Årets nye toppmodell fra Panasonic – HZ2000 – har mye den skal leve opp til. Forgjengeren ga nemlig testpanelet hakeslepp, og står igjen som en av de beste OLED-TV-ene vi noensinne har testet! Med sin kruttsterke bildekvalitet, spenstige lyd, brede formatstøtte og et vell av avanserte justeringsmuligheter, både var og er GZ2000 en ekte entusiast-modell. Det nytter som kjent ikke å hvile på laurbærene!
For modellåret 2020 har Panasonic oppgradert flaggskipmodellen med en rekke kjekke finesser for oss videofreaks. Nykommer HZ2000 har blant annet fått den superkorrekte Filmmaker mode, drevet frem av filmbransjen i samarbeid med nettopp Panasonic. Den har også fått smartere ”IQ” bildebehandling med en lyssensor som tilpasser bildet nøyaktig etter seerforholdene. Ellers har Panasonic også i år teamet opp med Technics i utviklingen av høyttalersystemet. Selv om flere TV-er nå kan skilte med Dolby Atmos støtte, er det slett ikke mange som kan skryte av innebygde surroundhøyttalere!
Design
Rent utseendemessig er det lite ved HZ2000 som avslører at vi har med en kostbar high-end TV å gjøre: Panasonic-skjermen har en rettlinjet og diskré design med rette linjer, med en flott utførelse i svart børstet metall. Bortsett fra det blanke OLED-panelet er det ingenting som skriker om oppmerksomhet her. Byggekvaliteten er gjennomført, med solide dimensjoner på både sokkel og braketter.
Vi merker oss at sokkelen er fast montert, og ikke kan dreies – dette var en kjekk finesse som vi satte pris på hos lillebroren HZ1000. HZ2000 er generelt litt større og tykkere enn lillebroren, som følge av de ekstra Atmos-høyttalerne på baksiden. Disse gjør at TV-en nødvendigvis vil stikke noe ut fra veggen ved eventuell veggmontering. HZ2000 veier for øvrig en god del mer enn andre OLED-skjermer vi har løftet opp på testbenken!
Brukervennlighet og finesser
Panasonic HZ2000 bruker siste versjon av Panasonics eget brukergrensesnitt MyHomeScreen (5.0), som har en veldig enkel, oversiktlig layout. Menysystemet føles moderne og personlig, der du får opp anbefalt innhold på startskjermen. Man får også rask tilgang til de mange avanserte justeringsmulighetene som Panasonic-skjermen er utstyrt med.
Dessverre har Panasonic fortsatt et relativt begrenset app-utvalg. Bortsett fra essensielle tjenester som Netflix og YouTube, er det mange populære tjenester som glimrer med sitt fravær. Her står for eksempel ingen HBO eller Apple TV+ på menyen, og det er heller ingen tegn til Disney+.
De som vil ha fullt utbytte av Panasonic HZ2000, bør derfor helt klart budsjettere med en ekstern videokilde. For eksempel Apple TV 4K, en Xbox eller Playstation. Da kan du til gjengjeld dra nytte av Panasonic-skjermens brede formatstøtte: HZ2000 støtter både Dolby Atmos, Dolby Vision og HDR10+, slik at innholdet kan både sees og høres i optimalt format. Her har Panasonic en stor fordel mot konkurrentene Samsung og LG, som støtter hver sin standard, men ikke begge to. Med inntoget av tjenester som Apple+ og Disney+, som begge tilbyr masse innhold i Dolby-format, har dette blitt enda mer viktig det siste året.
Panasonic både overrasker, og skuffer litt når det kommer til støtte for moderne HDMI 2.1 finesser. Bortsett fra å støtte HDMI eARC (høyoppløst lydreturkanal) og ALLM (automatisk lav forsinkelse) er det ikke støtte for funksjoner som 4K/120p (120 bilder per sekund) eller VRR (variabel refresh rate). Det kan være en deal-breaker for de som vil bruke TV-en med neste generasjons spillkonsoller. Input lag er også midt på treet: Vi målte HZ2000 til 22 ms hvilket er raskt, men langt fra klasseledende.
Bildekvalitet
Panasonic har en filosofi som skiller seg fra mange av konkurrentene i TV-jungelen. Den japanske produsenten samarbeider tett med Hollywood og resten av filmbransjen, og er veldig opptatt av å bevare ”director’s intent”. Det handler rett og slett om å gjengi videoinnhold som er mest mulig tro mot originalen: Regissører, filmprodusenter og kolorister har gjerne en bestemt idé når de velger lys- og fargesetting. Disse små nyansene kan i verste fall gå tapt dersom TV-en legger til for mye krydder og saus. Derfor går Panasonic inn for å være ekstremt grundige, men også varsomme når det kommer til bildebehandling.
Bildepanelet som brukes i HZ2000 er heller ikke vanlig hyllevare, men et spesielt utvalgt proff-panel fra LG Display. Panelet er utstyrt med ekstra passiv kjøling (kjøleribber på baksiden), som gjør det i stand til å tåle høyere vedvarende lysstyrke – ca 200 nits mer enn vanlige OLED-paneler!
Lysstyrken er et område hvor OLED ofte får kritikk og havner litt i skyggen av de mest lyssterke LCD-skjermene. Nettopp derfor er det gledelig at Panasonics ingeniører har funnet en løsning som tillater dem å booste lysstyrken betraktelig. Dette gir en synlig forbedring på stort sett alle typer bildemateriale, men fremfor alt på moderne video i HDR-format.
