Den lanseres først i hjemlandet, og vil trolig komme til Europa senere. Kinesiske Xpeng Motors helektriske P7, legger seg mellom Tesla Model 3 og Model S i størrelse. men skal koste mindre enn Model 3.
Samtidig skal Xpeng P7 som den kalles (uttales Xiǎopéng), ha lengre rekkevidde enn en sammenlignbar Model 3, som det er ganske åpenbart at det kinesiske selskapet har hatt i sikte under utviklinngen av elbilen.
Linjene til designeren Rafik Ferrag, er gjenkjennelige i den forstand at man får følelsen av å ha sett det før. Den stigende horisontale linjen fra speilhusene, den coupe-formede hekken og dens proporsjoner bringer ikke noe nytt til markedet. Men det harmonerer på et vis, og viser at kinesiske biler slett ikke trenger å se ut som om de er planlagt og designet på 70-tallet.
Ferrag har klart å få ned cw-verdien på P7 ned til smått imponerende 0.236, lav luftmotstand betyr som kjent lavere energiforbruk.
Xpeng P7 er en stor bil. akselavstanden er 2998 mm og totalelengden er 4880 mm, noe som bør bety god innvendig plass. Under skallet er batteriene lagt mellom for- og bakaksel, ganske likt hva Tesla har gjort på Model 3.
Rekkevidde
Batteripakken er på 81 kWt, og det skal rekke til 706 km rekkevidde. Men da er det basert på NEDC-syklusen, og ikke WLTP som vi fremdeles prøver å venne oss til å forstå. NEDC er kinesiske Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) måte å regne på, og Model 3 havner på 66,8 km i samme måling.
Frehjulsdrevet
Xpeng Motors vil tilby P7 i flere varianter. Den bakhjulsdrevne Super-Long Range med 263 hk, vil nok bli storselgeren i Kina, og det er den rekkeviddetallene er basert på.
Det vil også komme en firehjulsdrevet P7 med to elektromotorer. En på 263 hk foran, og en på 161 hk til bakhjulene. Den kraftigere firehjulsdrevne utgaven vil sprinte til 100 km/t på 4,3s, mot 6,7s for en P7 med bakhjulsdrift.
Dynaudio surround
Innvendig er det ikke mange spor av revolusjon. Store berøringskjermer er ikke noe nytt, men Xpengs interiørdesigner ser ut til å ha lyktes med å holde det ryddig. Det er nesten ikke en knapp å se. Bortsett fra på rattet. Resten av betjeningen, ser ut til å være henvist til den store skjermen i midten.
Skarpe øyne har kanskje lagt merke til Dynaudio-logen på høyttalergrillene i dørene. P7 kan nemlig leveres med et 600 w kraftig surroundanlegg fra danske Dynaudio, med høyttalere plassert en mengde steder i kupeen.
Som man kan se er bakseteplassen god, hvertfall for to personer, som kan gløtte ut av det store glasstaket, eller uta v de rammeløse dørenes vinduer, mens man suser – nesten – lydløst gjennom landskapet, med Dynaudio-anlegget på friskt volum.
Autonom kjøring
Kjøredynamikken skal være ivaretatt med et chassis-oppsett som er utviklet i samarbeide med Porsche. Men Brembo-stoppere og Bosch regeneringssystem på bremsene. Men dagens kjøpere er kanskje mer opptatt av gadgets enn kjøreglede, og de får selvsagt sitt her.
P7 ryktes å bli lett autonom, Level 3 for de som er inne i det, og har Xpengs XPILOT 3.0 som bruker 12 sensorer, fem radarer og hele 14 kameraer som dekker 360 grader rundt kjøretøyet, for å holde bilen på rett kurs hvertfall på kinesiske veier. Skal bli artig å se hvordan det fungerer på isete veier i Nord-Sverige.
Pris
I Kina starter prisene rett under 400.000 kr for en P7 med bakhjulsdrift, litt mer for en Super-Long Range, mens 4WD High-Performance koster tett under 500.000 kr. Til sammenligning starter en Model 3 Standard Range på 431.000 kr, og en Dual Motor Long Range med firehjulsdrift på 485.000 kr.
Xpeng G3
Men før man kan sette seg på liste for en P7 her hjemme, kan man studere den mindre G3, som er en elektrisk familiebil med rekekvidde på omlag 450 km. Xpeng G3 er en mellomstor femdørs bil, cirka 4,45 m lang, med fem seter og 380/760 liters bagasjerom.
Den trekker bare på forhjulene og drives av en 194 hk med 300 Nm, som rekker til en sprint på 8,6s til 100 km/t. Bilen har allerede vært i salg i Kina en stund og Xpeng har solgt over 10.000 biler der borte.
Her vil markedet få tilbud om en G3 520i – som ikke har noe som helst med BMW å gjøre, og leveres i to utstyrsversjoner: Smart og Premium.
Pris? Den er ikke kjent i skrivende stund, men forvent en startpris under 300.000 kr.
Skulle ikke denne komme til salgs i Juni? Foreløpig kan vi kun lære om G3, og nettsidene til Xpeng nevner ikke et ord om P7.
Gode rekkevidder!
«og Model 3 havner på 66,8 km i samme måling.»
Mulig en kommaleif 🤔