BMW ønsker å ta tilbake ledertrøyen innen farkoster. Denne gangen innenfor scooter-markedet. Den tyske produsenten har avduket sitt neste konsept: Motorrad Definition CE 04.
Ingen spesifikasjoner er sluppet, og vi vet ennå ikke om eller når scooteren vil lages for massene. Men, som The Verge skriver, hvis du ønsker å redefinere scooter-markedet, så kan du ikke gjøre det uten å sette noe i produksjon.
Lang og lav
Sykkelen med det lange navnet Motorrad Definition CE 04 har en lang, lav figur, og det kantete utseendet minner litt om hva de på 1980-tallet trodde fremtidens fartøy ville se ut. Var den grå og skitten, kunne den vært med i en Mad Max-film.
Batteriet ligger flatt i huset på undersiden, så det ikke opptar lasteplass. Dermed har man plass til å legge hjelmen i et skjult rom under setet.
Sidepanelene dekker ikke hele bakenden, og det er visst med vilje for å vise frem deler av den elektriske drivlinjen.
– Ikke en morsom sykkel
“En scooter er ikke en ‘morsom sykkel’ som man tar på en fjelltur i det fine været, men et praktisk hverdagskjøretøy man kjører fra hjemmet til kontoret med, eller for å møte venner på kvelden – rett og slett et hverdagslig kjøretøy i byen,” sier Alexander Buckan, leder for BMWs mortorsykkelavdeling, i en pressemelding.
Derfor har BMW jobbet med å gjøre sykkelen best mulig balansert, med lavest mulig vekt, fremfor å prioritere batterikapasitet. De regner med at urbane brukere stort sett bruker sykkelen på kortere turer, rundt 12 kilometer i døgnet. Derfor trenger ikke batteriet ha kjempelang rekkevidde, og sykkelen er heller ikke bygget for langdistansekomfort. Derimot har man ønsket enklest mulig av- og påstigning, også bakfra. Setet er derfor bygget som en benk som glir sømløst sammen med rammen, fremfor å være stort og mykt og omfavne brukerens bakende.
Sykkelen er laget for best mulig ergonomi for en enkelt bruker, uavhengig av høyde og beinlengde, og den er ikke laget med tanke på at noen skal sitte bakpå.
Stort display
BMW Motorrad Definition CE 04 har en stor 10,25 tommers skjerm som viser vanlig info som fart, resterende batteritid og lignende. Denne er også tilkoblet brukerens mobiltelefon. Innkommende samtaler og meldinger, og vi regner også med kart via CarPlay og Android Auto, vises på denne skjermen. Infotainmentsystemet har også innebygd egen kartnavigasjon.
Motorrad Definition CE 04: Produksjon uvisst
Som nevnt vet vi ikke om eller når Motorrad Definition CE 04 kommer i produksjon, eller hva scooteren i så fall vil koste. La oss håpe denne, eller en lignende modell, kommer på markedet om ikke veldig lenge.
Les hele pressemeldingen her.