Følselsen av apokalypsen er påtrengende når drønningen fra den turbomatede V8-eren blander seg med Valkyrierittet, som strømmer ut av anlegget på den styggraske BMW-en. Med den røde M2-knappen aktivert og litt fikling med equalizeren, stritter håret på kroppen når farten øker.
Og det gjør den fort. Hundre på 3,8 sekunder er sinnsykt på en elbil, hinsides på en 2,3 tonn tung SUV som denne. Som er blant de aller raskeste SUV-ene i markedet.
Det hele stopper ikke før nåla pusher 300 km/t! Men vi sitter ikke i BMW X5 M Competition for å teste hvor fort den går, men for å finne ut om det er verdt å betale mer for å bytte ut Harman Kardon med Bowers & Wilkins, for å få bedre lyd i bilen.
Engelske B&W tilbyr nemlig skreddersydde lydanlegg til flere bilprodusenter, og man kan velge B&W-lyd i både Maserati og McLaren, også i Volvo som vi har testet tidligere, og i flere BMW-modeller.
Foreløpig bare i BMW-er med brenselmotor, eller hybrider, men det er bare å krysse fingrene for at det blir mulig å velge B&W også i de kommende elbilene. For så bra er lyden nemlig, at mange vil ønske seg lyd fra B&W i en stillegående BMW.
Det vanlige hvis man vender seg mot BMW for å handle ny eller brukt bil, er et ganske så standard, med slett ikke dårlig anlegg med opptil 10 høyttalere, rundt 200 w forsterkereffekt med subwoofer skjult under setene. Antallet høyttalere og effekten varierer mellom modellene, det gjør det også hvis man krysser av for lyd fra Harman Kardon.
Som ikke koster allverden. Da får man mye bedre lyd uansett hvilken BMW-modell man er interessert i. Harman Kardon tilbys nemlig til alle BMW-modeller, også elbilen i3, og alle hybridmodellene, som X5 xDrive45e. Som vi testet Harman Kardon-anlegget i.
Harman Kardon Surround Sound System
I en X5 er anlegget fra Harman Kardon bygget opp med flere høyttalere enn i den elektriske i3, og det er kraftigere forsterkere med til sammen 464 watt effekt her, som driver 16 høyttalere fordelt på ni kanaler i en X5.
Til sammenligning er det 12 høyttalere og til sammen 360 w effekt, i Harman Kardon-anlegget i en i3.
I vår testbil var Harman Kardon-anlegget priset til 9900 kr, (10000 SEK, DKK NA/, 1050 Euro) mindre enn kostnaden for hengerfeste eller vinterdekk altså, og et selvsagt valg i en hvilken som helst BMW etter vår mening.
Velger man H/K fordeles høyttalerne rundt i kupeen, med 26 mm diskantelementer plassert parvis foran i a-stolpene, øverst på dørsidene i baksetene, og oppe på c-stolpene bak. Et ekstra diskantelement sitter sammen med et 10 cm mellomtoneelement midt på dashbordet øverst, og de øvrige mellomtonene er plassert i dørsidene foran og bak, samt i c-stolpene bakerst.
To 21,7 cm store subwoofere, er montert under hver av forsetene, og det hele drives av en DSP-styrt forsterker med til sammen 464 w effekt.
Man kan velge å bruke anlegget i stereo, eller med Logic 7 surround, som kan spille av både 5,1-lyd og stereoopptak i surround, og det fungerer fortreffelig på det aller meste av musikk.
Harman-anlegget har også en nibånds equalizer som kan brukes om man vil ha en annen lydsignatur, og bassfreaker kan boltre seg med tre frekvenser i bassen som kan få det til å vibrere heftig i setene når man drar opp volumet.
Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System
Det gjør det definitivt også hvis man har valgt B&W-anlegget, som har fire ekstra høyttalere i taket, for en utvidet surroundeffekt. Mens de fire 40 mm elementene er plassert over forsetene og baksetet, er de øvrige B&W-høyttalerne plassert akkurat der Harman-høyttalerne er i X5 xDrive45e, men B&W-høyttalerne i X5 M Competition, er langt mer påkostet.
Hvis vi starter foran finner vi to 25 mm diskantelementer med membraner i kunstig fremstilt diamantmateriale, slik vi kjenner fra B&Ws 800-serie med hgh-end høyttalere. De har ekstremt lav egenresonans og farger lyden marginalt selv når man spiller høyt. Diamant-diskantene har et bakkammer som demper resonanser fra membranene, en teknologi hentet fra B&Ws Nautilus-serie.
De øvrige diskantene bruker aluminiumsmembraner, og er plassert i sentrum av dashbordet, øverst i dørsidene bak, og på c-stolpene bakerst. Sju 10 cm mellomtoneelementer er plassert i dørsidene, på c-stolpene og ett av dem sitter ved siden av det ene diskantelementet på toppen av dashbordet.
De sju mellomtoneelementene bruker membraner vevd i aramid-fibre, som er et meget lett og sterkt materiale, og både de og diskantene er dekket av metallgriller med Fibonacci-mønster, som hevdes å gi bedre spredning av lyden. Det ser småspektakulært ut også .Elementene kan også belyses innenfra, og jada, lyset kan slås av.
Under forsetene sitter to 21,7 cm B&W basselementer med Roachell-membraner. De er ekstremt stive og lette, og godt egnet som materiale i subwoofere. Den samlede effekten er oppgitt til 1500 w, men fordelt på alle 20 høyttalere naturligvis. Det er ikke 1500 w effekt til hver av de 10 kanalene anlegget har.
