi regner også med kart via CarPlay og Android Auto, vises på denne skjermen. Infotainmentsystemet har også innebygd egen kartnavigasjon.

BMW Motorrad Definition CE 04
Det store displayet viser viktig informasjon, i tillegg til kart og dessuten meldinger og innkommende samtaler fra mobiltelefonen. Foto: BMW

Motorrad Definition CE 04: Produksjon uvisst

Som nevnt vet vi ikke om eller når Motorrad Definition CE 04 kommer i produksjon, eller hva scooteren i så fall vil koste. La oss håpe denne, eller en lignende modell, kommer på markedet om ikke veldig lenge.

Les hele pressemeldingen her.

BMW Motorrad Definition CE 04 (10) BMW Motorrad Definition CE 04 (9) BMW Motorrad Definition CE 04 (8) BMW Motorrad Definition CE 04 (7) BMW Motorrad Definition CE 04 (6) BMW Motorrad Definition CE 04 (5) BMW Motorrad Definition CE 04 (4) BMW Motorrad Definition CE 04 (3) BMW Motorrad Definition CE 04 (2) BMW Motorrad Definition CE 04 (1)
<
>
Det store displayet viser viktig informasjon, i tillegg til kart og dessuten meldinger og innkommende samtaler fra mobiltelefonen. Foto: BMW

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Lyd & Bilde