TV-ene blir større og større i størrelse, og det kan nesten virke som om 65 tommer har blitt den nye folke-TV-en. Det skulle ikke forundre meg om 65-tommeren om noen år blir forvist til soverommet, for å rydde plass til en 75- eller 85-tommer. Men selv da blir det å snakke om kinoopplevelse å strekke sannheten. Og du skal høyt opp i pris før en TV gir et like naturlig bilde som en god projektor. Min påstand er at du enten må ha en bakbelyst LCD-TV med mange LED-soner, eller aller helst en OLED-TV. Bare da blir svartnivået og gråskalaen jevne over hele bildet samtidig – men da blir det også dyrt! Du må over 50.000 for den rimeligste 77-tommeren, og skal du opp på 88 tommer snakker vi opp mot 300.000 kroner!
Se Gråbeins test av Epson EH-TW9400 i videoen over.
Med en projektor får du lett over 100 tommer i stua. Og velger du lerret i bredformat får du plass til enda mer. Opp mot 150 tommer og kanskje større. DA snakker vi kino! Og velger du en projektor i klassen til Epson EH-TW9400, så blir det litt av en kinoopplevelse også. Med lysstyrke nok til å funke i en vanlig stue, svartnivå nok til å gi det etterlengtede trøkket, og med en skarphet og fargegjengivelse som andre vil misunne deg.
Projektor og 4K
Når det kommer til oppløsning ligger derimot projektorene bak. Det kan virke litt merkelig. I år vil flere TV-produsenter lansere modeller med 8K-oppløsning, og fortsatt er det bare et fåtall projektorer på markedet som har 4K-oppløsning.
Les: Vi bygger hjemmekino
Vi snakker om at man må opp i en viss størrelse før det begynner å bli viktig. At det kanskje ikke er noe stort poeng med 8KTV-er under 75 tommer, kanskje til og med høyere enn dette.
Men med projektor har du mulighet til å gå så stort du vil, og de færreste av oss går under 100 tommer. Likevel vil jeg hevde at det er vanskeligere å se den ekstra pikseloppløsningen på en projektor enn en TV. Det er to grunner til dette.
For det første er bildet skarpere på en TV. En projektor plassert 3-5 meter unna lerretet må ha utrolig god optikk, skulle den hatt like skarpt bilde som en TV. Og fordi lerretet har litt struktur i duken, så vil det uansett ikke bli fullt så skarpt.
En annen grunn er at en projektor ikke kan gjengi lysstyrken i HDR-video som en TV kan. Og min påstand er at det er i de lysere scenene at man virkelig ser forskjell på HD og 4K, og enda høyere oppløsninger. Pikselstrukturen i en TV er rett og slett mer synlig.
Kanskje det er derfor projektorprodusentene legger mer vekt på å kunne skilte med 4K-støtte, enn å faktisk levere ekte 4K-bilder. Ja, så har man jo det faktum at veldig mange 4K filmutgivelser er mastret i 2K og oppskalert etterpå. Så det er ikke alltid du får så mye ekstra med en ekte 4K-projektor uansett.
Folkelig high-end
Hvilket bringer oss til projektoren for hånden, nemlig Epson EH-TW9400. Til 33.000 kroner er den i klassen som kanskje best beskrives som folkelig high-end. Her velges kompromissene med omhu, for å kunne få best mulig kvalitet der det gjelder. Skarpe bilder og glimrende farger. TW9400 produserer også meget god kontrast takket være et innebygd polariseringsfilter som gir svartere svart, og med dynamisk iris i tillegg som setter prikken over i-en.
Med sin høye lysstyrke er projektoren dessuten midt i blinken for store lerret, noe Epson har tatt konsekvensen av ved å utstyre TW9400 med motorisert optikk og linseminne.
Motorisert optikk for brede lerret
Du skjønner, skal ha et lerret over 100-120 tommer, er det naturlig å gå for 2,35:1 bredformat fremfor 16:9. Ellers blir lerretet for høyt i forhold til hva de fleste rom tåler. Og har du et så bredt lerret, så vil du ofte sitte og zoome inn og ut, etter hvorvidt innholdet som vises er i 16:9 eller 2,35:1 bildeforhold. Med motorisert optikk styrer du dette direkte fra fjernkontrollen, fremfor å gå bort til projektoren og vri på fokus- og zoomringene.
Innstillingene kan deretter lagres i et minne, slik at du kan ha ett minne for 16:9, og ett for bredformat. Deretter er det bare å trykke på en knapp når du skal skifte fra det ene til det andre. Ganske genialt, og dessuten nødvendig når du kommer opp i store størrelser. Som er en av grunnene til at vi ga trekk til BenQ W5700. Den nærmeste konkurrenten rent prismessig.
Ikke 4K
Selv om Epson skilter med det de kaller 4K PRO-UHD, så er ikke TW9400 en 4K-projektor. I stedet bruker den et 1080-panel og en teknologi som forskyver bildet diagonalt en halv piksellengde. Dette skjer veldig raskt frem og tilbake, så raskt at øyet ikke oppfatter at bildet vobulerer. I stedet oppleves det som høyere oppløsning. I dette tilfellet 2880 x 1620. Det er dobbelt så mange piksler som HD, og det synes. Men det er altså ikke 4K (3840-4096 x 2160).
HDR?