Alt dette koster 54600 kr ekstra på en X5, en anselig sum for en oppgradering av anlegget, men så er B&W-systemet i en annen klasse enn det meste man kan få av lyd i bil. Og, når bilens pris strekker seg mot millionen, eller som på X5 M Competition, nord for 2 mill, er det for småpenger å regne for de som er opptatt av best mulig lyd i bil.
Studiolyd eller surround
Hvis man velger B&W-anlegget, får man flere lydmoduser enn på Harman-anlegget. Det er ikke bare bass, diskant og eq man kan leke seg med. Man kan velge fem ganske forskjellige måter å presentere lyden på.
Jeg falt ned på studio-innstillingen til det aller meste av musikk, for det ga meg den klassiske klare og presise B&W-lyden jeg kjenner fra høyttalerne.
De fire 3D-modusene bruker høyttalerne i taket for å skape mer atmosfære i lydbildet, men må ikke forveksles med Atmos som vi kjenner fra kino. Istedet brukes takhøyttalerne og litt DSP-krydder for å skape illusjonen av at man sitter i en kino- eller konsertsal, og jeg synes det fungerer godt på Concert 3D og On Stage 3D, men på Cinema 3D og Lounge 3D mister lyden fokus og blir for ullen.
Hvis du vil ha litt mer konsertsal i kupeen, er Concert 3D å foretrekke, men den beste lyden får man når Studio-innstillingen er valgt.
Apple CarPlay og Android Auto
Musikken kan komme fra radio eller mobilen, men man kan også bruke Apple CarPlay eller Android Auto hvis man har en iPhone eller en Android-mobil. Da kan man bruke tjenestene på mobilen i bilen, f.eks Apple Maps, høre på lydbøker eller spille musikk fra Spotify, og alt betjenes via pekeskjermen eller knappene på rattet i bilen.
I vår testbil var det også mulig å bruke BMWs gesture contol, hvor man peker med fingeren i luften foran skjermen og ‘tegner’ en sirkel for å skru opp eller ned volumet, vipper hånden til høyre eller venstre for å bytte låt, og pause ved å føre fingeren raskt fremover.
Det funker bedre enn man skulle tro, og gjør at man kan holde blikket på veien hele tiden. Hvis bilen samtidig er utstyrt med head up display, altså skjermvisning på frontruten foran sjåføren, kan man se valgt artist og låt der, hvis man lurer på hvem artisten er eller hvilken låt det er.
På midtkonsollen har alle BMW-er en iDrive-kontroller, som er et roterbar og vippbart styrehjul med pekeflate på toppen, som fungerer utmerket til å bla i menyer og innstillinger med. Hvis man ikke bruker pekeskjermen da.
Fra klubb til konsertsal
De fleste vil bli såre fornøyd med valget av Harman Kardon-anlegget, som finnes til alle BMW-modeller, og som er det samme anlegget i en 5-serie, som i vår testbil, X5 xDrive45e. En 3- og 4-serie har litt færre høyttalere og mindre effekt, fordi kupeen er mindre, og så vidt vi har skjønt vil også fremtidige elbiler fra BMW få Harman Kardon-anlegg som tilvalg, selv om iX3 ikke leveres med Harman-anlegget som et mulig tilvalg i introduksjonsfasen.
Hvis man vil ha Bowers & Wilkins-anlegget isteden, får man ikke muligheten før man er på 5-serien. Derfra og opp, kan B&W bestilles med alle bilmodeller fra BMW.
Den beste lyden i en BMW får man fra Bowers & Wilkins-anlegget. Bassen er dypere og mer dynamisk, mellomtonen er åpnere og bedre fokusert, og anlegget kan spille seriøst høyt. Det overdøver lett de 625 hestekreftene vi disponerte i X5 M Competition, og det makter å spille klart og rent selv når man spiller så høyt musikken nesten høres likegodt utenfor bilen.
Men, Harman-anlegget er ikke mye dårligere. Klaver- og strykerklangen på klassisk musikk, er ikke like godt definert, og man merker at noen av nyansene i musikken drukner litt i lydbildet. Som forøvrig er overordentlig potent med en bass man kjenner på kroppen. Vokaler lyder litt mørkere på Harman-anlegget, selv med litt eq-justering, og den luftigheten man opplever fra diskanten på B&W-anlegget, er merkbart dempet.
Man hører stort sett like godt i baksetet som i forsetet, uansett hvilket av anleggene man velger, men er man kresen og har et kostbart anlegg hjemme, er forskjellene mellom Harman og B&W hørbare nok til at man bør velge sistnevnte.
Konklusjon
Bilturer blir ofte bedre med musikk i bilen. Jeg vil hevde at de blir enda bedre med god lyd. Derfor skal man ikke velge det billigste alternativet når man handler bil. Når muligheten er der, bør man gå opp et hakk i kvalitet. Hos BMW betyr det lyd fra Harman Kardon, og det burde være et selvsagt valg for de fleste. De 16 høyttalerne er godt tilpasset kupeen, og gir fantastisk lyd til alle i bilen, og selv lydentusiastene vil nikke bifallende til lydkvaliteten fra Harman-anlegget. De virkelige feinschmeckerne skal selvsagt velge B&Ws Diamond Surround Sound System, som løfter opplevelsen til et nytt nivå. Med en dynamikk, oppløsning og klang som gir mye bedre lyd enn de fleste har hjemme.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser