Mercedes-Benz er for de fleste synonymt med komfort og høy kvalitet, og det litt trauste, sedate drosje-imaget fra gamle dager er byttet ut med et mer sportslig og moderne uttrykk. EQC er den tyske stjernens første helelektriske SUV. Den har en del likhetstrekk med fossil-modellen GLC som den er basert på, men mye av designet er helt nytt. Med firehjulstrekk, 408 hk, 400 km rekkevidde og hengerfeste har den konkurrenten Audi e-tron midt i siktekornet.
Se vår video over, av Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System.
De fleste elbiler er mer stillegående enn tilsvarende fossilvarianter. Det skulle jo bare mangle, da den elektriske drivlinjen er bortimot lydløs. Det kan imidlertid oppstå andre utfordringer, for uten en støyende fossilmotor som maskerer andre lyder, kan selv det minste knirk bli tydelig for ørene. Men dette er heldigvis noe Mercedes har god greie på! EQC er dempet, polstret og isolert etter alle kunstens regler, og resultatet er et glimrende utgangspunkt for gode lydopplevelser.
Premium-anlegg fra Burmester
Mercedes hadde i likhet med Audi et samarbeid med Bang & Olufsen på lydsiden. De siste årene har de imidlertid sverget troskap til tyske Burmester, som nå leverer lydanlegg til omtrent samtlige Mercedes-modeller.
Burmester surroundanlegget med utstyrskode 810 er en del av premium-pakkene PYN/PYO. Totalkostnaden starter på 26 700 kroner, men da får du også med trådløs lading av mobiltelefon, soltak og komfortpakken Energizing. I følge Mercedes-importøren er det svært vanlig at kundene krysser av for en av disse pakkene, og derfor også velger Burmester foran standard.
13 høyttalere og 590 watt
Burmester-anlegget består av til sammen 13 høyttalerelementer. Systemet kjennetegnes av diskanthøyttalerne med Burmester-logo, som sitter strategisk plassert fremme ved A-stolpene. Rett under sitter det et mellomtone-element skjult i dørprofilen under. Fører og passasjer foran kan også nyte godt av en senterhøyttaler i dashbordet. Sidedørene bak er forsynt med lignende høyttalerelementer som foran. I tillegg sitter det et par fulltonehøyttalere i stolpene bak.
Vi måtte lete lenge og vel etter basshøyttalerne: I de fleste biler er det vanlig å plassere en subwoofer i reservehjulsbrønnen. I EQC sitt tilfelle er bassene derimot lokalisert i gulvet foran, hvor Mercedes har laget et eget basskammer i selve karosseriet. Videre er Burmester-anlegget utstyrt med en separat forsterkerenhet på 590 watt.
Utsøkt kjørekomfort
Mercedes EQC byr på en svært komfortabel kjøreopplevelse: Med elektriske seter med minnefunksjon, innebygd massasje og ventilasjon (ekstrautstyr), og et mykt understell som svelger humpene, burde selv ”Prinsessen på erten” være fornøyd bak rattet på en EQC. La gå, dette er neppe bilen vi hadde valgt til noen krappe svinger rundt Rudskogen eller Vålerbanen. Til det blir den store 2,7 tonns ekvipasjen for stor og myk. Men som landeveis-lokomotiv med familien om bord, føles det helt riktig.
Vi har tidligere latt oss imponere over den støysvake kupeen i Audi e-tron, men Mercedes EQC oppleves faktisk enda mer stillegående. Her er det ikke bare forsvinnende lite støy fra utsiden: Mercedes har også lykkes med å eliminere overføringen av vibrasjoner gjennom karosseriet til det minimale. Selv i motorvei-hastigheter og med svære 21” sommerhjul, er det knapt en antydning til dekkstøy eller vindsus. Heller ingen påfallende hvining fra elmotorene. Enkelte ganger måtte vi nesten ta en ekstra kikk ut vinduet, for å sjekke at vi faktisk var i bevegelse!
Litt rotete infotainment-system
EQC kommer utstyrt med Mercedes nye digitale brukergrensesnitt MBUX . Det tar litt tid å bli fortrolig med alle kontrollene, dels fordi det er så mange ”veier til Rom”. Det sitter identiske kontroller på rattet, på touch-skjermen og touch-pad i midtkonsollen som alle kan utføre de samme funksjonene. Dette kan oppleves litt forvirrende og lite intuitivt i starten. EQC er også utstyrt med stemmestyring, men den forstår ikke nordiske språk (kun engelsk), noe som for eksempel gjorde det vanskelig å snakke inn destinasjoner for navigasjonen.
Mediespilleren til Mercedes er godt tilrettelagt for musikkavspilling, og Mercedes tilbyr også 3 måneders prøveabonnement på streamingtjenesten Tidal til de som registrerer en Mercedes Me brukerkonto. Da har du mulighet til å spille av Tidal-musikk direkte via hovedenheten. Vi fant det likevel mer praktisk å spille av musikk fra mobilen via Bluetooth.
Lyden av Burmester
Vi tar en tur i den velutstyrte Mercedes EQC 400 AMG Edition, som også har Premium-pakken med Burmester om bord. Vi spiller norske Emilie Nicolas på høyt nivå, og det tar ikke lang tid før vi nikker gjenkjennende og tramper i takt med musikken. Burmester-systemet tegner opp et tydelig og presist stereo-lydbilde mellom A-stolpene, og vi kan med en gang høre og føle plasseringen av instrumenter, på lik linje med et godt hi-fi anlegg. Og det er lett å høre hver minste detalj: Selv små toneskifter og bakgrunnslyder kommer lett frem her, fordi kupéen er så musestille.
Emilies stemme er varm, åpen, klar og superfokusert, uten at den blir anstrengende eller skarp. Denne flotte klangbalansen husker vi også fra Audi e-tron med Bang & Olufsen, men Burmester i EQC virker faktisk enda klarere og mer distinkt.
Enda så flott lydbildet er, føles det ikke like grandiost som i Audi e-tron med Bang & Olufsen ombord. Mercedes EQC har minst like god presisjon på tonene, men vi savner litt av storheten og luftigheten fra Audien. Dette kan nok skyldes litt færre høyttalerlokasjoner, og uten dedikerte ”høydehøyttalere” får man ikke helt den samme surroundfølelsen rundt om i kupeen. Selv om Burmester er utstyrt med surround-simulering, foretrakk vi den mer korrekte Pure-modusen til musikklytting.
Burmester-anlegget i EQC har også en veldig særegen bassgjengivelse. Den er meget taktfast og presis, uten det trege ”etterhenget” som ofte preger subwoofere i bil. Her er det lett å få tak på rytmene, og tonene fra gitar og kontrabass treffer perfekt. Vi savner imidlertid litt mer råskap på enkelte typer musikk. Med basstung hip-hop og elektronika kan Burmester-bassen nesten virke litt for sivilisert. Sommerhiten Rockstar låter litt for pent og pyntelig til at vi føler oss som ekte gangstere. Vi prøvde å justere opp tonekontrollene litt, men fikk aldri helt det skyvet vi ønsket. Så selv om frontmonterte bassenheter virker som en smart løsning, tror vi det kunne gjøre underverker med en ekstra dypbasshøyttaler i reservehjulsbrønnen – særlig hvis du er like bassfrelst som oss.
For å oppsummere, låter Burmester-anlegget i Mercedes EQC helt utmerket, og er et soleklart valg for dem som er opptatt av god lyd. Likevel er det et godt steg opp til lydopplevelsen vi fikk i for eksempel Porsche Taycan, som til sammenligning har et mer påkostet Burmester-anlegg med 21 høyttalere og nærmere 1500 watt til rådighet, inkludert en skikkelig subwoofer. Det blir noe helt annet!
Vesentlig bedre enn standard
I forbindelse med testen fikk vi også låne en EQC med standard lydanlegg (853 Advanced sound system med 9 høyttalere og 300 watt). Den norske Mercedes-importøren måtte imidlertid grave dypt for å finne en slik utstyrsfattig variant på lager! Det viser seg at de aller fleste EQC-kunder krysser av for den oppgraderte Premium-pakka.
Standard-systemet i Mercedes EQC bruker de samme høyttalerposisjonene som Burmester, men med litt færre elementer av enklere kvalitet. Forsterkeren er også en enklere variant med lavere utgangseffekt. Vi ble egentlig positivt overrasket over lyden, som har den rette varmen og fylden til å engasjere. Derimot savner vi litt luft og oppløsning og detaljer i diskanten, som typisk kjennetegner de litt mer påkostede anleggene.
Konklusjon
Mercedes EQC kan leveres med et standard og mer påkostet anlegg fra Burmester. Og selv om det ordinære anlegget gir en klart godkjent lydopplevelse, er det ingen match for premium-tilvalget. Inne i den støyisolerte EQC-kokongen er det lett å høre hvordan Burmester-anlegget serverer musikken med større kraft, dynamikk, dybde og åpenhet. Dermed bør dette være et enkelt valg for alle som er opptatt av god lyd.
Selv om vi er godt fornøyd med lyden i EQC, skulle vi gjerne ønske at Mercedes hadde ”tatt den helt ut” ved å tilby en enda mer påkostet variant. Til modeller som E-klasse og S-klasse går det nemlig an å bestille et enda større Burmester-anlegg med opptil 27 høyttalere og 1590 watt! Et slik høyttaler-arsenal ville trolig låte himmelsk i den veldempede EQC-kupeen. Kanskje vi må vente på luksussedanen EQS?