HZ2000 har merkbart mer gnist og glød i de lyseste HDR-detaljene, som gir en besnærende og livaktig effekt. Gjengivelsen av en lys himmel får massevis av nyanser, som har en tendens til å flate ut eller forsvinne på mindre kapable OLED-skjermer. HZ2000 er utstyrt med en intelligent lyssensor som tilpasser bildet til omgivelsene, og den økte lysstyrken sørger rett og slett for at TV-en har mer å gå på, selv ved TV-titting i lyse omgivelser.
Panasonic-skjermen har også et virkelig imponerende svartnivå. Svart fremstår som ekte svart, slik vi er blitt vant til med OLED, men HZ2000 klarer også å gjengi de mange mørkegrå graderingene som har en tendens til å drukne i svart på andre skjermer. Her bidrar den intelligente lyssensoren ved å dra opp gammakurven i lyse omgivelser, og øker detaljene i grått uten at det har påfallende negativ innvirkning på bildet. De dunkle grottescenene fra Gemini Man gjengis glimrende, med alle detaljene i behold.
Panasonic-skjermen utmerker seg ellers med ekstremt jevn lysfordeling, selv til OLED å være. Det påkostede bildepanelet viser ingen tegn til ujevnheter som vertikale striper, synlige fargebånd/sjatteringer eller andre kvalitetsproblemer ved selve panelet. Den forbedrede kjølingen bidrar også til at skjermen er mindre utsatt for midlertid innbrenning: vi opplevde ingen problemer med at lyse objekter som kanal-logoer, tekst eller testvinduer ”hang igjen” på skjermoverflaten.
Dette såkalte proffpanelet fungerer faktisk så bra, at vi undrer litt på hvorfor ikke LG tilbyr noe lignende på sine egne TV-modeller! Svaret på det ligger antageligvis i prisen, for HZ2000 koster åpenbart en pen slant ekstra i forhold til LGs egen CX modell. Men når vi tar kvaliteten i betraktning, er det faktisk ingen upris Panasonic tar for HZ2000. Bare synd den ikke kommer i 77”!
Filmmaker Mode
HZ2000 kommer med en rekke forhåndsinnstilte bildemoduser som film, Dolby Vision og Netflix Calibrated Mode, som alle gir et nøytralt bilde. Nytt på årets modell er den mye omtalte Filmmaker Mode, som går for å være ”Hollywood-regissørenes egen bildemodus”. Dette er en bildemodus som er justert for å gi nøytrale bilder med minst mulig bildemanipulering (kunstig skarphet, utglatting etc.), alt for å være mest mulig tro mot originalen. Denne innstillingen er også ”låst” fra fabrikk slik at man ikke kan gjøre noen egne endringer i etterkant.
Undertegnede har tidligere vært litt skeptisk til nytten av Filmmaker mode, all den tid det er mulig å oppnå tilsvarende resultat med andre gode bildeinnstillinger. Men etter hvert må jeg innrømme at det gir en viss ”ro i sjelen” å ha en bildemodus som gir topp resultat rett opp av esken! Filmmaker Mode gjorde det nemlig utmerket på våre målinger, med en tilnærmet snor-rett fargebalanse.
Lydkvalitet
Panasonic HZ2000 er utstyrt med et relativt omfattende lydsystem: I tillegg til vanlige, fremoverrettede høyttalere under skjermen, sitter det to ekstra høyttalere på baksiden. Disse er dedikerte ”høydekanaler” – laget for å gjengi den ekstra høydeinformasjonen fra Dolby Atmos lydspor. I tillegg åpner Panasonic for å koble til en ekstern subwoofer via en ekstra, volumstyrt lydutgang.
Selv om vi har testet flere potente lydplanker den siste tiden, må vi si oss godt fornøyd med den innebygde lyden i dette tilfellet. I motsetning til den diffuse og innestengte lyden som preger majoriteten av TV-er, har Panasonic-skjermen en sterk, klar og tydelig stemmegjengivelse som kommer rett ut mot oss. I tillegg klarer de skjulte Atmos-høyttalerne å gi en besnærende surroundeffekt. Det låter aller best når vi plasserer TV-skjermen nær bakveggen og gjør de riktige justeringene i oppsettmenyen. Lyden er også fyldig med flott fundament til musikk og lydeffekter. En aktiv subwoofer vil trolig være prikken over i-en i dette tilfellet. Selv om en TV av dette kaliberet helt klart fortjener et eksternt lydsystem, er det kjekt å vite at de innebygde høyttalerne gjør en bra jobb!
Konklusjon
Med HZ2000 har Panasonic begått nok en TV i den virkelige referanseklassen. HZ2000 drar nytte av et ekstra påkostet OLED-panel, som kan skilte med bedre lysstyrke og kontrast enn konkurrentene. Bildebehandlingen er suveren, og sørger for at alt av videoinnhold kan nytes i nøytral, naturtro men like fullt engasjerende bildekvalitet.
Derfor kan vi tilgi at HZ2000 mangler noen av de seneste streamingtjenestene, et par tilkoblingsmuligheter, og at brukergrensesnittet føles litt utdatert sammenlignet med noen av konkurrentene. Det eneste vi virkelig savner fra Panasonic, er en større 77 tommers versjon. Bilder i denne kvalitetsklassen fortjener å nytes i ekstra stort format!
1 hendelser på “Panasonic HZ2000 (TX-65HZ2000E)”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Siden Hz2000 har den beste skjermen fra Panasonic men kunne fortjent et eksternt lydsystem .. vet dere om panasonics to andre modeller hz1000 eller hz1500 leveres med samme skjerm og dermed bildekvalitet som hz2000?