Nå kan du bestille den helelektriske SUV-en Ford Mustang Mach-E, som du kan spesifisere med både firehjulstrekk og ekstrem rekkevidde. Startpris på 412.000 kroner må sies å være meget hyggelig.
– I en tid hvor mange har økt prisene sine, er vi svært fornøyde med å kunne tilby de samme knallgode prisene som da vi lanserte Mustang Mach-E under Europa-premieren i Oslo i november i fjor. Vi gleder oss over at de mange tusen kundene som har forhåndsbestilt bilen, nå kan bekrefte sin bestilling – og leveringene forventes fortsatt å starte tidlig i 2021, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
For en godt utstyrt Mustang Mach-E med en rekkevidde på opptil 440 km (Standard Range) er prisen fra 412 000 kroner. En Mustang Mach-E med den lengste rekkevidden på 610 kilometer og bakhjulstrekk vil koste fra 463 400 kroner. Ønsker du firehjulstrekk og 400 km rekkevidde vil Mustang Mach-E koste fra 482 000 kroner. For varianten med firehjulstrekk og rekkevidde på hele 540 kilometer vil prisen være fra 544 000 kroner.
– Både varianter med firehjulstrekk og bakhjulstrekk vil være tilgjengelig for levering fra tidlig 2021. En stor andel norske kunder har bestilt firehjulstrekk, vi er derfor glade for at vi kan levere disse bilene til norske kunder allerede fra starten, sier Berg.
Lyd fra Bang & Olufsen
Lydanlegget i bilen er noe så spesielt som en lydplanke som går langs hele dashbordet. Lydplanken er signert Bang & Olufsen, eller nærmere bestemt deres undermerke B&O Play. Anlegget er videre lydjustert av ingeniører fra Harman. Dette har vi derfor høye forventninger til, både lydmessig men også visuelt. Det ser i hvert fall lekkert ut på bildene!
Hvordan høyttalerkonstellasjonen ser ut i baksetene vet vi ennå ikke, men vi forventer surroundlyd av noe slag.
Opptil 346 HK og 0 – 100 på 5,8 sekunder
Nye Mustang Mach-E kommer med to forskjellige batteristørrelser: Standard Range og Long Range.
Varianter med Standard Range-batteriet vil ha en bruttokapasitet på 75 kWt (netto: 68 kWt) og levere en effekt på 269 HK både med bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Long Range-varianten vil ha en bruttobatterikapasitet på 99 kWt (netto: 88 kWt) og ha en effekt på 290 HK med bakhjulstrekk og 346 HK med firehjulstrekk.
Dreiemomentet på Mustang Mach-E med bakhjulstrekk vil være 430 Nm. Med firehjulstrekkvarianten får du et dreiemoment på hele 580 Nm. Akselerasjon fra 0 -100 km/t går unna på mellom 5,8 sekunder og 7 sekunder, avhengig av batteripakke og om det er bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.
Etter å ha prøvd endel elbiler, så tro oss: Alt under 8 sekunder drar raskt unna! Så det bør ikke være det det står på i valg av motor og batteri. Men så var det dette med firehjulstrekk og rekkevidde, da!
Se video fra kjøreturen Oslo – Trondheim her:
Lader 119 km på 10 minutter
Mustang Mach-E kan lade hele 119 km på bare ti minutter med en Long Range-variant med bakhjulstrekk. Med firehjulstrekk og Long Range kan du lade 107 kilometer på samme tid. Long Range (både bakhjulstrekk og firehjulstrekk) kan lades fra 10 -80 % på 45 minutter, mens Standard Range (både bakhjulstrekk og firehjulstrekk) kan lades fra 10 -80 % på 38 minutter.
Har du forhåndsbestilt?: KLIKK HER for å spesifisere bilen
Les mer om Mustang Mach-E og bygg din bil HER