Nyere projektorer støtter video med HDR10, altså høyere dynamisk rekkevidde i gråskala og farger. Det gjelder også TW9400, men en projektor har ikke sjans til å gjengi HDR som en TV kan. Her har man nemlig ikke mulighet for dynamisk baklys, som er nødvendig for å få den superlysstyrken som nesten brenner netthinnen din når sola kommer opp over horisonten i bildet.
En projektor har ikke denne lysstyrken på lampen, og skal du ha maksimal HDR-effekt må dermed resten av bildene gjøres særdeles mørke, for å gi overskudd til HDR-lyset. Det ønsker man ikke, så man gjør en mellomting i stedet. Man ofrer bare litt av den generelle lysstyrken i bildet, for å få tilsvarende ekstra dybde i bildet på HDR-effektene.
Et krav for at dette skal bli vellykket er såkalt HDR Tone Mapping, hvor HDR-innholdet skaleres ned til å passe projektorens dynamikkområde. Det funker glimrende på TW9400.
Utvidet fargerom
En annen fordel med nyere filmformater, er at de har dypere farger enn Rec.709 som er standard for vanlig HD. Nå brukes i stedet DCI-P3, som har mye større kontrast i fargene. Epson TW-9400 støtter dette, men da må et fargefilter aktiveres som stjeler lysstyrke. I dette tilfellet foretrekker jeg faktisk å velge normalt fargerom, og heller få opp lysstyrken for mer trøkk i bildene.
Superbe bilder rett ut av esken
Det er egentlig bare å koble opp projektoren og sette den i Natural fargemodus, og la det stå til. Bildekvaliteten rett ut av esken er fremragende, og fargene ytterst naturtro. Nyinnspillingen av Løvenes konge ser kanonbra ut på Epson-projektoren. Pelsen i dyrene er realistisk, både skarp og myk på én gang. Og med det lille man får av HDR-effekt, skinner det ekstra i strukturen av dyrenes hud og pels. Kontrastene både inne i mørke huler og ute i sollyset smeller mer med HDR enn uten.
Svartnivået er vesentlig bedre enn hva DLP-projektoren BenQ W5700 leverer, og med Epson slipper du dessuten regnbueeffekten. Du får et roligere og mer behagelig bilde med LCD.
Kvalitetene går igjen med ikke-animerte filmer. Linda Hamilton i Terminator: Dark Fate står frem med rynker og alt, og det er mer trøkk i bildet enn jeg fikk ut av BenQ-en.
Kalibrert
For å se projektoren i kalibrert modus tok jeg en tur til AVshop i Oslo. Den sto ferdig kalibrert i den lille kinoen, mot et 2,2 meter bredt lerret (100″). Skjønt, det var slettes ikke mye som var gjort. Gikk man inn i menyen, sto nesten alt på steg 50 av 100, som det gjør rett ut av esken.
– Man trenger nesten ikke gjøre noen ting med denne projektoren, sa kalibreringsekspert Gorm Sørensen.
Kinoen til AVshop er mørkere enn vårt testrom, og det synes i form av enda mer smell i kontrastene. Fremdeles ikke helt svart i det svarteste, men det er såpass mørkt at projektoren banker BenQ W5700.
Det neste kvalitetssteget opp herfra blir den ekte 4K-projektoren JVC DLA-N5 (Sony VW270ES har ikke dynamisk iris eller linseminne). Denne sto koblet opp i den største kinoen, og det var ingen tvil om at de mørke scenene i Alita: Battle Angel hadde markant dypere svart enn Epson-projektoren klarer. Bildet i storekinoen er mye større enn i lillekinoen, likevel er oppløsningen i bildet like god – takket være ekte 4K.
Skulle du fylt det samme 3,9 meter brede lerretet med Epson-projektoren, ville forskjellene i oppløsning avslørt seg i JVCs favør. Men så koster da også JVC N5 dobbelt så mye som Epson TW9400.
Tilbake i lillekinoen var det ingen nedtur å gå tilbake til TW9400. Den har skarpheten, kontrasten og fargene på stell, og er definitivt det beste kinobildet du får se i denne klassen.
Vær dessuten klar over at om du skal ha en projektor i en vanlig stue med lyset avslått, så vil du uansett neppe oppleve fordelene JVC-en har over Epson-en. Du må ha et dedikert, mørkt kinorom før det er noe stort poeng å gå for JVC.
EH-TW9400: Konklusjon
Epson EH-TW9400 plasserer seg midt i smørøyet mellom pris og kvalitet. Projektoren tegner opp bilder så skarpe at pels og hår ser ekte ut, og det er meget god kontrast i bildet.
Lysstyrken er et stort pluss, og dessuten det faktum at du ikke trenger å kalibrere projektoren. Bare sett den i Natural-modus og snurr film.
Dette er den rimeligste LCD-projektoren på markedet med polariseringsfilter, som gir mindre strølys fra lampen og dermed gir svartere svart. I kombinasjon med dynamisk iris banker den sine rimeligere fettere i støvlene på svartnivå. Det finnes projektorer med enda dypere svartnivå, men ikke før du dobler prisen.
Du får rett og slett ingen bedre projektor under 50.000 kroner i dag. Og da får du motorisert optikk og linseminne på kjøpet. Det eneste du ikke får er 4K oppløsning, men det andre er viktigere.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser