Den kommer ikke hit før i 2021, men Tesla har allerede begynt leveringen av de første Model Y i USA, og dette er det vi vet så langt om den kompakte sjuseters suv-en.
Bilen er som kjent basert på plattformen til Model 3, med en formfaktor som minner om Model X, bare uten måkevingedørene bak – og den abnorme lengden.
Størrelse
Model Y er bittelitt lengre enn Model 3, bare sju cm skiller. Den er også sju cm bredere, men hele 18 cm høyere.
Det gir mye bedre plass i høyden i baksetet, og med bakluke som går helt opp tiil glasstaket, får man en mye større lasteåpning.
Cirkatall:
- Total lengde: 4750mm
- Total bredde: 2130mm (inkl.sidespeil)
- Høyde: 1620mm
- Akselavstand: 2890mm
- Bakkeklaring: 167mm
- Vekt: 2003 kg (Long-Range)
Dermed plasserer Model Y seg mellom Jaguar i-Pace og Audi e-tron i størrelse, utvendig vel og merke.
Bedre bagasjeplass
Model Y øverst og Model 3 nederst.
Model Y får ikke bare betydelig større bagasjerom med delbare og nedfellbare bakseter bare med knappetrykk, og mulighet for en ekstra seterad. Den får opptil 1900 liter med bagasjeplass med alle baksetene nedfelt, og da ser det slik ut:
Den får også et såkalt frunk, fremre bagasjerom, med litt bedre plass en i frunken på Model 3. Under dørken i bagasjerommet, er det også et ekstra rom.
Hengerfeste
Foreløpig er det uklart om den kan leveres med hengerfeste. Det kan man få til Model 3, så selv om de amerikanske versjonene hittil ikke ser ut til å kunne utstyres med kule, kan det hende de europeiske versjonene kan få den muligheten.
Som vi allerede vet, vil Tesla slippe Model Y i en long-range-, en standard-range-, og en performance-versjon. Long-range og performance vil få firehjulstrekk med to elektromotorer, og det er disse to versjonene som er mest aktuell her.
Standard-range blir neppe tilgjengelig før i 2022.
Ytelse
Vi vet allerede at performance-versjonen får en oppgitt rekkevidde etter WLTP-normen på 480 km, en toppfart på 241 km/t, og null til 100 km/t på 3,7s. Long-range-versjonens tall er 505 km, 217 km/t, og 5,1s.
Til sammenligning er er tallene for long-range-versjonen av Model 3, 530 km/t, 233 km/t og 4,6s. Model 3 kan også leveres i en standard-utgave uten firehjulstrekk med en rekkevidde på 409 km, priset godt under 400.000 kr.
Offroad
Tesla sier at Model Y får en egen offroad-modus, og hevder at Off-Road Assist som den kalles, fordeler dreiemomentet mellom motorene foran og bak for å optimalisere trekkraften når noen av hjulene ikke har god nok friksjon. Den demper dreiemomentet slik at man ikke spinner seg ned ved minste berøring av gasspedalen, slik at fremkommeligheten på feks. snøføre skal bli bedre.
Priser
Startprisen på en long-range er 507.000 kr, mens performance starter på 547.000 kr. Andre fargevalg enn hvit (pearl white multicoat), koster fra 8800 til 17.500 kr ekstra.
I tillegg kan man velge sju seter mot et tillegg på 25.100 kr, og utvide med en selvkjøringspakke som inkluderer automatisk filbytte, automatisk henting og parkering, navigering på autopilot – og senere automatisk kjøring i bygater, tilkjøring på parkeringsplass (såkalt summon), og automatisk stopp ved trafikklys- og stoppskilt.
Den pakken koster hele 50.000 ekstra, og da er ikke engang alle funksjonene tilgjengelig ved kjøp, men utvidelser som kommer senere.
Innvendig
Alt tyder på at Model Y får det samme lydsystemet som Model 3. Med Bluetooth og 14 høyttalere fra bakluken til dører, og oppe på a-stolpen, slik at man får samme surroundlyd – Immersion Sound – som i Model 3. Anlegget har to forsterkere, og en subwoofer som forsterker de laveste frekvensene.
Interiøret blir hvertfall frem til b-stolpene, nær identisk med Model 3. Altså med én sentralt montert skjerm, og valget mellom hvitt eller sort skinninteriør. Forsetene er oppvarmet og har elektrisk justering i 12 retninger, og i midtkonsollen får man trådløs lading av mobilen.
Model Y får varmepumpe som standard, som gir mer effektiv oppvarming av kupeen på kalde dager, og bak forsetene er det romsligere for passasjerene enn i Model 3.
Akselavstanden er strukket bittelitt, og det betyr økt benplass i baksetet. Takbjelken til c-stolpen er trukket litt bakover, og den ekstra høyden gir mer komfort til høye passasjerer bak, men bakseteplassen er ikke blitt noe bredere. Baksetepassasjerene får to USB-ladeporter til rådighet.
Den ekstra seteraden er som på så mange andre sjusetere, best egnet for små barn, og har begrenset med plass til beina.
Kan reserveres nå
Model Y kan allerede reserveres på Teslas nettsider, men vil altså ikke være klar for levering før i 2021.